Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe Chrysler Grand Voyager - Tips?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er en gutt på snart 20, har lyst til å kjøpe meg en Chrysler Grand Voyager. Hadde Voyager for et år siden, og savner den plassen og komforten. Den jeg hadde var en 2,5 manuell.

 

Vurderer nå å anskaffe meg en Grand Voyager (den lange typen) med 3,3 liters bensinmotor og automatkasse. Vet at automatkassene på disse bilene har hatt mye problemer, men det er noen som fungerer som de skal i flg selgerne. Tenker på en i prisklasse 15-30.000. Vil ha den modellen fra 91-95, for de nyere synes jeg ikke er så fryktelig pene at det gjør noe... Hva burde jeg se etter på disse med automat for å forsikre meg om at de er bra?

 

Kunne egentlig tenkt meg den modellen som heter Town & Country, som har lyst skinn- og treinteriør, og med treverksdekor utvendig :D

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Veldig undervurderte bilar. Romslige, komfortable, og dieselmotoren kan en få ned på 0,57 på mila, eg snakkar av erfaring :)

 

Seksaren går ca literen på svingete vestlandsvegar, men den har et godt skyv og er sinnsjukt behagelig :)

 

Er og einig i at 91- til 95-modellane er dei finaste. Runde former på ein sånn bil passar ikkje heilt inn, og ein mistar plass invendig.

 

Noko som er typisk ved desse bilane er lakk som flassar på støtfangarar, og berekuler. Du veit når dei er slitt, ved at det dunkar i bilen når en går over fartsdumpar eller andre humpar. Elles er det lite problem som går igjen.

 

Ang. automatgirkassane så kan du lukte på giroljen om den luktar svidd og ser mørk ut.

 

Lykke til med kjøp, fantastiske bilar :love:

Lenke til kommentar

Hold deg unna 2,5 td 1996-1997, disse har en svakhet med registerkjede ihvertfall.

Det som er viktig med girkassen er at den har hatt jevnlig service, mener den skal ha oljeskift hver 48.000 om ikke tidligere, og så burde du forsikre deg om at den ikke har vært brukt til å trekke campingvogn etc.

Lenke til kommentar

Familien har en 95' Grand Voyager med 3.3 V6 og Automat, og den funker bra! Har vel såvidt meg bekjent aldri hatt noe andre problemer enn en gåen girkasse, som dessverre er litt vanlig på disse bilene. Men girkassa på vår er jo bare tre år gammel nå, så. Veldig behagelig å kjøre langt, god plass i både for og bakseter og greit med bagasje.

 

Er den bilen jeg har kjørt mest siden jeg fikk lappen.

Lenke til kommentar

Voyager er himmelhøyt over gjennomsnittet når det gjelder antall feil og mangler. Og eierne oppgir at de er svært lite fornøyd med bilens kvalitet. Med andre ord: Det er en del å se opp for! Vi begynner med det viktigste først: automatkassa. Den er både dårlig og dyr. Olje i kjølevann er et typisk Chrysler-problem og tyder på defekt topp-pakning. Defekte støtdempere, knekte fjærer, defekte bremser og dårlig håndbrekk er noen av de andre svakhetene. Rust sees først på bakluka rundt bakvinduet, ved hjulbuer og i nedkant av bakskjermen.

Lenke til kommentar

Utifra mine egne erfaringer så er girkasseproblematikken et problem på nyere Chrysler, olje i kjølevann / defekt toppakning er gjerne 2.0 Stratus/Neon såvidt jeg husker, det har ihvertfall ikke vært noe problem på Voyager.

 

Har flere kolleger som har Voyager og Stratus, og de er fornøyd, selvfølgelig er det litt slitedeler som må skiftes, men prisene på disse er faktisk ikke så ille om man velger alternative leverandører / alternative deler fra importør.

 

Uansett så er det viktig å sjekke at girkassen har fått utført alle oljeskift og at bilen ikke har trukket tungt.

 

Forøvrig så begynte Chrysler med galvanisering på slutten av 80-tallet, og det er sjelden noen store rustproblemer, men på en bil som er 10-15 år som ikke har blitt fulgt opp er det naturligvis mulighet for rust.

Lenke til kommentar

 

Dei linkane du har der, viser til 1996 modellane og nyare. Trådstartar er ute etter 91 til 95 modellar. Desse har under gjennomsnittet med problem samanligna med andre bilar frå denne perioden.

Endret av Haugsb
Lenke til kommentar

Forøvrig så er Benny ganske så generell i sine uttalelser av alle biler. Har kjennskap til han fra da han jobben som "bildoktor" på et verksted i nærheten av der jeg jobbet. Kan ikke si at han imponerte den gang ihvertfall...

 

"Rustproblemer" har jeg ikke hørt eller sett i noen særlig stor grad på disse bilene, til tross for at jeg har vært borte i en del av disse bilene i løpet av de siste årene. Jeg har sett flere rustne Toyotaer, Forder og Mercedes enn Chrysler, mye av grunnen er vel at disse bilmerkene ikke begynte med helgalvanisering før på slutten av 90-tallet.

 

Defekte støtdempere, knekte fjærer, defekte bremser og dårlig håndbrekk er noen av de andre svakhetene.

Dette er vel noe som man kan finne på alle eldre biler... Ville vel heller kalt det slitedeler... Har en kamerat som måtte bytte alle 4 fjærene på en M-B C180 2001-mod, og måtte selv bytte fjærer på min 1993 M-B 220TE en gang i 2002...

 

Men i alle tilfeller så er det viktig at bilen er fulgt opp med vedlikehold om man skal ha en eldre bil, både med service og med vask/polering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...