Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

kondomen og p-pillen

EMS15

Anbefalte innlegg

Dette har jeg tenkt på siden 8. Klasse. Det har ikke gått en dag uten at jeg har tenkt på det.

Jeg har spurt venner og lærere og til og med et medlem i mensa..

Kondomen er ca 97% sikker og P-pillen er ca 99% (mulig ikke riktig, men går utifra det!)

Altså: hvis du bare bruker kondom har du ca 97% sjangse for at dama ikke blir gravid. Og hvis hun bruker P-pille og ikke kondom har hun ca 99% sjangse for ikke å bli gravid.

Da er spørsmålet mitt: Hva om du da bruker begge deler, hvor sikkert. blir det da? Hvor stor sjangse er det for å ikke få barn?

De jeg har spurt sier det blir 98% sikkert. Men dette er bare nonsense! You hear me? Nonsens! De mener man skal plusse dem sammen og dele på to: 97 + 99 = 196 196 x 2 = 98

Det kan ikke bli mindre sikkert!? Personlig tror jeg det blir noe rundt 99.9999% elns.

Hvis noen har en logisk forklaring, og ikke noe "Det blir mindre sikkert, hvorfor tror du ikke de anbefaler både P-pille og kondom" som jeg har hørt før...

Jeg er interresert i prosent svar her! Og en overbevisende forklaring.

Endret av EMS15
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette har jeg tenkt på siden 8. Klasse. Det har ikke gått en dag uten at jeg har tenkt på det.

Jeg har spurt venner og lærere og til og med et medlem i mensa..

Kondomen er ca 97% sikker og P-pillen er ca 99% (mulig ikke riktig, men går utifra det!)

Altså: hvis du bare bruker kondom har du ca 97% sjangse for at dama ikke blir gravid. Og hvis hun bruker P-pille og ikke kondom har hun ca 99% sjangse for ikke å bli gravid.

Da er spørsmålet mitt: Hva om du da bruker begge deler, hvor sikkert. blir det da? Hvor stor sjangse er det for å ikke få barn?

De jeg har spurt sier det blir 98% sikkert. Men dette er bare nonsense! You hear me? Nonsens! De mener man skal plusse dem sammen og dele på to: 97 + 99 = 196 196 x 2 = 98

Det kan ikke bli mindre sikkert!? Personlig tror jeg det blir noe rundt 99.9999% elns.

Hvis noen har en logisk forklaring, og ikke noe "Det blir mindre sikkert, hvorfor tror du ikke de anbefaler både P-pille og kondom" som jeg har hørt før...

Jeg er interresert i prosent svar her! Og en overbevisende forklaring.

Mattematikken blir ikke riktig fordi det er mange flere variabler enn disse to falske, "estimated values". Gjett deg frem til at det blir noe ala 99.9% sikkert.

Blåbær har ellers riktig mattematisk sett, men da basert seg på feil premisser, at disse "estimerte verdiene" er korrekte, og at de kunne ha blitt lagt sammen slik.

I prosent blir dette: 99.989586587524731854628761845257% (yes, du flytter kommaet to plasser til høyre! tadam!)

Hah, gratulerer Blåbær, du har en Google-side helt for deg selv hvis du Googler "0,99989586587524731854628761845257"

Lenke til kommentar

Man kan ikke ikke regne med den menneskelige faktoren. Dama kan glemme eller med vilje ikke ta P-pillen uten å si ifra. Hvemsomhelst kan stikke hull på kondomen. Hu kan bli gravid med andre og si at det var deg. Eller ta sæden fra en brukt kondom for å bli gravid. Så¨i praksis går det nok ikke an å bli mer enn 99% sikker selv om man bruker begge deler.

Lenke til kommentar

Kan ta ett annet eksempel som er ganske likt:

En fyr, la oss kalle ham kalle, hopper fallskjerm.

Fallskjermen er 99% sikker. Hvis denne failer har han en ekstraskjerm. Denne er 97% sikker. Med andre ord, veldig sikkert.

Hvor stor sjangse er det for at Kalle kommer seg ned i live? Snakker fortsatt prosent.

Faen hater dette spørsmålet.. Irriterer meg =/

Det kan jo faen ikke bli større sjangse for å .. DØ! .. om du bruker dobbel.. Beskyttelse..

Lenke til kommentar

Fallskjermen er 99% sikker. Hvis denne failer har han en ekstraskjerm. Denne er 97% sikker. Med andre ord, veldig sikkert.

Hvor stor sjangse er det for at Kalle kommer seg ned i live? Snakker fortsatt prosent.

Det kan jo faen ikke bli større sjangse for å .. DØ! .. om du bruker dobbel.. Beskyttelse..

Andre ting kan gå feil, som at han glemmer eller med vilje ikke løser ut fallskjermen, eller at noen har tuklet med den.

Med å regne sammen sannsynligheten er egentlig så lett at man kunne ha lært det samme årstrinn som man lærer å gange.

Tar bare sannsynligheten for at the ene skjer (1/100) og ganger med den andre (3/100). For å regne det ut ganger mand tellerene og nevnerene med hverandre: 1*3 og 100*100 og får 3 titusendeler. Altså 3 ganger av 10000 vil begge fallskjermen få problemer i samme hoppet.

Så tar man 3/10000 på kalkisen og får 0,0003. Så skriver man 1 - and = og får 0,9997 sjans får at en eller begge delene fungerer. Altså 99,97 % sannsynlighet.

Endret av Reproductivist
Lenke til kommentar

99.97% sikkert, istedenfor 99.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...