Gå til innhold

HP Pavilion Elite HPE-140sc - OK for foto-og HD-videoredigering?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg er nødt til å gå til innkjøp av en stasjonær PC som takler å jobbe med foto-og video-filene fra mitt Canon EOS 5D Mark II (Dette er et 21 Megapixel kamera som kan filme video i full HD)

Jeg kommer til å jobbe med alle Adobe-programmene, og vil at dette skal gå raskt. Jeg jobber med foto daglig, og er ute etter noe som kan korte ned tiden jeg bruker på pc'en etter fotoshoots (jeg hater ventetid pga treg pc).

Videodelen er noe jeg også kommer til å utforske en del, og pc'en er nødt til å takle HD-video uten problemer (kommer til å bruke Pinnacle eller Premier).

Jeg spiller ikke i det hele tatt. Alt jeg finner er "gaming-pc'er", men det er kanskje mye av de samme spesifikasjonene som trengs for HD-video-redigering?

Skjerm har jeg fra før av, men jeg mangler faktisk mus og tastatur.

Jeg vil ikke bygge selv, så jeg ser etter noe som er ferdig bygget når jeg får den.

Og jeg hadde egentlig ikke tenkt å bruke mer enn 10 000,-

Har tittet en del rundt, og fikk øye på denne HP Pavilion maskinen. Ser den ok ut?

Kom gjerne med andre forslag, men det må være en ferdig bygget pc.

Jeg har skjønt at det kan være greit med en Intel i7, og 8gig ram høres bra ut, et bra grafikk-kort, men jeg kan ingenting om disse så... Også skal det være Windows 7.

Folk anbefaler Mac, men jeg har ingen erfaring med Mac i det hele tatt, så det virker litt skremmende, og det virker på meg som man må ut med mer penger for samme specs...

Skulle helst ha bestilt i dag...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Jeg er omtrent i samme situasjon som deg. Skal ha en maskin som duger til redigering av HDV-film. Ta en kikk på tråden min, der finner du et forslag jeg har satt opp fra Netshop som kan bygge for deg så du slipper dette selv:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1195172&hl=

Et par kommentarer til det du skriver:

* En gaming-PC er ikke noen god maskin til å drive videoredigering på. Når det gjelder spilling er det viktig med et råskinn av et grafikkort og så raskt minne som mulig for at skjermoppdatering ikke skal hakke og kunne kjøre høy oppløsning. Redigering av video er derimot mye mer CPU- og harddiskintensivt. Det er derfor lurere å bruke penger på CPU enn grafikkort i en videoredigerings-PC, på mye minne i stedet for raskt minne og på flere disker (det beste er å bruke en raskt mindre for operativsystem og programmer og en eller flere i RAID for lagring av videofiler) i stedet for en diger.

* Mye minne er også bedre enn raskt minne. 8 gig som du tenker er et greit utgangspunkt.

* Mac er design og brukervennlighet, du får ikke råe specs for billig penge der, da er det selvbygd eller ferdigbygd pc som gjelder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...