Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Telenor Speedtouch 780 som ruter for Get


Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg hadde før Telenor som bredbånd leverandør, men jeg har flyttet. Derfor eier jeg en Telenor ruter Speedtouch ST 780WL. Det var ikke mulig for meg å bruke Telenor igjen i min ny bolig (ingen telefon plugg), så jeg har bestilt Get bredbånd.

Jeg har fått Get modem og jeg vil vite om det er mulig å bruke Speedtouch ST 780WL ruteren som en Wi Fi ruter med Get modem.

 

Hvis ja, hvordan kan jeg gjøre det?

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det skal gå, du må koble nettverkskabel fra Get modem inn på DSL pluggen på router. Se side 4.1 i denne manualen: http://rory.allford.net/wp-content/uploads...l_userguide.pdf

 

 

Ja, jeg har prøvd det og det virker ikke. Jeg er ikke sikkert at Telenor modem kan fungere uten en Telenor kobling fordi jeg tror det er en sammenligne med MAC adress fra ruter og kobling. Det er mulig at Telenor ruter må bli satt opp på nytt eller nullstilt... Men hvordan?

Endret av Sombreval
Lenke til kommentar
Det skal gå, du må koble nettverkskabel fra Get modem inn på DSL pluggen på router. Se side 4.1 i denne manualen: http://rory.allford.net/wp-content/uploads...l_userguide.pdf

Her er jeg redd for at du er på bærtur ...

 

DSL-inngangen er ment å skulle tilkobles en telefonlinje (via en splitter).

Signalene som kommer ut av et kabelmodem er noe ganske annet ...

 

Pluggen (RJ-11) som skal inn i DSL-inngangen er dessuten mindre enn de RJ-45-pluggene som vanlige nettverkskabler bruker.

 

Og når du skriver "side 4.1"; mener du da kapittel 4.1 ? (Dvs. side 38?)

Der står det bare noe om hvordan du kan koble til analoge telefoner og fakser ...

Lenke til kommentar
Jeg har fått Get modem og jeg vil vite om det er mulig å bruke Speedtouch ST 780WL ruteren som en Wi Fi ruter med Get modem.

Jeg kjenner ikke detaljene rundt denne routeren (ST780WL), men vanligvis kan du bruke en router nr.2 som trådløst aksesspunkt i kombinasjon med en annen router som er din "gateway" mot internett - i dette tilfellet kabelmodemet fra Get.

 

Jeg regner med at kabelmodemet er en kombinert kabelmodem/router som du kan koble flere PC'er til, eller i hvert fall at kabelmodem/router kan gi ut lokale IP-adresser til mer enn én PC, selv om den kanskje bare har én LAN-port.

 

I så fall er det sannsynligvis mulig å plugge en nettverksledning fra en LAN-port på kabelmodem/router til en av de fire LAN-portene på ST780WL (merket Ethernet?)

 

Det kan hende alt fungerer automagisk med en gang, men jeg vil anbefale deg å endre litt på oppsettet i ST780WL først:

1) Finn ut hvilket IP-adresseområde DHCP-serveren i kabelmodem/router benytter

2) Velg en ledig IP-adresse utenfor dette området.

3) Gå inn på konfigurasjonssidene til ST780WL

4) Slå av ST780WL's DHCP-server

5) Sett LAN-adressen til ST780WL til det du valgte i pkt.2

6) Slå av ST780WL og koble den opp som forklart ovenfor.

7) Slå på - og du skulle finne igjen det trådløse nettverket ditt.

 

Hvis du trenger å endre på det trådløse oppsettet, kan du nå gå inn på ST780WL via den IP-adressen du valgte i pkt.2.

 

Klart - som blekk?

Lenke til kommentar
Jeg har fått Get modem og jeg vil vite om det er mulig å bruke Speedtouch ST 780WL ruteren som en Wi Fi ruter med Get modem.

Jeg kjenner ikke detaljene rundt denne routeren (ST780WL), men vanligvis kan du bruke en router nr.2 som trådløst aksesspunkt i kombinasjon med en annen router som er din "gateway" mot internett - i dette tilfellet kabelmodemet fra Get.

 

Jeg regner med at kabelmodemet er en kombinert kabelmodem/router som du kan koble flere PC'er til, eller i hvert fall at kabelmodem/router kan gi ut lokale IP-adresser til mer enn én PC, selv om den kanskje bare har én LAN-port.

 

I så fall er det sannsynligvis mulig å plugge en nettverksledning fra en LAN-port på kabelmodem/router til en av de fire LAN-portene på ST780WL (merket Ethernet?)

 

Det kan hende alt fungerer automagisk med en gang, men jeg vil anbefale deg å endre litt på oppsettet i ST780WL først:

1) Finn ut hvilket IP-adresseområde DHCP-serveren i kabelmodem/router benytter

2) Velg en ledig IP-adresse utenfor dette området.

3) Gå inn på konfigurasjonssidene til ST780WL

4) Slå av ST780WL's DHCP-server

5) Sett LAN-adressen til ST780WL til det du valgte i pkt.2

6) Slå av ST780WL og koble den opp som forklart ovenfor.

7) Slå på - og du skulle finne igjen det trådløse nettverket ditt.

 

Hvis du trenger å endre på det trådløse oppsettet, kan du nå gå inn på ST780WL via den IP-adressen du valgte i pkt.2.

 

Klart - som blekk?

 

Takk for svar. Jeg vil prøve det i kveld. Jeg kommer tilbake etterpå for å si ifra om det virker eller ikke.

Lenke til kommentar
Det skal gå, du må koble nettverkskabel fra Get modem inn på DSL pluggen på router. Se side 4.1 i denne manualen: http://rory.allford.net/wp-content/uploads...l_userguide.pdf

Her er jeg redd for at du er på bærtur ...

 

DSL-inngangen er ment å skulle tilkobles en telefonlinje (via en splitter).

Signalene som kommer ut av et kabelmodem er noe ganske annet ...

 

Pluggen (RJ-11) som skal inn i DSL-inngangen er dessuten mindre enn de RJ-45-pluggene som vanlige nettverkskabler bruker.

 

Og når du skriver "side 4.1"; mener du da kapittel 4.1 ? (Dvs. side 38?)

Der står det bare noe om hvordan du kan koble til analoge telefoner og fakser ...

Bdeklager at jeg skrev side 4.1 i stedet for kap. 4.1, men regner med at de aller fleste ville ha forstått. Så dessverre ikke at DSL er en 6 pins plugg.

Lenke til kommentar
Hei,

 

jeg hadde før Telenor som bredbånd leverandør, men jeg har flyttet. Derfor eier jeg en Telenor ruter Speedtouch ST 780WL. Det var ikke mulig for meg å bruke Telenor igjen i min ny bolig (ingen telefon plugg), så jeg har bestilt Get bredbånd.

Jeg har fått Get modem og jeg vil vite om det er mulig å bruke Speedtouch ST 780WL ruteren som en Wi Fi ruter med Get modem.

 

Hvis ja, hvordan kan jeg gjøre det?

Takk

 

Det er mulig men ikke trivielt, jeg vet ikke om Get fortsatt leverer kabelmodem som du skriver eller en router som Sombreval har tatt som utgangspunkt men dersom det er et kabelmodem må du ikke følge oppskriften hans. Jeg kan skrive en oppskrift til deg dersom det er et modem men den krever mere enn klikking i webgui så dersom du har aversjoner mot kommandolinjer så løp på Elkjøp eller kjøp trådløsruteren til Get som sikkert virker ut av boksen.

Lenke til kommentar
jeg vet ikke om Get fortsatt leverer kabelmodem som du skriver eller en router som Sombreval har tatt som utgangspunkt men dersom det er et kabelmodem må du ikke følge oppskriften hans.

Nei, jeg trodde det kom relativt klart fram av innlegget mitt ...

 

Har TS et rent kabelmodem, så er det en 'ren' trådløs router med en Ethernet WAN-port han trenger.

 

For alt jeg vet er det mulig å 'hacke' en ST780WL til å kunne brukes på denne måten (- ved å rekonfigurere én av Ethernet-portene? -), men da er vi laangt utenfor det jeg tør å uttale meg om. Så da bøyer jeg meg i så fall i støvet for dine überkunnskaper ...

Lenke til kommentar
Hei,

 

jeg hadde før Telenor som bredbånd leverandør, men jeg har flyttet. Derfor eier jeg en Telenor ruter Speedtouch ST 780WL. Det var ikke mulig for meg å bruke Telenor igjen i min ny bolig (ingen telefon plugg), så jeg har bestilt Get bredbånd.

Jeg har fått Get modem og jeg vil vite om det er mulig å bruke Speedtouch ST 780WL ruteren som en Wi Fi ruter med Get modem.

 

Hvis ja, hvordan kan jeg gjøre det?

Takk

 

Det er mulig men ikke trivielt, jeg vet ikke om Get fortsatt leverer kabelmodem som du skriver eller en router som Sombreval har tatt som utgangspunkt men dersom det er et kabelmodem må du ikke følge oppskriften hans. Jeg kan skrive en oppskrift til deg dersom det er et modem men den krever mere enn klikking i webgui så dersom du har aversjoner mot kommandolinjer så løp på Elkjøp eller kjøp trådløsruteren til Get som sikkert virker ut av boksen.

 

Jeg er ikke sikkert men jeg tror at jeg fikk en basic kabel modem fra Get: 1 kabel inngang, 2 telefon utgang og 1 ethernet utgang.

Men jeg synes det er helt dumt å kjøpe en trådløsruter hvis jeg kan bruke en ruter jeg eier allerede.

Lenke til kommentar
Get leverer rent modem, akkurat som Canal digital.

Vet du om en bruker kan requeste mer enn én IP-adresse via dette modemet?

(Dvs. at man kan koble til flere maskiner via en switch.)

 

Eller er det "én IP-adresse pr. kabelmodem", slik at man trenger en NAT-router?

 

1 ipadresse bare...man må ha en egen router.

Lenke til kommentar
jeg vet ikke om Get fortsatt leverer kabelmodem som du skriver eller en router som Sombreval har tatt som utgangspunkt men dersom det er et kabelmodem må du ikke følge oppskriften hans.

Nei, jeg trodde det kom relativt klart fram av innlegget mitt ...

 

Har TS et rent kabelmodem, så er det en 'ren' trådløs router med en Ethernet WAN-port han trenger.

 

For alt jeg vet er det mulig å 'hacke' en ST780WL til å kunne brukes på denne måten (- ved å rekonfigurere én av Ethernet-portene? -), men da er vi laangt utenfor det jeg tør å uttale meg om. Så da bøyer jeg meg i så fall i støvet for dine überkunnskaper ...

 

Det kom godt nok frem det, bare at jeg mistenkte at Get ikke leverte router og det så ut som trådstarter hadde tenkt å gå i gang med oppskriften din.

 

überkunnskapene mine begrenser seg veldig fort men Thomson-routere er ikke svart magi og kan omkonfigureres til å bruke en av Ethernet-portene som du helt rett antok men det er ikke mulig i GUIet som de er levert med.

 

NB: Beklager håpløs kildehenvisning

Lenke til kommentar
Get leverer rent modem, akkurat som Canal digital.

Vet du om en bruker kan requeste mer enn én IP-adresse via dette modemet?

(Dvs. at man kan koble til flere maskiner via en switch.)

 

Eller er det "én IP-adresse pr. kabelmodem", slik at man trenger en NAT-router?

 

1 ipadresse bare...man må ha en egen router.

 

Pirk: Spørs hvilket abo du har da - de rimeligste får kun 1 IP-adresse, de dyrere får 4 IP-adresser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...