Nordmoen Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Hva skal du med sdk et? Handler bare om å kompilere programmer for PowerPc så vil programmer fungere på maskinen, mest sannsynlig vil alt av Linux software fungere ut av boksen på den. Eneste du trenger SDK til utover det er å hjelpe til med å skrive programmer mer effektivt for akkurat Ps3, men XBMC vil fint kjøre på den hvis du har full tilgang til alt av HW. Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Jeg tenker ikke på OtherOS nå, jeg tenker på programmer for PS3OS. Om/Når man finner en software exploit og klarer å kombinere med denne, vil det fortsatt ikke dukke opp noe særlig homebrew før en eller annen form for SDK er på plass. Når man kjører *nix på PS3 kompilerer man programmene sine selvfølgelig mot diverse *nix SDKer, så jeg fatter ikke helt hvor du vil... Lenke til kommentar
talgmar Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 SDK er vel egentlig bare et fint navn for utvikler-verktøy (Software development kit), noe utviklerne får/bruker når de programmerer spillene sine til konsollen. Det er ikke noe problem å få opp et instruksjonsvindu om du har "hacket" konsollen. Hvor enhver kyndig datanerd kan kjøre gyldige command-instrukser. Om folk derimot skulle ønske å lage egne verifiserte spill til konsollen så trengs et "sdk". Lenke til kommentar
Nordmoen Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Du startet med å si at du ikke trodde dette ville ha mye å si. Jeg bare svarte at man vil ha mye nytte av å kunne kjøre f.eks hjemmekino med full tilgang til hardware. Jeg har ikke nevnt at programmene skulle kjøres undre Ps3 sitt Os, men med tanke på det så har han også full tilgang til Minnet og kan kopiere det ut. Noen vil nok komme å finne ut hvordan de kan programmer til Oset uten SDK-et. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 ...folk flest antar (og dessverre, håper) at et felles mål for lyssky datanerder vil være å kjøre et piratkopiert spill på PS3-en. Det var da en svært så generaliserende kommentar. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 SDK-et er sikkert lekket for lenge siden uansett. Har fulgt den bloggen i et par dager nå, og er litt skuffet over hvor lite "matnyttig" det han har kommet med er - folk er jo fortsatt ikke enige om dette bare er tilgang til minnet, eller om det faktisk er full tilgang til all hardware. Jeg synes det er veldig synd at Sonys kulle ødelegge halve vitsen med P3-en ved først gjøre det umulig for linux å nytttegjøre seg av HW-en, og så sperre det helt ute. De skyldte på kostnadene med å utvikle drivere, fakta er at det ble utviklet drivere til bla. gpu av andre, og at Sony da sperret tilgangen ytterligere. Dermed øela de maskinen som kunne vært perfekt både for spill og som stue-pc. Jeg håper det nå blir mulig med full hw-tilgang fra linux, og at det finnes/blir hacket sammen drivere som gjør det mulig å kjøre xbmc o.l. på boksen. Da kan den jo faktisk brukes til noe. Lenke til kommentar
Svein_Jarle Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Det er klart det er en drøss med "teams" som vil prøve å lage en ISO-loader eller noe slikt til PS3en etterhvert, men det jeg selv virkelig vil ha er XBMC (eller egentlig Plex) på denne. Det hadde vært gull! Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Håper Sony kommer med en oppdatering der de gjør noe bra. Som støtte for. kmv og en bedre nettleser som ikke krasjer. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Det er klart det er en drøss med "teams" som vil prøve å lage en ISO-loader eller noe slikt til PS3en etterhvert, men det jeg selv virkelig vil ha er XBMC (eller egentlig Plex) på denne. Det hadde vært gull! Ingenting som hindrer deg fra å gjøre dette idag. Bare å installere Other OS med Linux, og begynne å programmere. Man har full tilgang til alt man trenger for å lage et media senter der. Foreløpig har denne hacken kun akademisk interesse. Hacken muliggjør å dumpe ut PS3 sin hypervisor ukryptert, deassemble den og analysere den for svakheter. Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 27. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2010 ...folk flest antar (og dessverre, håper) at et felles mål for lyssky datanerder vil være å kjøre et piratkopiert spill på PS3-en. Det var da en svært så generaliserende kommentar. Mmm, forsåvidt enig. Kan fikse litt på den. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Ingenting som hindrer deg fra å gjøre dette idag. Bare å installere Other OS med Linux, og begynne å programmere. Man har full tilgang til alt man trenger for å lage et media senter der.Det er jo nettopp det man ikke har. Man har ikke tilgang til hardwaren, noe som blant annet ødelegger for alt som heter hd-avspilling pga. manglende hw-akselerasjon. For ikke å glemme at slim ikke har mulighet for annet OS i det hele tatt. Tror dessverre også det er lenge til denne svakheten gir noe resultat. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Ingenting som hindrer deg fra å gjøre dette idag. Bare å installere Other OS med Linux, og begynne å programmere. Man har full tilgang til alt man trenger for å lage et media senter der.Det er jo nettopp det man ikke har. Man har ikke tilgang til hardwaren, noe som blant annet ødelegger for alt som heter hd-avspilling pga. manglende hw-akselerasjon. Stemmer ikke... Du har tilgang til all hw-akselerering du treger for å dekode video. Det er akkurat det Cell-prosessoren er laget for. All jobb kan gjøres på PPE og SPE, for å så skrive resultatet til framebuffer. Det er akkurat det Sony gjør på sin egen software. GPU i PS3 er en mellomting mellom GeForce 7800 og 7900 (nærmere 7900 enn 7800). Den delen av GPU som avlaster CPU i vanlige grafikkort (PureVideo eller VP kaller nVIDIA det) er ikke inkludert PS3 sin GPU. For ikke å glemme at slim ikke har mulighet for annet OS i det hele tatt. Ja, og det er kanskje lov å håpe at vi får det. Det er ingen hardware-grunner til at otheros ikke er med i slim. Grunnen er kun at Sony ikke ønsker å vedlikeholde flere versjoner av hypervisor... Noe av argumentene med slim var jo å redusere kostnader. Tror dessverre også det er lenge til denne svakheten gir noe resultat. Tviler egentlig på at det noen gang kommer til å gi noen "resultater" for andre en spesielt interesserte... Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Er det ikke VDPAU Nvidia kaller det? Det er kanskje bare i linuxverden? Men takk for oppklaringen, da er vel problemet at det er ganske mye jobb som må gjøres for å få brukt cell-prosessoren til dette. Jeg trodde ikke linux hadde nok hw-aksess til den heller. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Tviler på at piratkopierte spill blir aktuelt med det første, antar dog at noen få spill kan inneholde eventuelle feil som lar piratene bruke dem som "bootloaders" inntil Sony patcher feilen. Lenke til kommentar
Sajkow Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Hmmm... Er det ikke her snakk om at han hacket den eldre versjonen av PS3, altså den som kom først, med 60GB HDD og den begrensede bakoverkompatabiliteten? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Tviler på at piratkopierte spill er det første som kommer, men det jeg gleder meg til er å installere Linux sammen med XBMC for det mest perfekte hjemmekino systemet. (Ja de eldre ps3 maskinen har støtte for Linux, men uten tilgang til GPU-en så hjelper det lite for 1080p matriale) Perfekt vil jeg ikke si, men billig ihverfall, og det er jo fint om det åpnes for flere muligheter på PS3en. AtW Lenke til kommentar
Allt í lagi Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Ta en titt på dette, tek-eksperter. Lenke til kommentar
Concker Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 kanskje det snart kan bli muligt og reversere den tåpelige sperrer sony instalerte i 3.0 slik at man ikke får brukt uorginale kontrollere Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Til alle dere som ikke kjenner til reverse engineering; det er en enorm oppgave å lage SDK til en lukket plattform. Jeg tror vi vil nærme oss neste konsoll før vi ser noe som begynner å nærme seg. Og Sony jobber sikkert på spreng med å få satt kjepper i hjulene, en oppdatering kommer nok veldig snart. Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 (endret) Til alle dere som ikke kjenner til reverse engineering; det er en enorm oppgave å lage SDK til en lukket plattform. Jeg tror vi vil nærme oss neste konsoll før vi ser noe som begynner å nærme seg. Tror bare du kan gi opp å overbevise folk om det... Dessuten er det ett stykke frem i tid før det i det hele tatt hadde blitt aktuellt, iom. at 'hullet' som nå er funnet strengt tatt er litt ubruklig før man finner noe mer. EDIT: Til folk som ikke skulle tro på det; Det var først etter PSP-sdken lakk homebrew tok av på den. Endret 27. januar 2010 av ze5400 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg