Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Motorvarmer, mindre slitasje.


Anbefalte innlegg

Hei sann.

 

Tenkte å se på motorvarmer til Audi A4 1,8T, jeg tenkte da på en motorvarmer som varmer opp olja, eller hvordan det funker. Altså den typen som minsker slitasje på motor når man starter opp en kald vinterdag...

 

Hørte det var to typer motorvarmer, en som gjør at motoren bil varm, altså, den blåser varmt ut av ventilasjons lukene i bilen med engang

 

Og den andre typen som varmer opp selve olja, dette er jeg på utkikk etter, altså den som minster slitasjen..

 

Finnes det noe sånt til Audi A4 1,8T 97Mod

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skill mellom kupévarmer og motorvarmer. :)

Kupévarmeren består av en varmevifte montert inne i bilen som (som du sier), varmer opp kupeen slik at vinduene blir isfrie osv.

Motorvarmer varmer opp kjølevannet / motoroljen slik at motoren er nære ved driftstemperatur når man starter den.

 

Som regel er disse sammenslåtte enheter, f.eks i DEFA-pakker, men det finnes også å få kjøpt hver for seg.

Har du råd kan du få det installert hos verksted. Hvis ikke finnes det pakker man kan installere selv, dette krever da noe mekanisk kompetanse.

Endret av Fisk1
Lenke til kommentar

Sjekket forresten på mekonomen nå, og fant denne, den kom opp under tilbehør når jeg tastet inn reg nummer.:

 

Motorvärmare universal / Kupé- og motorvarmere

Info: Modellanpassade motorvärmare finns under reservdelar, tillbehörsgruppen.

Artikkelnr: 27-RE1000

Benevning: Motorvarmer

Effekt: 1000 W

Text: Calix

Info: Värmaren ansluts utanför motorblocket med en slanganslutning (19 mm) och är utrustad med överhettningsskydd och termostat. Termostatreglerad med frånslag vid 80°C (+/- 3°C) och tillslag vid 69°C (+/- 4°C)

Info: Calix

Lenke til kommentar
Og den andre typen som varmer opp selve olja, dette er jeg på utkikk etter, altså den som minster slitasjen..

 

 

Du ønsker ikke den typen motorvarmer som varmer opp selve olja. De monteres utenpå bunnpanna (der olja befinner seg). Det er en dårlig løsning som tilfører mye mindre varme til motoren. Brukes bare hvis det ikke lar seg gjøre å montere en vanlig motorvarmer.

 

Du ønsker ikke heller ikke den typen som monteres utenpå motorblokka (som referert i siste innlegg). Gir lite varme til midten av motoren og alt for mye fyring for kråka.

 

Det du ønsker er motorvarmer av typen som monteres i kjølevæska i motorblokka. Vann er en utmerket varmeleder sprer varmen godt rundt i motoren. Olja blir uansett fort varm når den strømmer gjennom en forvarmet motorblokk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...