andrvas Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Hei, driver et lite enkeltmannsforetak, med liten omsetning, altså ingen MVA. Fakturerte like før jul i fjor et firma for et bilde jeg solgte, men dette glemte de å betale. Jeg ble bedt om å sende ny faktura med purring idag, som jeg nå har gjort. Hva skal jeg gjøre med den gamle fakturaen fra i fjor, denne "teller" jo på en måte ikke lenger? Eller? Er fremdeles helt ny på dette, så setter pris på innspill. Vil helst få det gjort riktig Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Du skal ikke lage en ny faktura, du tar ut en fakturakopi av den du allerede har laget. Har du produsert en ny faktura kan du kreditere den forrige. Lenke til kommentar
Raptor72 Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Dette blir vel som en hvilken som helst annen faktura som du fakturerer før nyttår men ikke får oppgjør på før etter nyttår. I regnskapet vil det utestående stå på kontoen for kundefordringer som utgående balanse (UB) i 2009-regnskapet og som inngående balanse (IB) i 2010-regnskapet. Og dessverre så er det jo slik noen ganger at en må sende purringer til de som ikke betaler innen fristen... Det som uansett er viktig er at du ikke kjører ut en ny faktura til kunden men en purring på den første fakturaen. Hvis du derimot har kjørt den ut som ny må du vel kreditere den og kjøre ut den gamle som purring slik at tallene blir riktig. Det er i hvertfall slik jeg gjør/ville gjort i følge mitt system. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå