Daddlemannen Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 (endret) Hei, Mot slutten av 2007 kjøpte jeg 4 stk Samsung 22" 226BW hos Amentio. Da jeg la ut på en lengre juleferie koblet jeg skjermene og datamaskinen av strømnettet. Etter 3 uker kom jeg hjem igjen, koblet på strøm, men nå ville ikke 2 av skjermene starte(?) Den ene skjermen er "helt død", dvs: Man får ikke engang lys i dioden foran ved påknappen. Den andre oppleves som ustabil. Når man kobler på strøm kommer det høyfrekvente pipelyder, og man må skru av og på mange ganger før det blir bilde på den. Dette virker veldig rart, de sto helt ubrukt, i helt normal romtemperatur under hele perioden. Jeg har nå tatt kontakt med Amentio, som sendte meg videre til Infocare (*grøss*), på Infocare sine sider får jeg spørsmål om dette gjelder garanti, men jeg er neimen ikke sikker. Dette må da være en reklamasjonssak? Jeg er nemlig ikke interessert i å sende den inn som garantisak, når de kan finne på alle mulige unnskyldninger og hevde garantien ikke dekker dette. Da må jeg nemlig betale klekkelig for å få dem i retur (rundt 450 kroner per stk), for så å reklamere på dem. Det skal jo ikke være slik at en LCD-skjerm kun virker i snaue 2 år. Garantien er 3 år, men reklamasjonstiden er vel 5 på skjermer? (Har skrevet til Amentio og spurt om jeg kan få bruke et annet serviceverksted, da jeg har dårlige erfaringer med Infocare fra før, Komplett ordnet dette for meg, så skal bli spennende å se om Amentio aksepterer). Kommer også til å poste hvordan saken går her. Kan noen rådgi meg her? Endret 27. januar 2010 av Daddlemannen Lenke til kommentar
Star Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Høysterettsdommen mot Elektrobransjen slår fast at det er 5 års reklamasjon på ting som er ment å var "vesentlig lengre" enn 2 år. Jeg hadde helt klart brukt vanlig reklamasjon, da skjermen med normal bruk må ventes å vare mye lengre enn 2 år.. Lenke til kommentar
Daddlemannen Skrevet 27. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2010 Høysterettsdommen mot Elektrobransjen slår fast at det er 5 års reklamasjon på ting som er ment å var "vesentlig lengre" enn 2 år. Jeg hadde helt klart brukt vanlig reklamasjon, da skjermen med normal bruk må ventes å vare mye lengre enn 2 år.. Hjertlig takk for bistand. Så man kan velge bort garanti og heller bruke reklamasjonsretten her? Er fordelen med reklamasjonsretten at de ikke kan bruke klausuler i garantibeskrivelsen for å pålegge meg ekstra kostnader, dersom de mener garantien ikke dekker dette? Sett i lys av dagens priser vil disse kostnadene lede til at jeg velger å kjøpe nye skjermer. Lenke til kommentar
Daddlemannen Skrevet 28. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2010 (endret) Da har jeg fått tilbakemelding fra Amentio, god service som vanlig. I dette tilfellet kjøpte jeg skjermene via bedriften, derfor er reklamasjonsretten kun ett år, følgelig måtte dette gå på garanti. Fikk ikke byttet serviceverksted fra Infocare til et annet, fordi skjermene var parallellimportert. Greit nok. Det ble dog utfordringer med å legge inn skjermene i systemet til Infocare. Brukergrensesnittet er elendig, for hvis feil skjer etter at man har skrevet inn alle serienummere o.l, så vil man måtte fylle ut alt på nytt igjen. Måtte vel fylle ut skjemaet 10-15 ganger pga serverproblemer hos Infocare, noe som var ufattelig irriterende. Skjemaene burde vært populert med innskrevne data ved feil som dette. Blir spennende å se hvordan dette går mhp Infocare. Amentio har i alle fall gjort sitt etter mitt skjønn. Endret 28. januar 2010 av Daddlemannen Lenke til kommentar
edbmannen Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Angående garanti og reklamasjon er det følgende som gjelder: En garanti er noe som tilbys kjøper UTOVER rettigheter i kjøpsloven. Det vil si at garanti på et 1 år er noe man bør stille seg tvilende til i og med at normal rett i kjøpsloven er 2 år. Uansett gjelder reklamasjon i 5 år for forbrukerkjøp (merk ikke bedriftskjøp). Et godt råd er derfor å hevde reklamsjon når ting viser seg å ikke fungere som de skal så har man alltid sitt på det tørre. Til slutt se opp for paralellimport som er noe svineri for oss forbrukere for reklamasjonnsretten går normalt bakover i leddene fra detaljist til grossist til importør til leverandør. Det vil si at disse leddene også har reklamasjonsrett bakover akkurat som du har mot selger så har selger dette mot bakenforliggende ledd. Derfor kan du også hevde reklamasjonen din videre om selger er konkurs. Når dette er sagt er det en ting som man må se opp for og det er paralellimport. Da blir denne retten vanskeligere i og med at distribusjonen går andre veier (eks produsent leverer til Frankrike men varene ment for det franske markedet videreselger i steden produktet ment for det franske markedet videre til en importør i Norge (eks nettbutikk) som så selger denne på lik linje med en annen skjerm produsert for salg i Norge). Det KAN være forskjeller på disse produktene. Her vil reklamasjonsreten bakover få problemer. Leverandør sier dermed at denne har ikke vi produsert for det norske markedet og dermed vil vi heller ikke ta reklamasjonen. Dette er noe selger må ordne uten at vi bør innvolveres. Derfor nok en tips - sjekk for paralellimport før kjøp. Dette gjelder spesielt nettbutikker på skjermer men også TVer. Lenke til kommentar
Daddlemannen Skrevet 10. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2010 Takk for alle tips edbmannen, helt sikkert flere enn meg som ble litt lurere nå. Så til en liten oppdatering. Siden skjermene ble kjøpt av bedrift og var parallellimportert av Amentio måtte jeg altså bruke infocare. Det var pain å registrere skjermene i systemet deres pga feil o.l. men da det var gjort gikk ting ganske radig. Få dager etter fikk jeg to sendingsblanketter i posten. Dermed slipper man å betale frakt til og fra infocare. Videre har de en ordning hvor man kan logge på og se oppdateringer ved å skrive inn to nummer man får tilsendt ved registrering. Mottok også en epost hvor forventet leveringstid på deler for en av skjermene var fra 1-3 uker. Den andre var snart forventet ferdig. Må så langt si at dette har vært greit. Systemet ser ut til å fungere, og de gir beskjed om hva som skjer underveis. De har heller ikke vært vanskelige, så det ser ut til at de ønsker å oppfylle garantiforpliktelsene uten bry, hvilket er gledelig. At ting tar litt tid kan jeg leve med. Jeg forstår at de har mye å gjøre og at deler må bestilles i visse tilfeller. Kommer med videre oppdateringer når jeg vet mer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå