Gå til innhold

Risikerer 16 000 kroner i mobilbot

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
undersøkelser som viser at de som sender tekstmeldinger bak rattet har øynene på veien 4,6 av 6 sekunder. I 55 miles per hour (nærmere 90 kilometer i timen) vil man da kunne kjøre distansen av en hel fotballbane mens øynene stirrer på mobiltelefonen

55 mph = 24,58 meter per sekund. 6 - 4,6 = 1,4 sekunder. 1,4 *24,58 = 34,4 meter. Små fotballbaner de har i USA...

Kanskje det var ment at de har øynene på telefonen i 4,6 sekunder av 6. I så fall blir det litt over 110 meter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

He, he... Jeg kommer nettopp fra en ulykke som ble foråsaket av at en bil kom over i feil kjørefelt grunnet fikling med radioen.

Egentlig burde vel biler være uten enhver form for forstyrrende utstyr. Altfor få av oss forstår hvor mye energi det ligger i 1 tonn masse som holder 50 km/t, vi er noen puslete skapninger vi mennesker.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Her en dag da jeg kjørte Åse Sykehus -> Moa (kjøpesenter) la jeg merke til at over halvparten av dem jeg passerte snakket i mobiltlf eller så ut som dem gjorde det (holdt hånden opp til høyre kinn på en snodig - mobilsnakkende måte, gjerne dekket med mye hår).

Lenke til kommentar

Bra de kan herje med Quadcommen da disse USAske sjåførene...

Denne er ikke restriktert, og for å vise hva det egentlig er.

Så er det mer en sånn sak som fungerer som en bærbar PC og har kontakt med selskapets nettverk.

Lasteinfo, og nye ordrer ankommer via denne, og her har mange sjåfører i statene fikset og herjet med MENS de kjører.

Lenke til kommentar

MongoMan: Det har du rett i.

Amobil.no: Mobilprat verre enn promille

PantZman: Det finnes alkohollås til biler (automatisk pusteprøve før man får vri om tenninga). Kanskje det burde innføres en mobillås også? (Gasspedalen slutter å virke når et system finner ut at føreren snakker i mobilen)

Tiltman: Førerløse biler er framtida - det tar sikkert bare et tiår før allmennheten kan få lov til å sitte i sånne på offentlig vei. Fungerende prototyper har eksistert et drøyt tiår nå og dagens modeller har modnet en god del, men altså ikke helt klar for frislipp ennå.

Lenke til kommentar
undersøkelser som viser at de som sender tekstmeldinger bak rattet har øynene på veien 4,6 av 6 sekunder. I 55 miles per hour (nærmere 90 kilometer i timen) vil man da kunne kjøre distansen av en hel fotballbane mens øynene stirrer på mobiltelefonen

55 mph = 24,58 meter per sekund. 6 - 4,6 = 1,4 sekunder. 1,4 *24,58 = 34,4 meter. Små fotballbaner de har i USA...

Kanskje det var ment at de har øynene på telefonen i 4,6 sekunder av 6. I så fall blir det litt over 110 meter.

Riktig.

"Research by the Federal Motor Carrier Safety Administration shows that drivers who send and receive text messages take their eyes off the road for an average of 4.6 seconds out of every 6 seconds while texting, the department said. At 55 miles per hour, this means that the driver is traveling the length of a football field, including the end zones, without looking at the road, the department said."

Lenke til kommentar

Det er likevel fortsatt feil. Det at man i gjennomsnitt har øynene borte fra veien i 4,6 sekunder i løpet av 6 sekunder betyr ikke at man kjører en distanse på 110 meter uten å se på veien eller at det har gått 4,6 sekunder uten at man har sett på veien. Man kan utmerket godt se på veien 4 ganger i sekundet og fortsatt oppnå det gjennomsnittet som referes. (Det avhenger bare av hvor lang tid man ser på veien hver gang man "titter opp").

Vet ikke helt hva det er som egentlig har blitt målt, men utfra teksten er det i alle fall ikke mulig å si noe om hvor ofte såøren ser på veien eller hvor lang han kjører uten å ha kastet et blikk forover.

Lenke til kommentar

Men under den Mythbusters-episoden var det litt under ekstreme tilfeller.

Hun som snakket i telefon mens hun skulle manøvrere seg mellom masse kjegler, skulle løse noen rimelige vanskelige matteoppgaver mens hun kjørte. (Om jeg ikke husker feil?)

Mens mannen tok seg et par halvlitere før han satte utfor testbanen.

Han kom seg best ut av det. :p

Lenke til kommentar
Noen som så den episoden av Mythbusters der han mannen var beruset mens han kjørte, og dama snakket i telefon.

Hvem tror du kjørte best? Jo, mannen. :p

noe med at det var kvinnfolk som kjørt også da :p

Her en dag da jeg kjørte Åse Sykehus -> Moa (kjøpesenter) la jeg merke til at over halvparten av dem jeg passerte snakket i mobiltlf eller så ut som dem gjorde det (holdt hånden opp til høyre kinn på en snodig - mobilsnakkende måte, gjerne dekket med mye hår).

Sunnmøringer altså :S :p

Lenke til kommentar

Bradbury - Du regner feil:

"55 mph = 24,58 meter per sekund. 6 - 4,6 = 1,4 sekunder. 1,4 *24,58 = 34,4 meter"

Det er 4,6 sekunder de IKKE ser på veien. Altså:

55 mph = 24,58 meter per sekund. 4,6 *24,58 = 113,068 meter.

Jeg beklager, men jeg MÅTTE få det ute av systemet :p

Lenke til kommentar
Gladsak! :) Håper norske myndigheter lar seg inspirere til å justere opp bøtenivået for SMS. 1300 kr er jo en vits, både i forhold til den lave sannsynligheten for å bli bøtelagt og den store risikoen de påfører andre (og seg selv).

Helt enig i den. Greit at det er hovedsakelig snakk om SMS skriving her, men likevel synes jeg at flere folk kunne påkostet seg handsfree av en eller annen sort. 50-200 Kroner er småpenger for folk flest, er det vel ikke? Uansett kommer jo de fleste nye mobiler per dags dato med medfølgende "kablet handsfree" løsning. Den er jo der for å bli brukt!

Kan jo si det samme om blinklysene på biler... :roll:

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...