shit89 Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Hei Lurte på om hva slags utdannelse som kan være fordelaktig dersom man ønsker å holde på med installering av hardware enten på hjemme- eller bedriftsbasis. Tenker i de baner på bygging av pcer, vedlikehold, sette opp servere o.l. arbeidsoppgaver. På forhånd, takk. Mvh. Kristian. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 holder det ikke med ett ukes-kurs for å skru servere da? vet HP har kurs på ca en uke for de som skal skru servere. antagelig det samme hos andre produsenter. å skru på hardware er ingen kunst, jeg har ikke hørt om noen utdanning som går den rettningen heller. du kan jo satse på en eller annen generell IT-utdannelse, IKT-Servicefag eller noe kanskje? Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Enig, ville nok startet med IKT-Servicefag, tatt lærlingeplass og eventuelt vurdert etter det hva man ønsker å fortsette med. Lenke til kommentar
shit89 Skrevet 27. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2010 Takker for svar! Tenkte meg mer i de linjer av en universitetsutdannelse her i Trondheim. Enten som dataingeniør eller ta bachelor i IT eller IKT. Tanker om det i forhold til mine ønsker? Lenke til kommentar
xaco Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 (endret) At du vil være overkvalifisert, vis alt du vil er å drifte pc'er, vanligvis med en universitet utdannelse innen it, så enten fortsetter du akademisk med en doktorgrad, eller blir konsulent, systemutvikler eller noe lignende. Sjelden man velger å bare drifte noen servere. Da er det bedre med IKT servicefag som noen skrev over. Endret 27. januar 2010 av xaco Lenke til kommentar
aklla Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 tenk heller på hva du vil senere kanskje? som nevnt, ukes-kurs er alt som skal til før du kan å skru på servere og slikt, ikke 5-årig utdannelse. du finner ingen linje rettet mot hardware vedlikehold... Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Spørs hva du legger i hardware vedlikehold, hvis målet ditt er å feilsøke/lodde på pc komponenter, så er kanskje elektro veien å gå. Det blir mindre og mindre HW vedlikehold, skal man feilsøke på ett hovedkort så går det fort en dag, med normal timespris så vil det gjerne si 7500+++ ut mot kunde. Da bytter man heller hovedkortet eller råder kunden til å kjøpe nytt og flytter dataen. Jeg forstår at du synes det er morsomt å skru i hop nye maskiner, men i de driftsmiljøene jeg har vært i, så setter man stort sett i hop servere og konfigurerer og leverer disse til kunder, arbeidsstasjoner (vanlige pc'er) lar man komplett skru i hop pga at det blir for tidkrevende/dyrt å la en konsulent sitte og feilsøke/skru i hop arbeidsstasjoner. Poenget mitt er: Du må nesten velge, enten skrur du i hop arbeidsstasjoner og feilsøker kundepc'er (aka. Elkjøp, Komplett etc.) eller så forsøker du å komme deg inn i drift (aka konsulent) der du får litt lettere feilsøking på arbeidsstasjoner og får skru i hop en server i ny og ne. Med påfølgende drifting av disse. Missforstå meg riktig: Du kommer til å få feilsøke mer enn nok som konsulent, men ikke så mye skruing som du kanskje håper på, da "skruing" som regel er: konstater at hovedkortet er dødt, send inn til rep. verksted for garantibytte. Lenke til kommentar
War Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 (endret) så enten fortsetter du akademisk med en doktorgrad Den burde man ikke regne med / ta høyde for. 99% av gangene søker man sammen med alle aldre fra alle fakultater og det er ikke sikker ditt fakultet får noe av kvoten. Det er 100+ søkere fra hele værden, man må ha en veileder som støtter deg samt helst ha gode karakterer og A på master. Lønna er også lavere enn å gå ut i jobb, kona søker og hu vil gå ned over 100K om hu får det. PhD er 3xx.000 pr år. Du kan gjøre en mellomting, Data-ing på HIST. Da får du papirer etter 3 år, på NTNU går det bare "siv-ing" 5 år og slutter du etter 4,99 år så får du ikke ett ark. Endret 28. januar 2010 av War Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå