Gå til innhold

If it's worth doing it's worth overdoing! Hva tror dere?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bytt i7, med en i5 og HK til en socket 1156. 2 stk 5970 er bortkasta! Et holder lenge, eventuelt 2 stk 5870.

Skal du ikke overklokke, så er de dyreste minnebrikkene bortkasta. i5 er uansett to-kanals.

Hadde bare ikke prisguiden vært så forb*nna dritt, skulle jeg gjerne satt opp et nytt forslag til deg.

Du kaster penger ut vinduet nå, du vil aldri få valuta for pengene.

Lenke til kommentar
Skal du først slå på stortromma når du kjøper gaming-pc, så legg mer penger i skjermen.

30" med 2560x1600 oppløsning er utrolig nice, og du trenger kun å velge litt fornuftigere komponenter så har du plutselig råd til det uten at det blir noe dyrere.

De skjermene der er utrolig dyre.. en 24" fra samsung til 2600kr er et bedre alternativ synes jeg.

Lenke til kommentar

Jeg vet hva jeg foretrekker til spill iallefall - en 30" har ikke to stygge vertikale tomrom i bildet, og fyller allikevel hele synsfeltet.

asad: en 24" samsung til 2600,- er billig og mye for pengene - men mangler i bildekvalitet i forhold til en skjerm med godt panel. Men en person som er villig til å legge i rundt 30k i selve maskinen bryr seg ikke om å få mest for pengene, og da bør store skjermer også vurderes.

Gode skjermer holder bruksverdien lenge. F.eks dell 20"-ern med ips-panel jeg kjøpte for mange år siden - fremdeles konkuransedyktig på bildekvalitet, fremdeles god. Men så ble det plutselig 30" Apple på meg, og den ble lånt bort. Stor, dyr skjerm er luksus, men har man råd så er det virkelig verdt det å putte penger i skjermen.

Lenke til kommentar

vist du vurderer crossfireX av hd5970 så kan du vurdere å kjøpe 6 skjermer, ja det er mulig.

vist du kutter litt på cpu, HK og ram så har du råd til det også, har du vurdert AMD?

med 6 skjermer begynner CFX av hd5970 å gi litt mening

Lenke til kommentar

Kjøp av PC-er er et sted hvor utsagnet "If it's worth doing it's worth overdoing!" er helt malplassert.

Om 1 - 2 år så er en PC til 30' nesten like akterutseilt som en til 10 000. Når det gjelder PC-er kjæper man det som er bra nok i dag (+ litt), og så vet man at man har råd til å oppgradere når neste generasjon kommer i 2011.

Og det råeste er som oftest bare råest de neste 2 - 6 månedene.

Lenke til kommentar

Nja, iallefall 8644kr av den pakka har han fint nytte av gjennom flere oppgraderinger...

skjermer

mus

tastaur

PSU

kabinett

Enda mer hvis man tar med diskene... (12811)

Eneste jeg ville kuttet på er kanskje å finne ett billigere HK og kutte ett skjermkort, så er det absolutt ikke så dumt å kjøpe..

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Mus og tastatur er slitevare - personlig må jeg kaste de etter 3 - 4 år.

Og det er klart at noen av delene holder gjennom flere oppgraderinger, men det gjør også PSU-er til 400 kr mindre, kabinett til 60 % av prisen. Og de tre Benq-skjermene hadde ikke vart mer enn et par uker hos meg. Ja jeg legger penger i skjermer.

Men poenget mitt var generelt, "overdoing" har liten hensikt i PC-verdenen - selv på deler med lengre levetid.

Personlig ville jeg ikke nærmet med i7 920 på en gamer plattform, det er ikke her den egner seg, annet enn å tømme lommeboka ekstra. Både i5 og AMD gir sammenlignbar ytelse til langt lavere pris. Bare på CPU, HK og minne vil jeg påstå at det brukes over 4 000 kr som ikke gir noe igjen i ytelse.

Lenke til kommentar

Sist jeg leste så virker ikke Crossfire og Eyefinity sammen - kun enkle kort eller 1 stk 5970 vil virke. Skal du ha nye skjermer for bruk med EyeFinity anbefaler jeg sterkt skjermer med tynne rammer - jeg angrer på at jeg ikke tenkte på dette når jeg kjøpte skjermer.

Nedenfor ser du oppsettet jeg har satt opp til meg selv for bruk i 5760x1200 oppløsning med EyeFinity. Jeg ville siktet meg inn på noe i denne prisklassen, og hvis jeg virkelig ville svi av 30k på pc ville jeg ha kjøpt en ny PC for 15k igjen om 1 år. Resultatet ville blitt topp ytelse idag og om et år (istedenfor medium ytelse med 1år gammel hw til 30k).

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...ngListId=769425

Gaming PC AMD - ~13000,-

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...51-8FBFF25CC0C9

Fordyrende snadder

Ville ikke gått i fellen med å betale 15000kroner for ytelse som ikke engang merkes, det er noen som gjør det og angrer - vanligvis når de så altfor tidlig begynner å føle at systemet utdateres og trenger en oppgradering.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...