Gå til innhold

Windows 2000 server og DHCP

Anbefalte innlegg

Har en maskin jeg ikke bruker til noe, og som jeg vil bruke til å være en liten server maskin med noen enkle oppgaver som å dele internett i nettverk og være en dhcp server. Jeg hadde opprinnelig XP inne på den og hadde dette gående en liten stund. Men fant ut at dette var skikkelig ustabilt ....

Jeg har win 2000 server liggende hjemme, og lurte på om dette os et klarer å ordne denne oppgaven greit ? Har planer om å ha verken tastatur eller skjerm på denne maskinen, så må kunne fjernstyre den på en eller annen måte ... hvordan ? Er det noe vanskelig å sette opp en enkel dhcp server i win 2000 server ? Eneste dhcp serveren skal styre er å utgi ip adresser, samt slik at folk ikke trenger å forandre default instilliger for å komme på nett. Har ISDN forresten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv 2000 server på en maskin som står inne i en bod uten skjerm og sånn, men jeg bruker ikke dhcp, det jeg bruker den til er å hoste nettside og ftp server, samt at den står på DC 24/7. Spillmaskinen min har jeg på rommet mitt, og den må jeg ta av når jeg skal sove, derfor er dette en fin løsning. Har også liten disk på spillmaskinen, og kobler opp nettverksstasjoner mot serveren for å få tilgang til det jeg trenger. Eneste jeg installerer lokalt på den er spill og programvare.

Det skal ikke være noe særlig problem. Fjernstyring fixer med med VNC eller lignende. DHCP har jeg ikke selv prøvd å sette opp, men tror ikke det er så vanskelig. Ang å kutte ut mus/tastatur vet jeg ikke. Selv har jeg bare puttet på en gammel mus og et gammalt tastatur som jeg hadde liggende. Men jeg tror du må disable keyboard i bios, ellers vil den stoppe helt i starten av bootingen og spørre etter keyboard. Mus vet jeg ikke helt, du vil jo få en feilmelding når windows starter opp, vet ikke hvordan du disabler dette.

Men om du ikke har et gammelt tastatur og en gammelmus liggende skulle jo ikke det være noe problem og få fatt i..

Lenke til kommentar

Hei!

Visst jeg var deg ville jeg installert smootwall. Du installerer bare isdn kortet i pcen og så har du en isdn router og dhcp :D

Smoothwall er veldig enkelt å sette opp, og den krever veldig lite ressurser.

Du kan laste ned smoothwall her www.smoothwall.org , her finner du også dokumentasjon. :woot:

Lenke til kommentar
Hei!

Visst jeg var deg ville jeg installert smootwall. Du installerer bare isdn kortet i pcen og så har du en isdn router og dhcp  :D  

Du kan laste ned smoothwall her www.smoothwall.org , her finner du også dokumentasjon.  :woot:

Den så bra ut ! Lett å sette opp eller ?

Lenke til kommentar

Det skal ikke være noe særlig problem. Fjernstyring fixer med med VNC eller lignende.

Det du kan bruke til dette er Windows egen Terminal klient som er innebygget.

DHCP har jeg ikke selv prøvd å sette opp, men tror ikke det er så vanskelig.

Ikke vanskelig i det hele tatt. Er en egen tjeneste som man legger til under "Add/Remove Programs" - "Add/Remove Windows Components" - "Network Services"

Ang å kutte ut mus/tastatur vet jeg ikke. Selv har jeg bare puttet på en gammel mus og et gammalt tastatur som jeg hadde liggende. Men jeg tror du må disable keyboard i bios, ellers vil den stoppe helt i starten av bootingen og spørre etter keyboard. Mus vet jeg ikke helt, du vil jo få en feilmelding når windows starter opp, vet ikke hvordan du disabler dette.  

Men om du ikke har et gammelt tastatur og en gammelmus liggende skulle jo ikke det være noe problem og få fatt i..

Jepp! Du setter i Bios at den ikke skal stoppe på feilmeldinger. I Windows 2000 får du ikke noen feil melding før du logger deg på, er ikke sikker på om det kommer noen da heller men om det gjør er det mulig å skru av fremtidige meldinger. Må uansett ha tastatur for å få logget deg inn lokalt på maskinen om det skulle være nødvendig. Bruker du terminal tjenesten logger du deg ikke på lokalt og vil følgelig heller ikke få noen melding om manglende mus og tastatur! Ellers er det en god idè å ha ett ekstra tastatur og en ekstra mus tilgjengelig i tilfelle rottefelle.

Eneste problemet jeg ser her er at Win2000 ikke har noen innebygget firewall og da må man legge inn en. Deling av Internet forbindelsen går greit men det er det med sikkerhet da. Skal man legge inn f.eks. ISA server krever det litt HW. Det å legge inn Smoothwall, IPCop eller en lignende sak er nok det mest fornuftige om det ikke er en maskin for utprøving.

Lenke til kommentar
Hei!

Visst jeg var deg ville jeg installert smootwall. Du installerer bare isdn kortet i pcen og så har du en isdn router og dhcp :D

Du kan laste ned smoothwall her www.smoothwall.org , her finner du også dokumentasjon. :woot:

Den er veldig lett å sette opp, installasjonen og brukerveiledningen kan du få på norsk med.

Lenke til kommentar
Hei!

Den er veldig lett å sette opp, installasjonen og brukerveiledningen kan du få på norsk med.

Eneste jeg kan se på Norsk er en FAQ .. ikke noen installasjonsveiledning eller noe ... men forstår jo engelsk ganske bra .. så er jo ikke noe problem

Lenke til kommentar
Ja, skal prøve smoothwall opplegget tenker jeg ... men klarer installasjonen å lage partisjoner osv ? ..

Litt bra at den er på bare 20 meg liksom ... imponerende ...

Ja den formaterer og partisjonerer under installasjon. :yes:

Lenke til kommentar

Genialt opplegg ... .funker utmerket hjemme nå ... eneste jeg mangler er en ftp server. Har en 30 giger med filmer i maskinen jeg gjerne skulle ha delt ut på nettverket. Samt plassen som er til overs på den andre disken også. Følger det med noen ftp server i smoothwall ? Hvis ikke, hvilken deamon anbefales ? Skal være lett å sette opp ....

Edit: Når jeg tenker etter, så er det vel ikke sikkert at det følger med compilere som muligjør en kompilering av proftdp eller noen av de andre variantene ... stemmer dette ? I så fall åssen skal jeg dele filmene mine til de andre gjøkene ? Vil gjerne ha en måte å laste opp også skjønneru ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...