Gå til innhold

Lanserer aggressive anti-pirattiltak (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke forstå hvorfor de ikke går tilbake til kun et serienummer som må tastes inn ved innstallasjon. Det er like effektivt og langt mindre plagsomt i tillegg til at det koster mindre for spillutgiveren å få implementert.

 

Kunne de ikke introdusert avlatsbrev for pirater? En egen side hvor man kunne gå inn og betale en sum man følte passet for de som f.eks lastet ned Mass Effect 2 nå før det kom ut. Eller hvor de som laster ned piratversjoner av spill fordi de ikke orker drm og restriksjoner på de lovlig kjøpte spillene kan gjøre opp for seg?

 

Deretter kunne man kjøpt reklameplass på diverse piratnettsteder og tilbudt forlatelse :p

 

Selvsagt kan dette slå tilbake i den form at det virker som om piratkopiering blir akseptert, men det kunne vært artig som et test prosjekt.

Lenke til kommentar
Hva er løsningen da AtW? Hvorfor har ingen andre tenkt på det?

 

Som zeitgeist er inne på, så er serienummer et greit eksempel. Trenger ikke DVD, trenger ikke nett, ingen plagsomme begrensinger eller ekstra-programmer, og nøyaktig like effektiv mot piratkopiering som dritttiltakene (dvs ikke effektiv i det hele tatt, men hindrer kanskje at man kopierer det fra kompisen)

 

AtW

Lenke til kommentar

Det vanskeligere en sperre er å åpne, det flere vil kjøpe produktet isteden for å piratkopiere.

 

Selvfølgelig, for de fleste piratene, så klarer de å finne fram den cracken som gjør at spillet virker. Men noen vil rett og slett gi opp og heller kjøpe spillet.

 

Jeg er mye enig i at disse sperrene er unødvendige, men da kun i den form at det kommer en crack! Jeg har kun blitt plaget av disse sperrene når jeg har lasta ned spillet, ikke når jeg har kjøpt det :)

Lenke til kommentar

Å prøve å stoppe spill fra å bli piratkopiert er en tapt sak. De kan like godt gi opp. Det eneste de oppnår ved å lage anti-pirat-programmer, er å plage som kjøper spillet. Piratkopiering hopper over alt av slike sperrer.

Jeg kjenner ikke til et spill per dags dato som har gått ucracket over veldig lang tid. Vanligvis går det rimelig kjapt, et par dager før eller etter utslippsdato.

 

Hva de må gjøre, er å finne på en bedre løsning.

Steam, for eksempel, er en god løsning. Online achievement-system, og andre ting man kan gjøre online med en orginal kopi, er en god løsning.

 

Å tvinge folk til å være online, er ikke en god løsning. For oss i Norge er det kanskje tullete å tenke at "når er jeg ikke online? Ha ha ha", men det er faktisk flere ganger. Hva med laptoppen på hytta? Hva med bilturen til sverige? Hva med om internett-leverandøren din har tekniske problemer? Hva med LAN-party uten internett?

 

Så ja, jeg boikotter nok samtlige fysiske spill fra de folka her, sammen med ethvert annet spill som har SecuROM og lignende systemer. Jeg gledde meg til Spore, og hoppet glatt over det grunnet SecuROM. Jeg har gledd meg til mange spill, som jeg også har hoppet over, grunnet deres anti-kunde-systemer.

Lenke til kommentar
Det vanskeligere en sperre er å åpne, det flere vil kjøpe produktet isteden for å piratkopiere. Selvfølgelig, for de fleste piratene, så klarer de å finne fram den cracken som gjør at spillet virker. Men noen vil rett og slett gi opp og heller kjøpe spillet. Jeg er mye enig i at disse sperrene er unødvendige, men da kun i den form at det kommer en crack! Jeg har kun blitt plaget av disse sperrene når jeg har lasta ned spillet, ikke når jeg har kjøpt det

Ikke for å være uhøflig, men jeg mener at denne frasen "Det vanskeligere en sperre er å åpne, det flere vil kjøpe produktet isteden for å piratkopiere." er tullprat. Hvor vanskelig det var å få aktivert en ulovlig versjon av et spill har aldri stoppet meg selv eller noen jeg kjenner. Stort sett finnes det detaljerte beskrivelser der spillet er lastet opp og det er sjeldent at man trenger noe mer enn en modifisert crack + keygen for å aktivere spillet. Tvert i mot var det mer artig de gangene man måtte jobbe for å aktivert spillet/programmet. Jeg så på det som en liten utfordring på samme måte som crackere ser på nye antipiratløsninger som en utfordring.

 

Har sluttet med dette da mange av spillene jeg lastet ned var skitspill som jeg ikke har tid til å kaste bort tid på nå lenger. Kjøper nå spill gjennom steam som fungerer bra bortsett fra at man må være online for å starte det. Løsningen er jo å aldri skru av maskinen og la steam være på hele tiden slik at hvis jeg plutselig sitter på toget og vil spill litt så kan jeg bare vekke maskinen fra dvale og fortsette.

 

Mange spill og programmer ble lastet ned ikke nødvendigvis fordi jeg trengte dem men fordi det var mulig og artig å drive med. Du kan sammenligne det litt med ungdommer som nasker i butikken. Ikke fordi de nødvendigvis trenger det de tar, men fordi de får et kick av det. Forskjellen er selvfølgelig at softwareprodusentene ikke tapte noe på meg, men butikkene taper direkte på nasking. Har i dag Lovlig windows 7 og ingen piratprogrammer eller spill på min maskin. Bruker også en pen sum på filmer og spill hvert år, men kjøper en del brukt, bytter inn spill når jeg er lei dem og kjøper kun det jeg vet er bra.

Endret av -Zeitgeist-
Lenke til kommentar
Det vanskeligere en sperre er å åpne, det flere vil kjøpe produktet isteden for å piratkopiere.

 

Selvfølgelig, for de fleste piratene, så klarer de å finne fram den cracken som gjør at spillet virker. Men noen vil rett og slett gi opp og heller kjøpe spillet.

 

Jeg er mye enig i at disse sperrene er unødvendige, men da kun i den form at det kommer en crack! Jeg har kun blitt plaget av disse sperrene når jeg har lasta ned spillet, ikke når jeg har kjøpt det :)

 

Det er neppe riktig, fordi sperrens vansklighet har ingen praktisk innvirkning på brukeren.

 

1. Den enkelte bruker kalrer ikke å knekke sperrer på egenhånd uansett, så her er sperrens vanskelighet så godt som irrelevant

2. Vil du cracke et spill, så henter man ned en crack, for deg som bruker er det helt uensentlig hvor mange liter svette crackeren har brukt for å komme seg igjennom, prosedyren er akkurat den samme uansett hvor vanskelig elelr enkel sperren var for han, nemlig å hente ned en crack.

 

Det eneste det spiller inn på er hvor slitsom sperren er for brukeren som kjøper, og som ikke ønsker å cracke spillet. Jo mer slitsom kopibeskyttelsen er, jo mindre sjangse for at man gidder å kjøpe.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg snakker trolig litt lengre tilbake i tid, til den du mimrer om. Hvor cracken ikke kom med spillet du lastet ned. Og nei, det krever ikke mye trykking for å få spillet til å virke eller finne cracken som gjør det spillbart. Men for noen blir det kanskje mer enn de gidder og derfor heller kjøper spillet (en kan jo håpe)

 

Det er noen spill jeg ikke har giddet å bruke de ekstra minuttene på for å få til å virke (eks i starten når GTA 4 kom ut og problemet med drunket cam) Da endte det opp med at jeg ikke gadd å spille spillet. Grunnen til at jeg ikke kjøpte det, var at jeg ikke kom til å spille det. Ville bare prøve. Men hadde dette vært et spill jeg virkelig ville ha, hadde jeg kjøpt det. Den gang pga lathet...

 

Jeg har selv (hatt) spill og programmer i ulovlig utgave, samt filmer og sanger. Jeg vil ikke påstå at noen taper penger på at jeg ikke har betalt. Mest sannsynlig hadde jeg funnet alternative måter å fått underholdningen disse har gitt meg (kanskje til og med et sosial liv...) Både film og sanger har bransjen ikke tapt noe på meg iallefall, få/ingen av filmene hadde jeg kjøpt. Radio og TV hadde nok klart å mettet behovet mitt :)

Lenke til kommentar
Å prøve å stoppe spill fra å bli piratkopiert er en tapt sak. De kan like godt gi opp.
Akkurat det vil de neppe gjøre. Bra du ikke jobber for et spillselskap ihvertfall. Kanskje har vi idag ingen tenkelige måter som ikke kan bli cracket, men kanskje i fremtiden?
Jeg er lei av å leie spill eller kjøpe en lisens til et spill. Jeg har lyst å KJØPE et spill, hvor JEG kan bestemme at NÅ skal jeg spille. NÅ føler jeg for å reinstallere spillet. Eller gjøre det samme om 20 år. Krever man nettoppkobling, trenger man autentifikasjonsservere. Og de kan man lett skru av, Microsoft har allerede gjort det med noen musikk-servere de hadde for noen år tilbake.
Lenke til kommentar
Jeg snakker trolig litt lengre tilbake i tid, til den du mimrer om. Hvor cracken ikke kom med spillet du lastet ned. Og nei, det krever ikke mye trykking for å få spillet til å virke eller finne cracken som gjør det spillbart. Men for noen blir det kanskje mer enn de gidder og derfor heller kjøper spillet (en kan jo håpe)

 

Det er noen spill jeg ikke har giddet å bruke de ekstra minuttene på for å få til å virke (eks i starten når GTA 4 kom ut og problemet med drunket cam) Da endte det opp med at jeg ikke gadd å spille spillet. Grunnen til at jeg ikke kjøpte det, var at jeg ikke kom til å spille det. Ville bare prøve. Men hadde dette vært et spill jeg virkelig ville ha, hadde jeg kjøpt det. Den gang pga lathet...

 

Jeg har selv (hatt) spill og programmer i ulovlig utgave, samt filmer og sanger. Jeg vil ikke påstå at noen taper penger på at jeg ikke har betalt. Mest sannsynlig hadde jeg funnet alternative måter å fått underholdningen disse har gitt meg (kanskje til og med et sosial liv...) Både film og sanger har bransjen ikke tapt noe på meg iallefall, få/ingen av filmene hadde jeg kjøpt. Radio og TV hadde nok klart å mettet behovet mitt :)

 

For det første lever vi nåtiden, ikke o fortiden, for det andre, når drev den gjengse mann å cracket selv? Andre gjorde jobben også for 20 år siden. Forskjellen var at man kopierte pre-crackede versjoner av venner (spill cracket av "profesjonelle crackere" som i dag).

 

At noen ikke gidder å hente ned en crack er nå sin sak, men påstanden din var at færre kopierte om kopibeskyttelsen var vanskligere, de som ikke henter ned en crack kommer ikke til å hanete den ned om kopibeskyttelsen er lett heller, fordi det er akkurat like mye pes å hente ned en crack, uansett hvor mye arbeid som ligger bak den.

 

AtW

Lenke til kommentar
En crack kommer garantert. Likevel synes jeg de skal ha ros for å la det gå mindre ut over spillerne enn det de fleste andre antipirat-tiltak gjør. Hvem av dere i tråden kan huske én situasjon i 2009 der dere manglet netttilgang når dere spilte på spill-PCen? ;)

 

Det skjedde faktisk en del ganger for min del. Canal Digital har stadig vekk oppgraderinger og feilrettinger på linjene sine og da forsvinner også min internettilgang. ;)

Lenke til kommentar
Det vanskeligere en sperre er å åpne, det flere vil kjøpe produktet isteden for å piratkopiere. Selvfølgelig, for de fleste piratene, så klarer de å finne fram den cracken som gjør at spillet virker. Men noen vil rett og slett gi opp og heller kjøpe spillet. Jeg er mye enig i at disse sperrene er unødvendige, men da kun i den form at det kommer en crack! Jeg har kun blitt plaget av disse sperrene når jeg har lasta ned spillet, ikke når jeg har kjøpt det

Ikke for å være uhøflig, men jeg mener at denne frasen "Det vanskeligere en sperre er å åpne, det flere vil kjøpe produktet isteden for å piratkopiere." er tullprat. Hvor vanskelig det var å få aktivert en ulovlig versjon av et spill har aldri stoppet meg selv eller noen jeg kjenner. Stort sett finnes det detaljerte beskrivelser der spillet er lastet opp og det er sjeldent at man trenger noe mer enn en modifisert crack + keygen for å aktivere spillet. Tvert i mot var det mer artig de gangene man måtte jobbe for å aktivert spillet/programmet. Jeg så på det som en liten utfordring på samme måte som crackere ser på nye antipiratløsninger som en utfordring.

 

Har sluttet med dette da mange av spillene jeg lastet ned var skitspill som jeg ikke har tid til å kaste bort tid på nå lenger. Kjøper nå spill gjennom til xbox360 og gjennom steam som fungerer bra bortsett fra at man må være online for å starte det. Løsningen er jo å aldri skru av maskinen og la steam være på hele tiden slik at hvis jeg plutselig sitter på toget og vil spill litt så kan jeg bare vekke maskinen fra dvale og fortsette.

 

Mange spill og programmer ble lastet ned ikke nødvendigvis fordi jeg trengte dem men fordi det var mulig og artig å drive med. Du kan sammenligne det litt med ungdommer som nasker i butikken. Ikke fordi de nødvendigvis trenger det de tar, men fordi de får et kick av det. Forskjellen er selvfølgelig at softwareprodusentene ikke tapte noe på meg, men butikkene taper direkte på nasking. Har i dag Lovlig windows 7 og ingen piratprogrammer eller spill på min maskin. Bruker også en pen sum på filmer og spill hvert år, men kjøper en del brukt, bytter inn spill når jeg er lei dem og kjøper kun det jeg vet er bra.

Endret av -Zeitgeist-
Lenke til kommentar

Neida, vi lever ikke i fortid. Og jeg snakket ikke om de som laget crack selv. Men det var mindre vanlig at cracken følgte med i nedlastningen. Noe som krevde litt leting og jobbing, husker at jeg har brukt mye tid på GCW for å finne riktig crack.. Det var(er?) heller ikke uvanlig at crackene ikke virker som dem skal (eks de første crackene til GTA4, drunken cam var der fremdeles)

 

Noen tennes av motsand, mens andre gir opp (da enten å legger spillet fra seg eller kjøper det..)

Lenke til kommentar
Jeg har store problemer med ett slikt system.

 

Om tyve år, når jeg vil gå tilbake og kose meg med gode gamle klassikere, hva skjer da når spillet går online for å prate med aktiveringsserveren?

 

Oisann, spillet er ubrukelig.

Det er litt ironisk at jeg skal påpeke det, så glad jeg er i Steam, men likevel.

Har du prøvd å ta frem noen 20 år gamle spill for å spille de nå? Hvor mange PCer klarer 5,25-tommers disketter eller kasetter? Tror det er stor sjanse for at spillene dine uansett ikke vil være kompatible med Windows 2030 eller Mac os SnowGiraffe.

 

Hvis de klarer å få det til er det nok stor mulighet for at systemet er oppe og går i overskuelig fremtid, og det trenger vel ikke kreve så mye trafikk så det burde ikke være noe problem å autentiseres over mobilnettet (gprs/3G eller 7G eller hva enn som måtte dukke opp...)

 

Jeg vil absolutt si at dette er veien å gå, ulempene blir glatt overskygget av fordelene med at man slipper DVDen og kan enkelt logge inn med sin engen konto og spille på en annen maskin om man vil. Problemene med ripete/ødelagte eller mistet DVD forsvinner jo også.

 

Etter erfaring med Steam og EAlink vil jeg si at online login er myye bedre enn andre løsninger på piratproblemer.

 

Har du hørt om DOSBox? Det vil alltid utvikles emulatorer. Å spille dagens spill i 2030 blir neppe et problem. For 20 år siden kom ikke spillene på 5.25 disker, men 3.5 disker så det argumentet faller på sin egen urimelighet. I tillegg har det blitt mulig å kjøpe og laste ned ROMs av gamle spill lovlig som igjen kan spilles gjennom emulatorer. ;)

Lenke til kommentar
Neida, vi lever ikke i fortid. Og jeg snakket ikke om de som laget crack selv. Men det var mindre vanlig at cracken følgte med i nedlastningen. Noe som krevde litt leting og jobbing, husker at jeg har brukt mye tid på GCW for å finne riktig crack.. Det var(er?) heller ikke uvanlig at crackene ikke virker som dem skal (eks de første crackene til GTA4, drunken cam var der fremdeles)

 

Noen tennes av motsand, mens andre gir opp (da enten å legger spillet fra seg eller kjøper det..)

 

Det er irrelevant sålenge det krever akkurat like mye jobbing, leting og arbeid å finne en "lett crack" som en "vanskelig crack"

 

AtW

Lenke til kommentar
Neida, vi lever ikke i fortid. Og jeg snakket ikke om de som laget crack selv. Men det var mindre vanlig at cracken følgte med i nedlastningen. Noe som krevde litt leting og jobbing, husker at jeg har brukt mye tid på GCW for å finne riktig crack.. Det var(er?) heller ikke uvanlig at crackene ikke virker som dem skal (eks de første crackene til GTA4, drunken cam var der fremdeles)

 

Noen tennes av motsand, mens andre gir opp (da enten å legger spillet fra seg eller kjøper det..)

 

Det er sant. Det hender også at man ønsker å oppdatere spillet og da trengtes det ofte ny crack. Jeg kan godt forstå at enkelte gir opp når ting ikke går som de trodde det skulle gå. Heldigvis var kommentarfeltet altid hjelpsomt sett bortifra de kommentarene av typen :

 

"help, why no werk?" "where is crack?" "why it ses insert dvd in drive?".

 

Det er nok ikke feil å annta at en god del av nedlastingene er crackede spill som aldri ble brukt fordi de ikke virket skikkelig og derfor måtte lastes ned på nytt eller fra en annen kilde eller til og med kjøpes. Det eneste tegnet på at de mer plagsomme kopisperrene virker er at de fortsatt eksisterer. Store selskaper bruker jo gjerne ikke store summer på ting som ikke gir resultater. Men jeg klarer ikke å se denne effekten i praksis med egne øyne. Jeg tviler sterkt på at jeg ville hatt problemer med å laste ned å spille Mass Effect 2 eller Modern Combat 2 på private servere hvis jeg ønsket det. Begge to er dog spill jeg ikke trenger å tenke 2 sekunder på om det er verdt å ofre litt kontanter slik at jeg kan spille dem og belønne utvikleren. Jeg har fått god valuta for modern combat 2 og jeg vet at jeg vil få flere titalls timer ut av mass effect 2. Spill som jeg var mer usikker på var slikt jeg pleide å piratkopiere for å teste. Likte jeg det veldig god så pleide jeg å kjøpe det. Et eksempel er KOTOR som jeg kjøpte på steam etter å ha lastet det ned. Men nå leser jeg i stedet anmeldelser og ser youtube videoer for å få et inntrykk av spillet. Det tar uansett kortere tid enn å laste ned og sette opp hvert enkelt spill for å bestemme om det er verdt et kjøp.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...