verwooks Skrevet 3. juni 2003 Del Skrevet 3. juni 2003 Jeg har en maskin som jeg bruker til til dhcp server og deling av internettet. Og så har jeg en liten switch som har magnet føtter. Er det litt dumt å feste denne hubben på kabinettet ? Har den på siden av kabinettet .... Lenke til kommentar
Amnio Skrevet 3. juni 2003 Del Skrevet 3. juni 2003 Nå spørs jo det veldig på hvor kraftige magnetene er, men så lenge delene inne i kabinettet ikke plutselig befinner seg klistra på andre siden av switchen er det vel ingen fare. Bare pass på at det er litt avstand til i allfall harddisker. Du kan jo alltids 'safe' den ved å ta av føttene og bruke allmighty tape! Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 3. juni 2003 Del Skrevet 3. juni 2003 Bare pass på at det er litt avstand til i allfall harddisker. Du kan jo alltids 'safe' den ved å ta av føttene og bruke allmighty tape! Tror ikke det er noen fare å ha den klistra på kabinettsiden, harddisken har jo en kraftig magnet selv. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. juni 2003 Del Skrevet 3. juni 2003 Det skal ikke være farlig nei. Som nevnt finnes det allerede kraftige magneter inni kabinettet. (inni harddisken, og i alle motorer til CD-rom'er og vifter) Bare pass på å ikke ha magnetene nærmere CRT-skjermer enn ca 5-25cm (avhengig av styrke) og ikke oppbevar disketter nært magnetene. Ellers er det ingen faremomenter [Edit] Kabinetteter skjermer veldig godt for magnetfelter. Dvs. om det er laget i jern/stål, noe det åpenbart må være siden magnetene vil sitte fast på det. Er du fortsatt usikker kan du jo ta av kabinett-plata feste magneten på den ene siden og holde noe du vet er magnetisk på andre siden. Jeg tviler på at magnetfeltet på andre siden er merkbart i det hele tatt. I tillegg så avtar magnetfeltstyrken som x^2 av avstanden til magneten. Dvs. at magnetfeltet svekkes til 1/4 om du øker avstanden fra 5mm til 1cm, og det blir ytteligere 1/4 av det igjen om du øker avstanden fra 1cm til 2cm osv. Når det gjelder CRT-skjermer så kan de enkelt avmagnetiseres (degauss) ved litt trykking på knappene på skjermen. TV-er har ikke degauss og kan derfor ikke avmagnetiseres igjen. Hold derfor magnetene borte fra TV'n. Lenke til kommentar
texaco Skrevet 3. juni 2003 Del Skrevet 3. juni 2003 Magnetene i motorene og høyttalere er som regel skjerma, tenk en tv med innebygde høyttalere, hvor ødelagt hadde ikke den vært hvis høyttaler magnetene ikke hadde vært skjerma Kabinettet skjermer litt også.. men jeg ville ha tatt av magnet"føttene" og festa med skruer eller teip, bare for å være sikker. En kamerat av meg hadde satt et gedigent høyttalersett ved siden av tven sin, tvbildet blei litt "skeivt" etter et par dager Lenke til kommentar
texaco Skrevet 3. juni 2003 Del Skrevet 3. juni 2003 Når det gjelder CRT-skjermer så kan de enkelt avmagnetiseres (degauss) ved litt trykking på knappene på skjermen. TV-er har ikke degauss og kan derfor ikke avmagnetiseres igjen. Hold derfor magnetene borte fra TV'n. Bare kjøre en gedigen spole noen ganger foran tven det.. fixer det meste. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. juni 2003 Del Skrevet 3. juni 2003 Når det gjelder CRT-skjermer så kan de enkelt avmagnetiseres (degauss) ved litt trykking på knappene på skjermen. TV-er har ikke degauss og kan derfor ikke avmagnetiseres igjen. Hold derfor magnetene borte fra TV'n. Bare kjøre en gedigen spole noen ganger foran tven det.. fixer det meste. Ja, jeg vet, men det er jo ikke sånt de fleste har liggende å slenge.. PS. Jeg prøvde å ødelegge en gammel 14" for et år siden ved å legge en knallkraftig magnet helt inntil skjermen. Det gikk i den forstand at fargene ble helt psykadeliske og skjermbildet stivnet i en forvridd stilling flere cm feil flere plasser. Det lot seg faktisk gjøre å avmagnetiserte denne rimelig bra ved hjelp av den samme magneten, ved rask "sveiping" over skjermen i stadig økende avstand. Må bare nevne at skjermen skulle hives og jeg bare ville leke litt med den først. Altså ikke noe herverk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå