Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst]Hvordan fungerer denne forsterkeren?


toffaen

Anbefalte innlegg

Lurer på om noen med litt bedre peiling enn meg kan forklare meg hvordan denne forsterkeren fungerer? :p

 

- Kan den brukes til f. eks. frontsett og bak-høyttalere på hver sin kanal? Hvis ja, hva gjør man om man bare har en linje-utgang på spilleren? Lasker man bare samme signalkabelen over på begge kanalene?

 

- Lurer og på hva "low-pass" og "Hi-pass" filtrene gjør?

 

- Og bare for å få med seg alt, Når du brokobler f. eks. A-kanalen, sammler du da effekten til høyre og venstre og kan bruke dette til en eventuell sub?

 

Legger med noen bilder av forsterkeren som jeg fant liggende i skapet her om dagen! :p

 

26012010623.jpg

 

26012010621.jpg

 

26012010620.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så den forsterkeren jeg har her er ment for f. eks. en sub og et frontsett?
I utgangspunktet; ja.
Går det an å bruke den på frontsett og bak-høyttalere?
Joda... men da slår du antageligvis av LavPass-filteret og bruker Channel B på de største høyttalerne i bilen din, uavhengig av om dem står foran eller bak i bilen, siden den kanalen da ikke filterer bort noe bass som Channel A gjør.
Lenke til kommentar
Ok! Takker for god hjelp folkens!

 

Skal legge fetere kabel fra batteri og lage meg en fordelingsblokk baki nå, så får jeg prøve å se om det er noe liv i gamle-ampen! :p

 

Husk sikring foran ved batteriet da ;)

 

Det har jeg alltid lurt på, hvorfor bør man ha sikring foran ved batteriet

når det allerede er sikring(er) på forsterkeren?? Jeg har en sikring foran

batteriet til monoblokka mi, men ikke på 4/2-kanaleren (bare på amp'en)...

Lenke til kommentar

Sikringen ved batteriet er ikke der for forsterkerens skyld, men for strømkabelens skyld. Uten sikring ved batteri og en slurvete tredd strømkabel som ligger og gnikker mot en skarp metallkant, vil det bli kortslutning den dagen metallkanten (som jo er Jord) har gnikket seg gjennom kabelisolasjonen og får kontakt med Pluss-strøm. Voilá; bilbrann på gang! ;)

 

Egentlig holder det jo at Plusskabelen løsner fra strømtilkoblingen på forsterkeren og lander på forsterkerchassis eller bilens chassis, så er moroa igang. Var det ikke du som har den forsterkeren liggende løst nede i reservehjulsrommet? Minn meg på å ikke sitte med deg før du har ordnet en sikring. :D

Endret av transmedia.no
Lenke til kommentar
Ok! Takker for god hjelp folkens!

 

Skal legge fetere kabel fra batteri og lage meg en fordelingsblokk baki nå, så får jeg prøve å se om det er noe liv i gamle-ampen! :p

 

Husk sikring foran ved batteriet da ;)

 

Selfølgelig! :p Såppas galen er jeg ikke! Safety`s first! :D Har en vanlig "bilsikring" sokkel framme nå men var på biltema og kjøpte en større sikringsholder til større ledning, men føler biltemasokkelen virker litt jalla..

 

Har fanga noen meter med 16kvadrat på jobben nå og lakt til et par fordelingsblokker som skulle monteres i helga, men så komm det plutselig en hyttetur i veien for det!

 

Eneste problemet er at jeg har ingen anelse på hvor mye den gamle ampen trekker, så jeg får prøve meg framm med sikringsstørrelsen fremme.. :p

Lenke til kommentar
Sikringen ved batteriet er ikke der for forsterkerens skyld, men for strømkabelens skyld. Uten sikring ved batteri og en slurvete tredd strømkabel som ligger og gnikker mot en skarp metallkant, vil det bli kortslutning den dagen metallkanten (som jo er Jord) har gnikket seg gjennom kabelisolasjonen og får kontakt med Pluss-strøm. Voilá; bilbrann på gang! ;)

 

Egentlig holder det jo at Plusskabelen løsner fra strømtilkoblingen på forsterkeren og lander på forsterkerchassis eller bilens chassis, så er moroa igang. Var det ikke du som har den forsterkeren liggende løst nede i reservehjulsrommet? Minn meg på å ikke sitte med deg før du har ordnet en sikring. :D

 

Hehe ok det må ordnes :D Jo det stemmer at den ligger nedi der,

men den ligger forholdsvis trygt og fast, med diverse beskyttelse

og ting som gjør at den ikke sklir fram og tilbake + at strømkabelen

som er koblet i terminalen er lodda og sitter veldig godt fast. Monoblokka

mi har sikring ved batteriet, lik denne. Men sikringen til F200'en gikk her om

dagen, hvorfor gikk bare den da? Er det ikke da det burde blitt bilbrann?? :D

Endret av Carisma'03
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...