GullLars Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Hei, jeg vet ikke om dette er riktig underforum å poste dette i, men det handler om video, så jeg prøver. Jeg har massive mengder videofiler jeg ønsker å komprimere for arkivering, disse er allerede i avi, xvid, x264, og lignende. Siden jeg har godt over 1TB med video og begynner å nærme meg kapasiteten på harddiskene mine ønsker jeg å komprimere alt fra 150MB til 10GB filer, de fleste arkivene vil være i område 4-10GB, med noen unntak opp mot 25-50GB. Spørsmålet er om det er noen vits i å prøve på dette. Om jeg kan få 5% komprimering gjennomsnittlig er jeg fornøyd, tidsbruk har ingen ting å si da maskinen min er på 24/7 og vil ha ledige CPU-ressurser rundt 16-20 timer om dagen og dette prosjektet har en tidsramme frem til høsten da jeg vil sette opp en dedikert filserver med RAID-6. Om det tar lang tid å dekomprimere bryr jeg meg heller ikke om. Maskinen jeg bruker: Phenom x4 9850BE (2,5-2,8Ghz klokk avhengig av hva jeg driver med), 8GB DDR2 1066Mhz RAM. Jeg har SSD som systemdisk og filene jeg skal arbeide på ligger på et par WD Caviar Green, og jeg kan bruke Velociraptoren min som midlertidig lagring. Burde jeg bruke winRAR, 7zip, eller et annet program? Så langt ser det ut som 7zip med Ultra settings på LZMA2 og størst mulig dictionary (192MB for store filer, nærest under filstørrelsen for filer under 192MB) kanskje blir løsningen. GullLars Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Videofilene er allerede komprimert. Jeg prøvde selv å komprimere en 70 MB mpeg4 med Winrar på høyeste komprimering. Den ble komprimert med 1 % bare. Det enkleste for deg er å kjøpe en ekstern USB-disk. Disse er blitt såpass billige. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 28. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2010 (endret) Jeg har allerede; 3stk 32GB SSDer, En 300GB velociraptor (10.000rpm), 2 WD Caviar Green 1TB, en ekstern WD MyBook 1TB USB, en 300GB samsung med USB adapter, en 250GB IDE disk i eget eksterne USB-kabinett, og en 320GB laptop disk. Planen er å bevare nokk plass på disse frem til høsten og så kjøpe 8x 2TB harddisker for å kjøre i RAID-6 på Adaptec 5805 hardware RAID kontrolleren jeg har liggende. 14TB i en filserver bør holde en stund Var litt synd jeg ikke får komprimert det videre da. Endret 28. januar 2010 av GullLars Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå