Khaffner Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Idag i gymtimen på skolen hoppet jeg bukk. Utførte hoppet riktig, men landet med knall og fall. Jeg vet ikke hvordan jeg landet på foten, men de 3 minuttene etter fallet gjorde det vondt i området rundt og under ankelen. Føltes som om jeg hadde tråkket over. Etter de tre minuttene var alt helt fint og jeg kjente ingen smerte. Klokken var ca 09.00. Smertene begynte å komme gradvis tilbake i 11.30-tiden, og etter det ble det bare verre. Jeg satt stille mesteparten av tiden mellom disse hendelsene, gikk kun fra klasserom til klasserom. Foten er nå litt hoven, svakt kriblende av og til og føles varmere enn min andre fot. Det rare er at det ikke er så ille å tråkke ned på foten, det er verre å løfte beinet slik at foten er i lufta. Når jeg går er altså det mest vonde å løfte foten fremover for å ta et skritt. Smerten er i området mellom hæl, ankel og tær. Det hjelper på smerten å ha foten hevet. Er dette en bagatell eller symptomer på brukket fot? Bør jeg gå til lege? Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Visst du klarer å gå på foten er den mest sannsynlig ikke brukket. Du har sikkert bare fått kraftig forstuing. Se det ann utover dagen, Blir det verre må du gå til lege. Prøv å belast foten minst mulig i tilfelle brudd Lenke til kommentar
cozmos Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 (endret) Tråkket over (av den ekstreme sorten) en gang i tiden, og det ble bare vondere etterhvert som dagene gikk. Når jeg tilslutt fikk sullet meg på legevakta viste det seg at jeg hadde brukket et bein i ankelen. Gipset fot i 6 uker.. Er godt mulig det samme har skjedd med deg. * Jeg kunne gå på foten, men gjorde sinnsykt vondt når den ble bøyd. Da gipsen kom på plass kunne jeg gå uten smerter. Endret 27. januar 2010 av cozmos Lenke til kommentar
Lindoniel Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Gå til legen. Tipper det er forstuelse, kanskje med en liten væskeansamling som følge, gjør litt vondt. Det som hjelper er støttebandasje, gå på benet så lite som mulig og hold det høyt. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Les om ottawareglene og gi tilbakemelding på om du har noen ømheter/vondheter på de aktuelle anatomiske stedene. Hvis dette er negativt samt. at du klarer å gå på beinet, er det meget lite sannsynlig at du har knekt noe... Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 28. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2010 Nå kan jeg gå relativt vanlig og det eneste som gjør vondt er å gjøre store rotasjoner og bevegelser i ankelen. Fikk legetime i morgen, tenker jeg avlyser den. Lenke til kommentar
Palme Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Tråkket selv skikkelig over for 3 mnd. siden og er fremdeles ikke god i foten. Kan fint både jogge og løpe, men når jeg skal vri på ankelen (feks. ved fotballspilling) kjenner jeg det godt. Uansett, hold foten høyt og bruk is i intervaler. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Eit klassisk tegn på at du har brukket noke er at du blir litt kvalm ei stund etter at skaden har skjedd. Det å trakkeover gjer også ofte mykje meir vondt en det å knekke eit bein. Lenke til kommentar
Lindoniel Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Det er ikke sant i det hele tatt, brekke foten er langt verre enn å tråkke over. Har hatt flust med skader og diverse, og det å brekke noe er noe av det verste jeg har vært borti. Kutter meg heller inn til beinet nesten hvor som helst enn å brekke noe. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Nafanua: Nå tror jeg ikke The Avatar skrev at det er "værre" å tråkke over enn å brekke noe, men snarere at hans oppfatning er at det er _vondere_ mtp. smerte. Hvor vondt det gjør å brekke noe kommer jo helt ann på hvor man brekker det. En tib-fib-fraktur er nok relativt vondt, mens et stabilt metatars-brudd kan være mindre vondt enn en fullstendig overtråkk med dertil avrevne sene(feste)r... Savvi? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå