Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Endre månedspris på treningsavtale

Banankak1

Anbefalte innlegg

Jeg trener altså på et treningssenter hvor jeg skulle betale 3600 for ett år, altså 300kr per måned, dette har jeg gjort, men plutselig har de satt prisen opp til 339kr per måned, dette la jeg merke til når jeg var på nettbanken.

Så jeg lurer på om dette er ulovlig(ikke nevnt noe om prisendring i kontrakten), eller om de faktisk kan ta seg retten til å gjøre dette.

Om det i det hele tatt har noe å si, så har disse folkene sendt inkassokrav til samtlige av mine familiemedlemmer som har trent der, og nei, de har ikke latt være å betale treningsavgiften...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jussen rundt slike avtaler er jeg ikke altfor stø i, men prisøkningen skjedde altså etter endt bindingstid?

Er ikke uvanlig å ha lokketilbud med en tilbudspris på x kroner pr. måned og "prisgaranti" i et antall måneder, hvor prisen går opp en del etter endt "garantiperiode".

Om det ikke spesifiseres noe annet, mener jeg å vite at kontrakten gjelder for f.eks. tolv måneder, og til den påførte prisen. Det medfører at de ikke uten videre kan endre månedsprisen de har gitt deg.

Anbefaler deg å ta en titt etter merknader e.l. på kontrakten din, samt titte på baksiden av din kundekopi, det pleier å stå en del om avtalebrudd og prisendringer der.

(Skal høre med en kjenning i morgen som har greie på dette, ettersom det er det han gjør til daglig.)

Endret av Aiki
Lenke til kommentar

Har forhørt meg litt, og i følge han som driver med dette, kan endringer i pris bli foretatt ved endring av konsumprisindeksen, men at det utover dette skal gis varsel i "rimelig tid", noe som vanligvis betyr en til to måneder før det trer i kraft.

Finner ikke noen lov for dette, men det virker som en måned er vanlig praksis blant de fleste treningssentre, så det skulle ikke overraske om det faktisk er regulert.

Uansett er det ikke akkurat pen praksis å drive med slikt, snarere direkte sleipt, og ikke minst veldig dumt for senterets del.

Lenke til kommentar

Det er vel ikke helt unaturlig at en tilbyder av en "løpende" tjeneste av og til justerer prisen, det gjelder alle (bladabonnementer, aviser, forsikringer, strøm, you name it..).

Derimot er det vanlig høflighet å gi beskjed på forhånd. En økning på over 10% er dessuten langt over "konsumprisindeks"-nivå. Dersom du faktisk velger å avslutte abonnementet ditt med grunnlag i at du ikke aksepterer prisøkningen vil jeg påstå at du har rett til det.

Derimot vil du neppe komme langt med å hevde at du har krav på den tidligere prisen.

Kr 339,-/mnd er forsåvidt en kurant pris i forhold til mange andre.

(Med forbehold om at bindingstiden din er slutt. Er det snakk om I bindingstiden vil jeg anse det som et klart avtalebrudd, for der tegner man ofte en kontrakt som spesifiserer både lengde og pris. Det blir noe annet.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...