Gå til innhold

Utdanning ned hensikt på hardware vedlikehold

Anbefalte innlegg

Hei

Lurte på om hva slags utdannelse som kan være fordelaktig dersom man ønsker å holde på med installering av hardware enten på hjemme- eller bedriftsbasis.

Tenker i de baner på bygging av pcer, vedlikehold, sette opp servere o.l. arbeidsoppgaver.

På forhånd, takk.

Mvh. Kristian.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

holder det ikke med ett ukes-kurs for å skru servere da?

vet HP har kurs på ca en uke for de som skal skru servere.

antagelig det samme hos andre produsenter.

å skru på hardware er ingen kunst, jeg har ikke hørt om noen utdanning som går den rettningen heller. du kan jo satse på en eller annen generell IT-utdannelse, IKT-Servicefag eller noe kanskje?

Lenke til kommentar

At du vil være overkvalifisert, vis alt du vil er å drifte pc'er, vanligvis med en universitet utdannelse innen it, så enten fortsetter du akademisk med en doktorgrad, eller blir konsulent, systemutvikler eller noe lignende. Sjelden man velger å bare drifte noen servere.

Da er det bedre med IKT servicefag som noen skrev over.

Endret av xaco
Lenke til kommentar

Spørs hva du legger i hardware vedlikehold, hvis målet ditt er å feilsøke/lodde på pc komponenter, så er kanskje elektro veien å gå.

Det blir mindre og mindre HW vedlikehold, skal man feilsøke på ett hovedkort så går det fort en dag, med normal timespris så vil det gjerne si 7500+++ ut mot kunde. Da bytter man heller hovedkortet eller råder kunden til å kjøpe nytt og flytter dataen.

Jeg forstår at du synes det er morsomt å skru i hop nye maskiner, men i de driftsmiljøene jeg har vært i, så setter man stort sett i hop servere og konfigurerer og leverer disse til kunder, arbeidsstasjoner (vanlige pc'er) lar man komplett skru i hop pga at det blir for tidkrevende/dyrt å la en konsulent sitte og feilsøke/skru i hop arbeidsstasjoner.

Poenget mitt er: Du må nesten velge, enten skrur du i hop arbeidsstasjoner og feilsøker kundepc'er (aka. Elkjøp, Komplett etc.) eller så forsøker du å komme deg inn i drift (aka konsulent) der du får litt lettere feilsøking på arbeidsstasjoner og får skru i hop en server i ny og ne. Med påfølgende drifting av disse.

Missforstå meg riktig: Du kommer til å få feilsøke mer enn nok som konsulent, men ikke så mye skruing som du kanskje håper på, da "skruing" som regel er: konstater at hovedkortet er dødt, send inn til rep. verksted for garantibytte.

Lenke til kommentar
så enten fortsetter du akademisk med en doktorgrad

Den burde man ikke regne med / ta høyde for.

99% av gangene søker man sammen med alle aldre fra alle fakultater og det er ikke sikker ditt fakultet får noe av kvoten.

Det er 100+ søkere fra hele værden, man må ha en veileder som støtter deg samt helst ha gode karakterer og A på master.

Lønna er også lavere enn å gå ut i jobb, kona søker og hu vil gå ned over 100K om hu får det. PhD er 3xx.000 pr år.

Du kan gjøre en mellomting, Data-ing på HIST.

Da får du papirer etter 3 år, på NTNU går det bare "siv-ing" 5 år og slutter du etter 4,99 år så får du ikke ett ark.

Endret av War
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...