Gå til innhold

Utvider billigserie

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Breidablik, Kingston V-series 40GB er ute av produksjon etter Intel nektet kingston TRIM firmware, dette ble diskutert i SSD-tråden for et par uker siden.

x25-V, som artikkelen sier, vil være et betydelig bedre valg med tanke på ytelse.

Jeg mener på denne nye kontrolleren i Solid 2 er en Indilinx Barefoot Eco. Det jeg har hørt er at den skal være noe billigere å produsere (kontrolleren), den skal støtte 3x nm flash, og har lavere effektbruk enn den orginale Barefoot. Dette kommer på bekostning av hovedsaklig skrivehastighet, som det går tydelig frem (25MB/s sustained write!).

Om prisen hadde vært betydelig lavere enn Intel x25-V ville jeg vurdert å nevnt den som et alternativ for nett-PCer. For at denne skal i det hele tatt vurderes må den være max samme pris pr GB som x25-V, alså ca 650-700kr, helst 10% under dette eller mer.

Det som vil avgjøre om denne er i det hele tatt relevant som boot drive i billige maskiner er random read og random write. Random read burde være 20MB/s 4KB random QD1 og 60+MB/s QD4-5, og random write bør være minst 10MB/s med TRIM aktivt, helst noe mer.

Lenke til kommentar

maddog69, ta gjerne en tur innom denne tråden og gjør litt testing ;)

SSDene dine er Indilinx Barefoot baserte, og bruker alså samme kontroller som OCZ Vertex, Supertalent Ultradrive ME, G.skill Falcon, etc.

Indilinx Barefoot 32GB yter ca 180MB/s les, 100MB/s skriv, 5000 IOPS random read 4KB QD1, 15000 IOPS random read QD > 4, og 3000 IOPS random write 4KB.

x25-V Yter til sammenligning ca 200MB/s les, 45MB/s skriv, 5000 IOPS random read 4KB QD1, 30000 IOPS random read QD > 10, og 10000 IOPS random write 4KB.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...