Gå til innhold

Hindre brukere i å endre på skrivebordet

Gunn@r

Anbefalte innlegg

Hvordan kan jeg låse endringer av skrivebordet (Windows Vista) ved hjelp av GPO (Windows Server 2003)?

Saken er den at dette er snakk om elev-maskiner, der elevene ikke skal få lov til å endre bakgrunn, lagre/slette/rename filer/mapper og lignende.

Noen som kan hjelpe? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du kan gjøre det ved å åpne Run fra startmenyen (Windows-tast + R).

Velg FIL -> Add/Remove Snap-in... -> Group policy object -> OK -> FINISH

Deretter navigerer du deg frem til Desktop i hierarkiet til venstre hvor du kan endre reglene.

Litt usikker på om det her du gjør det, men du kan jo prøve deg litt frem.

post-202005-1264624775_thumb.jpg

Endret av sajohansen
Lenke til kommentar

Deretter navigerer du deg frem til Desktop i hierarkiet til venstre hvor du kan endre reglene.

Er jo det jeg allerede har skrevet, at det er i GPO (Group Policy Object) jeg skal endre dette. Men hvor lissom? Har vært innom Desktop og fått deaktivert endring av skrivebordsbakgrunn. Men går det an å låse kun skrivebordet for endringer (tenker oppretting av filer ol.) eller må dette gjøres generelt på hele maskinen?

Lenke til kommentar

Er jo det jeg allerede har skrevet, at det er i GPO (Group Policy Object) jeg skal endre dette. Men hvor lissom? Har vært innom Desktop og fått deaktivert endring av skrivebordsbakgrunn. Men går det an å låse kun skrivebordet for endringer (tenker oppretting av filer ol.) eller må dette gjøres generelt på hele maskinen?

Husk å kjøre ut "gpupdate" gjennom CMD-vinduet for å tvinge ut endringer i på nettverket til datamaskinene i Active Directory-gruppen =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...