Biler Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 (endret) Hei, Siden mange av dere har biler og da kjønner dere sikkert det med forsikring. folk sier bmw er billige biler men dyrt å forsike da hvis du er under 25år. hvor mye kommer en forsikring på en bwm 92mod eller en honda civic 95mod, hva om hvis bilen jeg skal kjøpe skal stå på fars navn, da slipper jeg å betale så mye i forsikring da.? hørte også folk snakker at forsikring blir billigere jo mer du har hatt lappen uten å være bort i en ulykke er det sant :S Takk for håndsvar ! Endret 27. januar 2010 av Biler Lenke til kommentar
detvarvondtdet Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Hei, Siden mange av dere har biler og da kjønner dere sikkert det med forsikring.folk sier bmw er billige biler men dyrt å forsike da hvis du er under 25år. hvor mye kommer en forsikring på en bwm 92mod eller en honda civic 95mod, hva om hvis bilen jeg skal kjøpe skal stå på fars navn, da slipper jeg å betale så mye i forsikring da.? hørte også folk snakker at forsikring blir billigere jo mer du har hatt lappen uten å være bort i en ulykke er det sant :S Takk for håndsvar ! Det blir litt for generelt å si at BMW er dyrt vs Toyota er billig osv.. Det er litt flere faktorer som feks motor som spiller inn. ansvar, delkasko eller full kasko? Hvor mange skal kjøre bilen? Kjørelengde i året? Alder ? Det er også litt forkskjellige faktorer de forskjellige forsikringsselskapene bruker i en utregning. Opparbeidet bonus? osv osv. Du må nesten ta kontakt med litt forskjellige selskap å hente inn tilbud. Det kan være store forskjeller i pris fra selskap til selskap. Et priseksempel på den ene bilen min: Ford Focus. 2003modell. 1.6liter 101hk. 12000 km i året. jeg er over 25 år. delkasko =2300 kroner i året. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 (endret) Dersom du setter bilen på din far så får du nok billigere forsikring. Det som gjør forsikringen din billigere er nok at din far er en gammel ansvarlig mann og at han har opparbeidet seg bonus. Dersom han vil forsikre en bil til vil han nok få en startbonus på denne som er høyere enn hva du får og nok også få endel alvere premie. Problemet er at du ikke opparbeider deg bonus og at den dagen du kjøper deg en ny dyrere bil i ditt navn vil den være relativt dyrere å forsikre enn om du hadde opparbeidet deg bonus på en bililg bil. Videre må det stå i forsikringspapirerene til din far at det er tillatt for sjåfører unde X år å kjøre den. Dersom du kjører lenge uten å være skyld i en ulykke/uhell og ikke bruker forsikringen din vil du opparbeide deg bonus. Bonuisen stiger typisk med 10% hvert år opp til 70%-80% alt etter forsikringsselskapets avtaler. Hvis du er skyld i en mindre bulkings kan det lønne seg å ikke bruke forsikringen til å betale siden du da mister bonus. Bruker du forsikringen får du et bonustap og må bruke nye år på å bygge deg opp bonus. Skifter du forsikringsselskap kan du ta med deg din opptjente bonus. I gamledager kunne en sønn overta ene bilen fra sin far og også arve bonusforholdet. Slik er det ikke lengre. Bonusen er en reduksjon i premien. Dersom du har 20% i bonus og forsikringen (premien) egentlig koster 10 000kr så betaler du "bare" 8000 (fordi 20% av 10 000 er 2 000, og du får 2 000 i rabatt) Endret 27. januar 2010 av Ekko Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Bonusen er en reduksjon i premien. Dersom du har 20% i bonus og forsikringen (premien) egentlig koster 10 000kr så betaler du "bare" 8000 (fordi 20% av 10 000 er 2 000, og du får 2 000 i rabatt) Det stemmer ikke helt. Det er ikke alle elementer i forsikringsprisen som det beregnes bonus på, så rabatten blir alltid mindre enn bonussatsen. Lenke til kommentar
Vidalon Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Bilforsikring for personer under 24 år, er dyrt uansett hvordan du vrir og vender på det. Grunnen er rett og slett pga høy risiko for skader. Bonus kan opparbeides raskere enn hva folk tror. Bytter du forsikringsselskap hvert halvår, kan du få bonusopprykk hver gang du bytter. Det betyr at du i praksis: 1.jan - forsikrer f.eks en bmw. startbonus 20% 1.juli - bytt forsikringsselskap og du kan rykke opp til 30% bonus. 1.jan - -------------------------- " ------------------------- 40% bonus 1.juli - -------------------------- " ------------------------- 50% bonus og sånn fortsetter det til du når toppen. Mange som ikke vet om dette, og det taper de en del penger på. Forøvrig trenger ikke bilforsikring være veldig dyrt. Jeg sjekket pris på en Peugeot Partner 2000 modell. Det kostet 100,- mnd for kun ansvarsforsikring, for en person med full bonus. Lenke til kommentar
Biler Skrevet 28. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2010 Bilforsikring for personer under 24 år, er dyrt uansett hvordan du vrir og vender på det. Grunnen er rett og slett pga høy risiko for skader. Bonus kan opparbeides raskere enn hva folk tror. Bytter du forsikringsselskap hvert halvår, kan du få bonusopprykk hver gang du bytter. Det betyr at du i praksis: 1.jan - forsikrer f.eks en bmw. startbonus 20% 1.juli - bytt forsikringsselskap og du kan rykke opp til 30% bonus. 1.jan - -------------------------- " ------------------------- 40% bonus 1.juli - -------------------------- " ------------------------- 50% bonus og sånn fortsetter det til du når toppen. Mange som ikke vet om dette, og det taper de en del penger på. Forøvrig trenger ikke bilforsikring være veldig dyrt. Jeg sjekket pris på en Peugeot Partner 2000 modell. Det kostet 100,- mnd for kun ansvarsforsikring, for en person med full bonus. siden det er dyrt å forsikre bilen, når man er under 24 da kan jeg bare skrive bilen på fars navn da.. han er jo over 40år. men har hatt lappen bare i snart 5 år, blir det billigere da? Lenke til kommentar
Biler Skrevet 28. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2010 Bilforsikring for personer under 24 år, er dyrt uansett hvordan du vrir og vender på det. Grunnen er rett og slett pga høy risiko for skader. Bonus kan opparbeides raskere enn hva folk tror. Bytter du forsikringsselskap hvert halvår, kan du få bonusopprykk hver gang du bytter. Det betyr at du i praksis: 1.jan - forsikrer f.eks en bmw. startbonus 20% 1.juli - bytt forsikringsselskap og du kan rykke opp til 30% bonus. 1.jan - -------------------------- " ------------------------- 40% bonus 1.juli - -------------------------- " ------------------------- 50% bonus og sånn fortsetter det til du når toppen. Mange som ikke vet om dette, og det taper de en del penger på. Forøvrig trenger ikke bilforsikring være veldig dyrt. Jeg sjekket pris på en Peugeot Partner 2000 modell. Det kostet 100,- mnd for kun ansvarsforsikring, for en person med full bonus. Lenke til kommentar
MrEspen Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Det kan også være en mulighet å tegne kun ansvarsforsikring de første årene, og heller sette de ekstra pengene man sparer til side tilfelle man kommer ut for en ulykke hvor ansvar ikke dekker skaden. Hvis man har få uhell vil dette lønne seg, og man sparer haugevis av kroner i året. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 (endret) Vet ikke hvor gammel trådstarter er, men: http://www.dinside.no/831042/gi-bilen-til-pappa i.e. tap av oppspart bonus er en ikketing når det gjelder forsikring av bil på unge førere. Endret 28. januar 2010 av MrLee Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Det kan også være en mulighet å tegne kun ansvarsforsikring de første årene, og heller sette de ekstra pengene man sparer til side tilfelle man kommer ut for en ulykke hvor ansvar ikke dekker skaden. Hvis man har få uhell vil dette lønne seg, og man sparer haugevis av kroner i året. Dette forutsetter dog at det ikke er pant i bilen. Du kan ikke ta opp billån hvor lånet er sikret i bilen med bare ansvarsforsikring. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Bilforsikring for personer under 24 år, er dyrt uansett hvordan du vrir og vender på det. Grunnen er rett og slett pga høy risiko for skader. Bonus kan opparbeides raskere enn hva folk tror. Bytter du forsikringsselskap hvert halvår, kan du få bonusopprykk hver gang du bytter. Det betyr at du i praksis: 1.jan - forsikrer f.eks en bmw. startbonus 20% 1.juli - bytt forsikringsselskap og du kan rykke opp til 30% bonus. 1.jan - -------------------------- " ------------------------- 40% bonus 1.juli - -------------------------- " ------------------------- 50% bonus og sånn fortsetter det til du når toppen. Mange som ikke vet om dette, og det taper de en del penger på. Forøvrig trenger ikke bilforsikring være veldig dyrt. Jeg sjekket pris på en Peugeot Partner 2000 modell. Det kostet 100,- mnd for kun ansvarsforsikring, for en person med full bonus. For det første er det stor variasjon i hvor mye det koster å forsikre en bil. Selv betaler jeg ikke mer enn et par hundrelapper mer i året enn om jeg skulle hatt en på en av foreldrene mine der jeg hadde fått 50% (siden de allerede er forsikringstakere på bil). Når det kommer til å bytte forsikringsselskap hvert halvår for å øke bonus. Dette er en del jobb, og i og med at det ikke er så mange selskaper som egner seg for ungdom, kan man fort måtte betale det dobbelte hos det ene selskapet som hos det andre. Dermed kan man ende med å tape penger selv om man får høyere bonus. Lenke til kommentar
Vidalon Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Det kommer selvsagt an på hva slags bil det er snakk om å forsikre. Hvis du har en litt uvanlig bil til ungdom å være, gir jo dette billigere premie. At du bare betaler et par hundre kroner mer enn foreldrene dine, kan jeg ikke helt forstå. Jeg går ut i fra at du da har 20% bonus og at du er under 24 år, mens med foreldrene dine får de 50% bonus på den samme bilen, og at de som forsikringstakere er godt oppi årene. Hva slags bil kjører du? Å bytte en bilforsikring er ikke en del jobb. Det tar 5 minutter å fylle inn riktig bilmerke, modell, reg.nr osv. Mer enn det trenger ikke du å gjøre. Forsikringsselskapet ordner alt med oppsigelse, og det eneste du trenger å gjøre er å betale den nye regningen fra ditt nye forsikringsselskap. Men at det er en del selskaper som ikke egner seg for ungdom vil jeg si meg helt enig i. Her gjelder det å regne litt på hva som lønner seg. Hvis du f.eks betaler 10 000 i et selskap med 20% bonus, og vurderer å bytte etter et halv år til et annet selskap hvor du betaler 10 000, men får 30% bonus, vil dette gagne deg som person i og med at du da har opparbeidet bonus og ikke betaler mer i forsikring. Det finnes selvsagt de selskaper som helst ikke vil ha ungdommer hos seg, og dermed har priser langt utover hva som er normalen. Lenke til kommentar
aurstad Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Det kan også være en mulighet å tegne kun ansvarsforsikring de første årene, og heller sette de ekstra pengene man sparer til side tilfelle man kommer ut for en ulykke hvor ansvar ikke dekker skaden. Hvis man har få uhell vil dette lønne seg, og man sparer haugevis av kroner i året. Dette forutsetter dog at det ikke er pant i bilen. Du kan ikke ta opp billån hvor lånet er sikret i bilen med bare ansvarsforsikring. I de fleste tilfeller er dette korrekt. Men noen banker har løsninger som gjør at det ikke kreves del kasko/ kasko forsikring. Min bil har banken pant i, men har ingen krav om full kasko eller delkasko. Dog billånet er bare på 45k. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå