theblast Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Er på vei til å kjøpe et brukt objektiv, det er vist et lite kakk på beskyttelses glasset vistnokk, da jeg ikke helt vet om beskyttelses glass sitter på objektivet når man tar bilder eller om det er noe man vanligvis tar av nårman tar bilder. Hva er det et sånt glass koster? Lenke til kommentar
arela Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Høres ut som det beskyttelsesglasset er et filter. I såfall kan du med fordel kast det i søppelbøtta og jeg ville ikke kjøpt nytt heller. ....men det er fritt fram - pris avhenger av kvalitet og filterstørrelse. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Objektiver blir ikke levert med "beskyttelsesglass" eller filtre ved kjøp. Dette er noe tidligere eier har kjøpt utenom og montert. Om du skal kaste det eller ikke er avhengig av hvilken type filter det er og om du har behov for denne type filter for din fotografering. Husk at et dårlig filter (skadet med riper, hakk, fett eller "bare tykt glass") ødelegger de optiske egenskapene i objektivet ditt. Noen tar bilder i miljøer hvor et nøytralt kvalitetsfilter er nødvendig - men de fleste er ikke i en slik situasjon. Når objektivet ikke er i bruk beskyttes det ved hjelp av et sort deksel foran og et deksel bak når det ikke er montert på et kamera. Kun objekter hvor filtre skal monteres inne i objektivet (som f.eks speilteler) blir levert med egne filtre. Lenke til kommentar
theblast Skrevet 27. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2010 Objektiver blir ikke levert med "beskyttelsesglass" eller filtre ved kjøp. Dette er noe tidligere eier har kjøpt utenom og montert. Om du skal kaste det eller ikke er avhengig av hvilken type filter det er og om du har behov for denne type filter for din fotografering. Husk at et dårlig filter (skadet med riper, hakk, fett eller "bare tykt glass") ødelegger de optiske egenskapene i objektivet ditt. Noen tar bilder i miljøer hvor et nøytralt kvalitetsfilter er nødvendig - men de fleste er ikke i en slik situasjon. Når objektivet ikke er i bruk beskyttes det ved hjelp av et sort deksel foran og et deksel bak når det ikke er montert på et kamera. Kun objekter hvor filtre skal monteres inne i objektivet (som f.eks speilteler) blir levert med egne filtre. Står faktisk på canon sine sider at det følger med beskytelsesglass, men kan jo være at det kun er et filter, har kjøpt det nå jeg ihvertfall. Sto ihvertfall i går tenkte jeg skulle linke, men fant det ikke igjen. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Hvilken objektiv snakker vi om ? Og hva står det på siden av filteret. Lenke til kommentar
theblast Skrevet 30. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2010 canon ef 70-200 f2.8 usm Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Mange av Canons store hvit teler har et innebygget klart glass i fronten som ikke har noen funksjon ut over beskyttelse av frontelementet. det er ikke ment å skulle skiftes av brukerne, men kan nok enkelt byttes ut på et verksted. Ingen av zoomene har et slikt, men alle de lange faste telene har det, fra 300 f4 IS og oppover, unntatt 400 f5.6. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 men fant det ikke igjen. Det tror jeg så gjerne. Meg bekjent finnes det kun noen svært få spesialobjektiver som leveres med bskyttelsesglass for frontelementet. Lenke til kommentar
theblast Skrevet 30. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2010 men fant det ikke igjen. Det tror jeg så gjerne. Meg bekjent finnes det kun noen svært få spesialobjektiver som leveres med bskyttelsesglass for frontelementet. Nå har jeg fått objektivet var ikke kakk i glasset kun i metallet rundt. og det er et filterlignende glass ytterst forran linsa som det står canon 77mm protect. Så er nok et beskyttelsesglass som har fulgt med, kan skru den av tipper at det er samme plassen du setter et filter. Kan nok hende de har forandret weben siden sist jeg så vet du. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 I de tilfelle et slikt "beskyttelseglass" er fabrikkmontert i front er det en del av den optiske designen. Det vil si at det er tatt hensyn til "beskyttelsesglassets" påvrikning til resten av linselementene i objektivet. Er ovbjektivet født med glasset lar du det være på. Er det ettermontert kan du teste med og uten. Lenke til kommentar
se# Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 (endret) Et av disse? http://www.devoncamera.co.uk/index.cfm/pho...tection_filters Endret 30. januar 2010 av se# Lenke til kommentar
Anew Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 canon 77mm protect. ...så er det et Canon 77mm "beskyttelsesfilter" som dette: http://www.amazon.co.uk/Canon-F77REG-Regul...r/dp/B0000C4GCY Det er noe tull, og følger ikke med objektivet. Forrige eier har latt seg lure til å kjøpe "beskyttelse" til det dyrebare objektivet sitt. Lenke til kommentar
theblast Skrevet 1. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2010 Et av disse?http://www.devoncamera.co.uk/index.cfm/pho...tection_filters Er nok sikkert den 77mm som ligger på lista der ja. Om den følger med eller ikke er vel egentlig urelevant, nå som jeg vet at man kan bytte den ut mot et evt filter. Lenke til kommentar
to88he Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 Har de begynt å lage dedikerte beskyttelses filtre? Byttet navn fra UV filter til beskyttelsesfilter? Sensoren har jo et lag som beskytter mot UV stråler uansett. Etter det jeg har hørt så er det kun på filmkamera at UV filter virkelig har noen funksjon, eller? Lenke til kommentar
arela Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 Beskyttelsesfilter har eksistert lenge, men har ikke akkurat vært noen salgssuksess, da UV, ND og Skylight filtre har en tilleggshensikt. Men beskyttelsesfilter har en smerteterskel, så i verste fall går både objektiv og en ekstra tusenlapp lukt åt skogen! Lenke til kommentar
Anew Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 (endret) Sensoren har jo et lag som beskytter mot UV stråler uansett. Etter det jeg har hørt så er det kun på filmkamera at UV filter virkelig har noen funksjon, eller? UV-filter har ikke hatt noen annen funksjon enn å skaffe penger til fotobutikkenes kasse på mange tiår. Moderne filmer er svært lite følsomme for UV-stråling, og mesteparten av UV-strålingen (over 80% i følge Bjørn Rørslett, som driver mye med foto i UV-spekteret) filtreres bort av glass og coating i objektivet. Det er mao. ingen grunn til å bruke UV-filter med film heller. Det er ikke uten grunn at Nikon har utviklet spesielle objektiver for foto i UV-spekteret. Endret 6. februar 2010 av Anew Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå