Thyrfing Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Hei, skal bestille meg en QNAP NAS til uka og da trenger jeg litt hjelp for det står mellom to stykk. QNAP TS-219P Turbo NAS 2-bay with iSCSI Dette er jo en NAS med to drev som jeg har tenkt til å kjøre i raid 1 også har den 1.2 GHz CPU og 512 MB minne. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=478137 QNAP TS-410 Turbo 4-bay NAS Denne har jo 4 drev og man kan jo få mye mer lagringsplass enn den TS-219P men den har kun 800MHz CPU og 256 minne. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=498709 I utgangspunktet har jeg lyst på den med 4 drev, men så ser jeg det at den kun har 800MHz CPU og 256 minne og det er jo mye mindre enn hva TS-219P har. Så er ganske usikker på grunn av det, håper noen kan hjelpe meg. Jeg skal lagre viktige familie bilder/video, og mye annet, kommer nok ikke være toppen mer enn 3 brukere på den. Takk for alle svar:) Lenke til kommentar
Tj-nome Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 (endret) Vist du ikkje skal kjøre noen serleg funksjoner på Qnap uten sikkerhetskoppiering av data vill QNAP TS 410 klare jobben uten problem. Svakheten er hardware som gjer at ytelsemessig er den ikkje heilt på topp spesielt med tanke på overføringhastigheten. Men den har bra med funksjonalitet. PC World skrev ein veldig bra test i bladet deires med testing av NAS-server QNAP TS-439 PRO har plass til fire hardisken men desverre koste den ganske mye, mem den er 3 gange så kraftig som Qnap TS-410. Kan eg anbefale SYNOLOGY DISKSTASJON DS409 Den er veldig kraftig og i testene var den faktisk bedre en QNAP TS-439 PRO. Men sån eg ser på det vill lillebroren i serien passe endå bedre får deg. SYNOLOGY DISK STATION DS410J Du finner sikkert nokon review ute på nette som kan hjelpe deg i dette valget. Min anbefaling er vertfall SYNOLOGY DISK STATION DS410J. Vist du ser på specs ser det faktisk ut som den er svakere men det er ein PowerPC-prossesor så arkitekturen kan ikkje samanlignest. Den har støtte for RAID 0, 1, 5, 5+spare og 6. Man kan også kjøre diskene separat. Håper det hjelper :=) Endret 27. januar 2010 av Tj-nome Lenke til kommentar
Thyrfing Skrevet 29. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2010 Takk for svar, jeg fant ut at en Jeg fan ut at QNAP TS-219P er nok det greieste for meg, tenkte å kjøre litt apps på den:) og 2x 2 TB i raid 1 er jo ikke så ille det heller, holder iallefall massevis til viktige filer! Lenke til kommentar
Tj-nome Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Du blir veldig fornøyd med den uansett :=) Har ein venn av meg som bruke Qnap TS-219p for backup, ftp-server, mysql og bittorent som fungere heilt fint. Han kjøre då 1 TB x 2 i raid 1 og er veldig fornøyd med valget. Vist kapasiteten holder vert du likefornøyd som han! Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 bestilte et par ts-410u her om dagen som burde være her om ikke så velig lenge har enda til overs få leke med/teste qnap sine. Lenke til kommentar
Tj-nome Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Har faktisk sett på Ts-410u ganske lenge, men lure heller på å slå til for TS-439U-RP/SP Turbo NAS. Men venter på ein bra rewiev av den :=) Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 (endret) jeg har ikke testa qnap nas bokser tidligere men sett mye bra om de av erfaringer og reviews, ser litt frem til levering og få testet de i praksis ts-410u er ikke den sprekeste av specs men har alt jeg trenger til mitt formål med de - iscsi - 30-40mb/s - 2 nettverkskort - rack - mail varsel når en disk må byttes de skal bare stå ta backup av hver sin server daglig, så med en pris rett over 3000kr stk uten mva er de på papiret perfekte til formålet. eneste jeg savner er 2strømforsyninger for og koble de på seperate kretser men de er såpass strømsvake at en egen ups til de koster mindre enn hoste opp for nas bokser med 2strømforsyninger. Endret 30. januar 2010 av cruzader Lenke til kommentar
Peppep Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 (endret) Jeg vurderer å kjøpe TS-410 til backup av bilder og video, streaming av video til TV f.eks, FTP, bittorrent m.m. MPX har den på tilbud til 2500,- nå (25% rabatt: http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=498709), og det er vel et godt kjøp? Jeg blir alltid så skeptisk til lagersalg, og tenker at produkter med såpass mye rabatt automatisk er dårlig. Er det bedre alternativer i samme prisklasse? I utgangspunktet tenker jeg å jobbe utelukkende over wifi, til laptop-en, og trenger vel ikke da så høy ytelse? Er dette for tregt til f.eks. å jobbe med bilder i Lightroom 3? Er en TS-410 med to eller tre Seagate Barracuda Green 2TB-disker en rimelig future-proof løsning? Ser at UPS blir nevnt, og lurer også på et par ting vedrørende det. - Hvilken UPS er egnet til TS-410? - Hvor lenge vil strømforsyningen holde? I et tenkt tilfelle, hvor strømmen går og er borte lenger enn UPSen holder, og jeg ikke er hjemme, så er vel ikke noen måte at NAS-en får signal om at den "ordinære" strømforsyningen er borte, slik at den skrur seg av? Slik at i et slikt tilfelle, er vel faren for datatap like stor som om jeg ikke hadde UPS? (Beklager hvis dette er dumme spørsmål, jeg har aldri brukt UPS tidligere. ) Edit: Etter litt research virker det som om NASet detekterer hvis UPSen slår inn, så lenge man bruker en kompatibel enhet. Så vidt jeg kan se er begge disse støttet, men hva er forskjellen? Prisen er jo lik: http://www.mpx.no/k/kcp.aspx?sku=581704&sku=119785 Angående RAID, kan jeg sette opp to 2 TB-disker med RAID1 fra starten, og deretter endre det til RAID5 når jeg etter hvert øker til 3 og 4 disker? Eller må jeg da formatere? Hvis jeg starter med tre disker i RAID5, og deretter putter inn en fjerde, vil den automatisk bli inkludert i RAID-et? Edit: dette virker jo enkelt: http://www.qnap.com/pro_features_RLM.asp Endret 25. mars 2011 av Peppep Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå