Gå til innhold

Ny "all around" stasjonær PC - tips/innvendinger på oppsett?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har nå bestemt meg for at det er på høy tid å kassere min nåværende stasjonære pc som hovedsakelig har grunnkomponenter fra ca 2003-2004. Har et budsjett på ca 11 000 ekskludert skjerm (har dette fra før). Ettersom jeg ikke er 100% oppdatert på HW-fronten, hadde jeg satt pris på om noen kunne komme med tips/forslag/innvendinger på oppsettet jeg har satt sammen. PC-en skal hovedsakelig brukes til multimedia/kontor ettersom jeg spiller relativt lite.

Link handlekurv: Handlekurv PC

Kabinett:

Antec Sonata III m/500W strømforsyning

https://prisguiden.no/produkt/77261

Er 500W nok til å drive dette systemet, og er strømforsyningen grei nok?

Harddisk - OS/programmer:

Crucial M225 64 GB SSD

https://prisguiden.no/produkt/114243

Tenkte jeg måtte ha en SSD. Ser at denne har fått gode omtaler, men burde jeg heller gå for intel sin Intel X25-M 80 GB SSD Gen 2 som støtter FIRM?

Harddisk - lagring/backup:

2*Samsung EcoGreen F2 1,5 TB S-ATA

https://prisguiden.no/produkt/109895

Disse skal primært bare brukes til lagring, 5400RPM - litt mer energigjerrig er derfor en fordel.

Hovedkort:

Asus P7P55D-E LGA1156

https://prisguiden.no/produkt/114510

Støtter USB 3.0 og den nye s-ata standarden. Er dette HK greit nok?

CPU:

Intel Core i7 860

https://prisguiden.no/liste/110798

Her er jeg egentlig veldig usikker. Ser at Intel Core i5 Dual Processor i5-670 er kommet. Har forsøkt å finne en sammenligning av disse uten suksess. Noen tips/innvendinger her?

RAM:

2*Corsair XMS3 DDR3-1600 CL9 4 GB ( 2x2 GB )

https://prisguiden.no/produkt/114049

Går det greit å bruke disse 4*2GB brikkene (er det dual- eller trippelchannel HK støtter?)?

Er det mulig å klokke disse slik at hvis jeg skulle velge i7 CPU'en, kunne kjørt den på 4GHZ (må selvsagt få en bedre kjøler)

Skjermkort:

PowerColor Radeon HD 5770 1024 MB

https://prisguiden.no/produkt/114329

Trenger ikke noe særlig bra skjermkort egentlig, ettersom jeg som sagt spiller minimalt. Men er det noen andre skjermkort som er bedre med hensyn til pris kontra ytelse? Hadde jo ikke skadet dersom jeg kunne kjøre enkelte spill relativt greit. Trenger dog 2 digitale utganger, bruker 2*24" BenQ2420HD skjermer.

EDIT: Byttet skjermkort fra 5750 til 5770 etter tips fra Cundou :)

Optisk enhet:

Nec AD-7240S Sort

https://prisguiden.no/produkt/103452

Mus/Tastatur:

Logitech Wave Keyboard https://prisguiden.no/produkt/77784

Microsoft Intellimouse Explorer 3.0

https://prisguiden.no/produkt/3491

Noen innvendinger på disse valgene?

Satser på å bestille alt fra en nettbutikk, ser at amentio har alt inne til ca kr 11 500.

På forhånd tusen takk for all hjelp!!

Mvh

Endret av //E
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har i grunn ikke nok peiling til å komme med så mange glupe kommentarer, men jeg hadde iallfall vurdert å oppgradere skjermkortet når du har en så dyr PC ellers... I det minste til HD 5770 om ikke annet, selv om ytelsesforskjellen kanskje ikke blir gigantisk. Men det er vel andre her som kan gi deg bedre svar enn meg :)

For å sette det i perspektiv: HD 5770 anbefales til gaming PC'er i budsjettklassen 5-6 tusen. 5750 blir vel mest aktuelt for enda billigere PC'er.

Endret av Cundou
Lenke til kommentar

Har tilsvarende kabinett stående hjemme nå. Lett å montere i og gode løsninger for HDD. PSU som følger med har få SATA kontakter (Tror det er 4 stk).

Edit:

Kan legge til at jeg tapet min SSD fast i hyllen for floppystasjon. Det irriterte meg litt. At de fortsatt setter av plass til slikt i nyere kabinett. Jeg ville foretrukket 2-3 ekstra slots til 3,5".

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar
Har i grunn ikke nok peiling til å komme med så mange glupe kommentarer, men jeg hadde iallfall vurdert å oppgradere skjermkortet når du har en så dyr PC ellers... I det minste til HD 5770 om ikke annet, selv om ytelsesforskjellen kanskje ikke blir gigantisk. Men det er vel andre her som kan gi deg bedre svar enn meg :)

For å sette det i perspektiv: HD 5770 anbefales til gaming PC'er i budsjettklassen 5-6 tusen. 5750 blir vel mest aktuelt for enda billigere PC'er.

Hehe, ble vel litt overkill maskin iforhold til skjermkortet jeg opprinnelig valgte. Har nå endret det til et PowerColor Radeon HD 5770 1024 MB, tror ting kommer til å fungere bedre da!

Takk for tipset :)!

Lenke til kommentar
Har tilsvarende kabinett stående hjemme nå. Lett å montere i og gode løsninger for HDD. PSU som følger med har få SATA kontakter (Tror det er 4 stk).

Edit:

Kan legge til at jeg tapet min SSD fast i hyllen for floppystasjon. Det irriterte meg litt. At de fortsatt setter av plass til slikt i nyere kabinett. Jeg ville foretrukket 2-3 ekstra slots til 3,5".

Takk for innspill!

Kabinettet ser i tillegg helt upåklagelig ut, godt å høre at det funker bra i praksis og :)! Er enig med deg ang floppystasjon, rart de fortsatt inkluderer dette! Men hvis SSD går greit å feste der, dropper jeg å gå til innkjøp av "spacere" fra 2,5" til 3.5".

Når det kommer strømforsyning, anser jeg den medfølgende som det største ankepunktet i oppsette med hensyn til at den kun er på 500W. Bruker du denne i ditt oppsett? Angående s-ata kontaktene, finnes det y-splittere som gjør en kontakt til to? Hadde en bunch av y-splittere til de "gamle" kontaktene.

Mvh

Lenke til kommentar

Nei, jeg brukte den i starten og var godt fornøyd med støynivået fra PSUen. Etterhvert som jeg satt over nye disker fant jeg ut at jeg hadde behov for flere kontakter, så jeg byttet til en annen PSU.

Jeg er helt sikker på at jeg har 5 SATA komponenter i maskinen. Jeg tror jeg byttet PSU fordi det var mangel på en kontakt, men det høres unektelig litt lite ut med bare 4 kontakter, så det må jeg nesten sjekke når jeg kommer hjem..

Det finnes sannsynligvis y-splittere. Det finnes iallefall overgang fra gammel til ny kontakt.

Et annet "problem" jeg nettopp kom på er at eventuelle vifter med diskene står i veien for skjermkortet. Samtidig er disker festet i antivibrasjonsskuffer og det er støvfilter i front. Du kan dra ut filteret fra undersiden og rense det.

Alt i alt et godt kabinett til prisen med PSU.

Edit:

Kom i en annen tråd over et kabinett du kanskje bør vurdere. Ut i fra bildene ser det veldig bra ut...

Linky - Fractal Design Miditower

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar
Nei, jeg brukte den i starten og var godt fornøyd med støynivået fra PSUen. Etterhvert som jeg satt over nye disker fant jeg ut at jeg hadde behov for flere kontakter, så jeg byttet til en annen PSU.

Jeg er helt sikker på at jeg har 5 SATA komponenter i maskinen. Jeg tror jeg byttet PSU fordi det var mangel på en kontakt, men det høres unektelig litt lite ut med bare 4 kontakter, så det må jeg nesten sjekke når jeg kommer hjem..

Det finnes sannsynligvis y-splittere. Det finnes iallefall overgang fra gammel til ny kontakt.

Et annet "problem" jeg nettopp kom på er at eventuelle vifter med diskene står i veien for skjermkortet. Samtidig er disker festet i antivibrasjonsskuffer og det er støvfilter i front. Du kan dra ut filteret fra undersiden og rense det.

Alt i alt et godt kabinett til prisen med PSU.

Allright, kjempeflott om du sjekker! Angående viftene v/harddisk, får jeg eventuelt bare droppe de. Ellers veldig bra å høre underbyggende info som støtter inntrykket mitt om at dette kabinettet gir mye igjen for pengene :)

Mvh

Lenke til kommentar

Sovehest:

Hvordan er kvalitetsfølelsen på Antec-kabinettet? Ser det like "eksklusivt" ut i virkeligheten som på bildene i prisguiden? Må si at jeg ble meget interessert i det andre kabinettet du foreslo, både ang design og ikke minst interne løsninger!

Lenke til kommentar

Min eneste reelle kommentar er at du har svært lite igjen for de hundrelappene i7 860 koster mer enn i5 750. Den yter bedre der hvor HT utnyttes bra, men ellers er forskjellene for små til at det er verdt de 600 kr-ene i forskjell. i7 670 er dobbeltkjerne og i alle fall ikke verdt prisen.

Men dersom bruken din ikke er tyngre videoredigering, 3D rendering etc, så er oppsettet overkill. Til normal multimedia/kontorbruk gir en PC til mer enn 6 - 7 000 kr lite igjen i opplevd ytelse, så lite at jeg nesten konsekvent ikke anbefaler folk å kaste vekk penger.

Edit: Kvaliteten på Antec Sonata er meget bra. Jeg har et av tidligere generasjon som tipper snart 7 år.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Min eneste reelle kommentar er at du har svært lite igjen for de hundrelappene i7 860 koster mer enn i5 750. Den yter bedre der hvor HT utnyttes bra, men ellers er forskjellene for små til at det er verdt de 600 kr-ene i forskjell. i7 670 er dobbeltkjerne og i alle fall ikke verdt prisen.

Takk for innspill, har virkelig stusset mye rundt prosessorvalget! Jekker meg da ned til en i5-750 :). Er det forresten bedre i de fleste tilfeller med 4 kjerne på lav klokkehastighet enn 2 kjerne med høy klokkehastighet?

Men dersom bruken din ikke er tyngre videoredigering, 3D rendering etc, så er oppsettet overkill. Til normal multimedia/kontorbruk gir en PC til mer enn 6 - 7 000 kr lite igjen i opplevd ytelse, så lite at jeg nesten konsekvent ikke anbefaler folk å kaste vekk penger.

Er helt enig med deg - takk for advarselen! Når det kommer til nedskjæringer, hva ville du ha kuttet ut? Ser for meg at denne pc'en må kunne vare ca 3-4 år, uten de store oppgraderinger. Hovedmålet til pc'en er at den skal kunne fungere som mediaserver til PS3 (må decode video - også HD), samtidig som den skal kunne brukes til vanlige oppgaver som web/musikk/film/word når den gjør det. PC'en jeg sitter på nå er som nevnt fra 03/04, hvor alt går som sirup..

Edit: Kvaliteten på Antec Sonata er meget bra. Jeg har et av tidligere generasjon som tipper snart 7 år.

Allright, kanskje jeg heller litt mot Antec igjen, slipper da utgiftene ved kjøp av PSU utenom.. Må gå litt i tenkeboksen på den der :)

Jeg synes ikke det ser like bra ut som på bilder, nei. Sjekker kabler senere i kveld...

Hmm, var egentlig litt redd for det, selv om det som oftest dessverre er slik! Men tusen takk for at du gidder å sjekke kablene :)

Lenke til kommentar

Vil det forresten teoretisk sett fungere med 4*2GB med dette HK, og vil det være noen forskjell kontra å bare velge 2*2GB (er litt forvirret rundt dual/triple channel, hva det vil si, og hvilke plattformer som støtter hva). Skal kjøre Windows 7 Home Premium..

Lenke til kommentar

Litt ut fra hva jeg vet og tror jeg vet.

1. Først til spørsmålet rundt mediaserver. Akkurat streaming til PS3 er litt vanskelig å vurdere, så langt jeg har forstått avhenger behovet for CPU kraft svært mye av om i hvor stor grad man bruker formater støttet av PS3 og hvilke kodekser og OS man bruker. Noen har klart å få til streaming av 1080p på relativt svak maskinvare, andre sliter. Det avhenger av om man må transkode eller klarer seg med remuxing. Normal dekoding er ikke ekstremt krevende.

PS3 Mediaserver forumet er en kilde til info.

Personlig er jeg ikke glad i denne type dobbelfunksjoner i en PC, så jeg foretrekker å legge all håndtering av media, backup, fillagring etc på en dedikert server.

2. 4 x 2 GiB vil virke, men til normal bruk holder 2 x 2 GiB. Tokanal, trekanal går bare på hvor mange "parallelle" minnekanaler man har. Trekanal har da høyere teoretisk overføringshastighet, omtrent som to felt kontra tre. I det virkelige liv har dette kun betydning for svært minneintensive applikasjoner. Transkoding, som man av til må kjøre for PS3, er primært CPU-intensiv.

3. Dersom man kjører mangetråda oppgaver, som f.eks transkoding svært ofte er, og i tillegg bruker den til lettere bruk utenom er alltid flere kjerner bedre enn få. Men utenom det går det ikke å sette noen fasit. Generelt i dag er en firekjerne på f.eks 2,66 Ghz et bedre CPU-valg enn 2 kjerner på 3,2 Ghz. Men Ghz i seg selv betyr lite, i dag vurderer man det meste på bakgrunn av tester.

4. Hvor lenge en PC-varer, er et spørsmål om krav.

5. PSU på 500 Watt holder lenge for din bruk, trolig bruker i5 750 med HD 5770 ca 200 Watt.

Personlig har jeg valgt en tomaskinløsning (i realiteten både 3, 4 og fler), hvor jeg har en dedikert alt mulig server. I og med at jeg kan batche transkoding/encoding på denne, spiller det ikke særlig med rolle om det ikke går så fort. Skal jeg kode om 3 - 4 filmer, så lar jeg den bare rusle å gå så lenge den trenger.

Lenke til kommentar

4 x SATA og 6 x Molex. Tyder vel på at PSU kanskje burde vært modernisert litt..

Kabinettet ser greit ut i følge min samboer. Hun synes ikke det er det verste jeg kunne kjøpt, så noe WAF har det visst. Fronten er i plast, hvor øvre del er bekledd i noe gummi-greier. Det ser forøvrig bra ut.

Med PS mediaserver kan du velge om du vil gi mediaserver 2, 3 eller 4 kjerner. Nå har jeg aldri prøvd å kjøre noe i bakgrunnen som opptar en kjerne, men jeg har prøvd 1080p på en E6700 klokket til 3.0. Det skulle tilsi at en x4 phenom eller i5/i7 CPU bør klare streaming sammen med annen bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...