KarmaZ Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Heei! Saken er at jeg ønsker å oppgradere tvkanal mulighetene. Siden jeg idag har RiksTV med Rikspakken + Canal+ pakken. Totalt koster det meg ca 400,- + grunnpris på 120,-... Jeg fikk etter avtale med Viasat muligheten til å teste ut om jeg ville få inn noen kanaler, men det så mørkt ut. Men naboen min/familiemedlem som bor 100 meter mer nord enn meg, har Canal Digital og får det inn. Jeg har snakket med en montør for Canal Digital, og han sier at det ikke skal by på noen problemer å strekke en 100 meters kabel, for at jeg skal få inn Canal Digital sin parabol løsning. Er dette tilfelle, eller vil det gi svakheter? Er sånn at tilnærmet hvert år så må vi opp på fjellknausen og fjerne litt busker, fordi det er ikke mye det har å gå på. Men det er 4/5 signalstyrke, så det er jo bra. Etter å ha sett på Canal Digital sine sider, så ser jeg at de har flere HD-sendinger, og det er bra for meg. Siden en av grunnene til at jeg også vil bytte til noe annet, er fordi RiksTV ikke har flere enn 1 av 3 fotballkanaler. Eller vil det være en løsning at jeg og naboen gjør en avtale på at han kjøper en pakke nr2, hvis man får rabatt på det? For hvis vi skal kobles på hverandre, må jeg vel kjøre på eget hode, for at vi ikke skal måtte se på samme kanal? Lenke til kommentar
Svirre91 Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 (endret) Jeg ville heller driti i den kabelen og kjørt "rom 2" løsning Samme abn, men du får kanalene i to dekodere på forskjellige steder. MIn onkel har den løsning i campingvogna. Der bruker han rom 2 løsning mot et tillegg på 50kr i mnd tror jeg Da kan dere kjøre full pakke begge og hvis dere deler på regninga fra Canal Digidal så er det 225kr i mnd for alle kanalene fra dem EDIT: "Alle rom" heter det Endret 27. januar 2010 av Svirre91 Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Kabelen bort til naboens parabol må han nok ha dersom hans egen husvegg ligger i satellittskygge. Kobler man seg på naboens parabol, er det teoretisk mulig å kjøpe en pakke nr 2 eller "alle-rom-løsning", men det vil antagelig være et brudd på kontraktsvilkårene, rabatterte kanalpakker på TV nr 2 og 3 etc. er som regel et tilbud som kun gjelder innenfor en husstand. Lenke til kommentar
Svirre91 Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Kabelen bort til naboens parabol må han nok ha dersom hans egen husvegg ligger i satellittskygge. Kobler man seg på naboens parabol, er det teoretisk mulig å kjøpe en pakke nr 2 eller "alle-rom-løsning", men det vil antagelig være et brudd på kontraktsvilkårene, rabatterte kanalpakker på TV nr 2 og 3 etc. er som regel et tilbud som kun gjelder innenfor en husstand. Det som står i papiret behøver nødvendigvis ikke være det samme som i praksis Om man strekker den kabelen fra naboen så kan den legges i bakken. Dessuten så vil jeg ikke tro at Canal Digital kommer til å merke at det er naboen som bruker dekoder nr.2 hvis familien der bestiller seg "Alle-rom" Lenke til kommentar
KarmaZ Skrevet 28. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2010 Ok, så det er en løsning. Men er det noen som erfaringer med dette, å trekke så lang kabel? Men med et ekstra hode vil ikke jeg og naboen ha noe surr med kanaler, at vi kan se på hver vår kanal? Vurderer dette i forhold til RiksTV, men får se. Ellers så ville det jo vært en løsning å nedgradert RiksTV pakken, til kanalene jeg selv bestemmer, og i tillegg kjøre en rom 2 løsning på canal digital. Da vil jeg kunne få det jeg trenger. Lenke til kommentar
Bobben1 Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 (endret) Ok, så det er en løsning. Men er det noen som erfaringer med dette, å trekke så lang kabel? Men med et ekstra hode vil ikke jeg og naboen ha noe surr med kanaler, at vi kan se på hver vår kanal? Det benyttes ikke ekstra hode men et hode med flere utganger. Om 100m kabelstrekk går greit skal jeg ikke påstå men det vil avhenge av kabelkvaliteten. Problemet kan være om du får spenningsfall i kabelen men med kvalitetskabel bør det gå greit. Du vil også få signaltap med 100m kabel så et eller annet sted underveis må du kanskje plassere en linjeforsterker. Linjerforsterkeren får strøm fra mottageren din (det går alltid strøm/spenning i Coax for parabolmottak). Kunsten er å plassere linjeforsterkeren på riktig sted. Signalet må forsterkes før det har falt med 15dB ellers vil signal/støy bli redusert. Om man plasserer linjeforsterker ved antennen så risikerer man at forsterkeren går i metning pga. for høyt innsignal. RG11 kabel er vel å foretrekke. Denne kabelen har max. ca. 30dB demping pr. 100m(ved 2GHz). Da bør nok linjeforsterker plasseres etter ca. 50m og forsterkningen bør være minst 15dB. Det kan muligens være nødvendig med enda en 15dB linjeforsterker ved mottager for å totalt sett kompensere for 30dB kabeltap. Da kan det bli et problem for mottageren å gi effekt nok til å drive to linjeforsterkere og en LNB. Jeg mener å ha lest om folk som har mye lengre kabler enn 100m så at det skal være mulig er det ingen tvil om. Endret 28. januar 2010 av Bobben1 Lenke til kommentar
KarmaZ Skrevet 28. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2010 Ok, da forstår jeg. For ser at hvis det kjøpes en ROM 2 pakke, vil Entertain pakken falle på 189 kr/mnd. Og da har jeg jo alle og faktisk flere kanaler enn det jeg har i dag til 400,- + grunnpris 120,-. Så for min del vil det jo være mer lønnsomt å kjøre en Canal Digital ROM 2 løsning. Men spørsmålet er jo om det finnes en slags hindring fra Canal Digitals side, angående det at flere husstander kjører system. For da må det også bestilles noe tilleggs hode. Men jeg får lure litt på dette, også ta kontakt med Canal Digital, om det gjør noe hindring på gjeldende abonnement, vedrørende abonnementsvilkår ol. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Du har ikke anledningmed noen familieløsning, da kravet er at man holder seg innenfor boligen. Når det gjelder strekket ditt så anbefaler jeg deg å kjøpe RG11 kabel i skikkelig kvalitet, da trenger du ingen forsterker. (Hvis tuneren er av normal kvalitet seff.). Denne kabelen skal du ikke skjøte, siden skjøt forringer signalet. Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Ein treng eit hovud med fleire utgangar, enten det er 100 m mellom "romma" eller ikkje. Dersom naboen bestiller "alle rom" kan ikkje Canal Digital på nokon måte vite at det er du som ser på. Men om du opplyser Canal Digital om dette, så opplyser du om at de vil bryte abonnementsvilkåra. Dersom du ynskjer å vere ærleg vert løysinga den same når det gjeld deling av parabol og parabolhovud, men de får då kvar dykkar dekoder med kvart dykkar (fullpris) abonnement. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Jeg mener å ha lest om folk som har mye lengre kabler enn 100m så at det skal være mulig er det ingen tvil om. Jeg har et fungerende anlegg på ca. 450 meter med RG-11 og to 28db forsterkere; en på ca. 130 meter og en på ca. 370, målt fra antenna. Planen var å ha en tredje midt mellom de to, men den viste seg å gjøre tilnærmet ingen forskjell. Bruker en slik spenningsforsyning til forsterkere og LNB, og måtte modifisere den litt for å få høye nok spenninger til LNB. Dette er nok absolutt helt på grensen, og enkelte transpondere er umulig å få inn, men etter at TV3 og Discovery Science m.fl. flyttet til ny satelitt (Thor 6) og frekvens nå i begynnelsen av januar, så får jeg nå inn alle Canal Digital sine kanaler, tror jeg; har i alle fall ikke savnet noen. På "bare" 100 meter så blir nok verken signalstyrke, selv uten forsterker, eller spenningsfall noe problem, så lenge det brukes RG-11 eller tilsvarende/bedre kabel. Lenke til kommentar
KarmaZ Skrevet 30. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2010 Japp. Får vurdere dette, og bare anskaffe det. Kommer igjen an på hvor mange tusen RiksTV skal ha for at jeg forlater de. Har hørt at det er snakk om rundt 1000,-. Men det vil da altså ikke ha noe innvirkning på min og naboen sin dekoder/program når vi kjører på hver vår utgang på hodet. Så det er jo bra. Er vel bare å kjøre kabelen inn i et plastrør, også grave det ned. Er det noe god kvalitet på disse kablene, holder de seg i noen år, eller er det ikke så gode? Antar at så lenge jeg holder kablene uten frost, holder de seg enda lengre. Lenke til kommentar
KarmaZ Skrevet 31. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2010 Har hørt at denne kabelen koster en del, noen som vet hva som er standard pris pr. meter på en sånn kabel? ;P Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 22 kr/m her, alternativt 1750 kr for en hel trommel på 305 m her, (du ser ikke prisen uten å registrere brukerkonto) som gir en meterpris på knapt 6 kroner (!) -men sistnevnte butikk selger altså kun i hele tromler. Har ikke sett noen som annonserer med særlig lavere pris enn 20-22kr på løs kabel i metervis.. Å legge denne i rør er ikke nødvendig (men selvsagt ingen ulempe), så lenge du er forsiktig ved gjenfylling av grøfta med tanke på steiner. Kulde/frost og varme spiller ingen rolle (mellom -40*C og +90*C), så å grave den til frostfri dybde er unødvendig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå