Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Nå er jeg lei nesesprayen!

SaitekQ

Anbefalte innlegg

Hei

Som mange andre er jeg også veldig avhengig av nesespray. (..Otrivin..)

Har brukt det i mange år, og er fortsatt veldig ung. Klarte å slutte med det i et halvt år, men det holdt bare i en måned før jeg var på igjen.

Nå virker det ut som en umulighet for meg og slutte. Når jeg ikke får nesespray og blir tett i nesen klikker jeg. Jeg blir deperimert, sur, grinete, lett irritert osv. Blir faktisk irritert av alt, rett og slett fordi å være tett i nesen er det verste som finnes.

Får heller ikke sove om natten visst jeg er tett.

Bare det å ikke ha nesespray tilgjengelig gjør meg nervøs.

-Kan faktisk bruke nesespray selvom jeg ikke er tett, men bare for å være på den sikre siden.

I natt var jeg fri for nesespray, så jeg prøvde å sove helt til klokken 4, men det gikk ikke. Endte opp med at jeg klipte opp gamle flasker og helte restene over i en kopp. Det holdt akkurat til begge neseborene.

Noen som vet hva jeg burde gjøre? :(

Endret av SaitekQ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Avhengighet av nesespray er dessverre ganske vanlig. Det er nødvendig med en gradvis nedtrapping, en prosess der du går over til nesedråper med stadig svakere styrke (det vil si med mer og mer saltvann), samtidig som du også reduserer antallet «dusjer» hver gang du bruker nesespray.

Ulempen er at du selv etter en gradvis nedtrapping kanskje må tåle tett nese om natten i opptil ti døgn.

Kanskje kan du ha i nedtrappingsfasen ha hjelp av nesespray som inneholder kortison, som kan brukes kontinuerlig.

Fant dette som svar fra en lege her:

http://www.dagbladet.no/dinside/2001/01/03/235295.html

Endret av Partlow
Lenke til kommentar

Du burde prøve peppermynte og/eller eukalyptusolje. Du har det i en bolle med varmt vann å enten holder hodet over med et handkle over hodet, slik at du puster (med nesa) i den dampen det blir.

Når jeg er forkjølet har jeg en bolle med varmt vann med olje i, inne på soverommet. Jeg bytter denne rett før jeg skal legge meg. Da holder nesa seg åpen til jeg har sovnet å vel så det.

Dette anbefales også mot bihulebetennelse.

Det finnes også en del saltvannsprodukter på apoteket som kan hjelpe.

Menthol hjelper også, det varer dog ikke lenge. (Prøv Mentholatum, grønn tube som kjøpes på apotek)

Jeg syns du skal snakke med fastlegen din om dette, ettersom jeg har hørt er du ikke alene om å slite med det, så fastlegen har sikkert gode råd på lur!

Det du har heter forresten Hyperplasi.

Dersom hyperplasi først har oppstått, kan legen forsøke med lokalbehandling i form av nesespray med kortikonsteroider. Dersom man ikke kommer i mål med dette, kan tablettkurer med steroider forsøkes. I noen tilfeller er hyperplasien så hardnakket at man må ty til operasjon.

Lenke til kommentar

Unngå ting du er allergisk mot og mat du ikke tåler.

Melk er f.eks en av værstingene til å få kroppen til å produsere slim.

Trening kan få lymfesystemet ditt til å fungere bedre og dermed redusere behovet for nesesprayen. Hvis du er plaget med høye skulder og øvre del av ryggen på høyresiden kan dette være et tegn på stagnasjon i lymfesystemet. Overvekt kan også være en indikasjon.

Du kan også vurdere neti-skylling. Det er en type neseskylling med kroppstemperert vann med 1% naturlig salt i. Mye snillere enn nesesprayen i alle fall. Spør på apotektet eller sjekk på helsekost.

Lenke til kommentar

Det er ikke så rart at andre ting ikke fungerer. Vanligvis har man X antal reseptorer i nesa som - hvis stimulert av feks oxy-/xylometazoline (nesespray) - vil trekke sammen blodårene og "åpne opp" nesa, og disse er i såppass stort mangfold at det lille nesesprayaktige stoffet (adrenalin ol.) kroppen selv lager, vil være nok til at nesa for det meste er åpen. Når du bruker nesespray, sprayer du inn MYE mer "nesespraystoff" enn hva kroppen vanligvis selv lager, og du får en mye bedre sammentrekning av disse neseblodårene. Ulempen er, at om noen få dager (en ukes tid ca.) vil neseblodårene tenke at "jaja, her var det jo mye nesespraystoff, da minker vi på antal tilgjengelige neseblodårereseptorer". Nå har du mange færre slike reseptorer, som betyr at det lille kroppen lager av dette stoffet, ikke er nok tli å skape en sammentrekning -> du er blitt avhengig av kunstig "adrenalin". Dette er årsaken til at det står at man aldri skal bruke nesespray sammenhengende i mer enn 10 dager uten i samråd med lege.

Det jeg ville anbefalt deg å gjøre, er å forberede deg på en stund med tett nese, og bruke en slik avvendingdsnesespray. Denne sprayen inneholder nok (tipper jeg) mye mindre virkningsmiddel, og vil på sikt føre til at neseblodårene tenker "hmm, her var det da lite sammentrekningsstoff, jeg får lage flere reseptorer slik at vi blir mer følsomme for det lille stoffet som er her", og det vil føre til at du sakte men sikkert vil få bedre effekt av mindre virkningsstoff.

Saltvannet som nok også finnes i disse avvendingsnesesprayene vil hjelpe til med å løse opp nesegugga.

Jeg håper jeg til en viss grad gjorde meg forståelig... Hvis ikke forklarer jeg gjerne igjen. Jeg vet at det godt kan hende at du vet alt om dette allerede, men jeg skrev forklaringen i tilfelle du ikke gjør det... Det kan hende at dette bare blir enda værre om du fortsetter den hyppige bruken av vanlig nesespray - i værste fall (dog jeg ikke vet om dette kan skje) vil reseptorantallet i nesa di bli så minimal, at selv vanlig nesespray ikke vil hjelpe deg med å åpne nesa di.. Hva gjør du da?... Forhindre dette ved å starte nedtrappingen i dag!

EDIT: Ser at dette var dårlig formulert... Beklager på forhånd.

Endret av w3p
Lenke til kommentar

Takk for en god forklaring w3p. :)

Var sånn litt klar over hvordan nesesprayen fungerer, men ikke så godt som du forklarte. Tusen takk. :)

Litt skremme faktor det der.

Men jeg tørr liksom ikke å prøve å slutte fordi jeg vet hvor jævlig det er.

Endret av SaitekQ
Lenke til kommentar

Kan anbefale deg å gradvis gå over på barnenesespray. Jeg har tidligere hatt store problemer med nesesprayen, men etter at jeg begynte gradvis med nesespray for barn kombinert med mentholatum under nesen er jeg nå helt kurert. Kan faktisk bruke nesesprayen i en dag eller to dersom jeg er tett for å så slutte helt når jeg selv vil. Før kunne jeg ikke være i samme rom med en som hadde hatt seg en sprut før nesen tettet seg helt..

Lenke til kommentar
Ja, det var et godt råd, skal få tak i en barne nesespray så fort som mulig! :D

Det er nok et lur tips, og det er vel noe jeg ville kalt en avvendingsnesespray. Husk å ikke gå i fella ved å bruke dobbelt så mange "dusjer" av barnenesesprayen da du vil oppnå akkurat samme mengde virkestoff og miste avvendingseffekten ;)

Det du også kan prøve (noe jeg har gjort selv) er å åpne en slik nesesprayflaske (tom) og tilsette vann + litt salt (NaCl). Det gjør ikke noe med sammentrekningene av blodårene, men løser opp gugga og får i alle fall fjerna det. I utganspunktet kan du jo spraye så my saltvannsløsning inn i nesa du bare vil (opp til et visst punkt..), uten å være redd for slik tilvending av virkestoffet og "receptor tachyphylaxis".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...