toffaen Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Lurer på om noen med litt bedre peiling enn meg kan forklare meg hvordan denne forsterkeren fungerer? - Kan den brukes til f. eks. frontsett og bak-høyttalere på hver sin kanal? Hvis ja, hva gjør man om man bare har en linje-utgang på spilleren? Lasker man bare samme signalkabelen over på begge kanalene? - Lurer og på hva "low-pass" og "Hi-pass" filtrene gjør? - Og bare for å få med seg alt, Når du brokobler f. eks. A-kanalen, sammler du da effekten til høyre og venstre og kan bruke dette til en eventuell sub? Legger med noen bilder av forsterkeren som jeg fant liggende i skapet her om dagen! Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Low-pass High-Pass filtrene deler lave og høye frekvenser. Lavpass slipper gjennom lave typisk bassfrekvenser til basselement/sub. Highpass slipper gjennom de høye frekvensene. Lenke til kommentar
toffaen Skrevet 26. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2010 Ok, så hvis jeg skal drive et frontsett setter jeg filtrene til "off"? Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Ok, så hvis jeg skal drive et frontsett setter jeg filtrene til "off"? Hei! Bruk gjerne delefilter på frontsettet ditt Jeg deler på 80hz, så front spiller alt over (høypass). Da er det greit at sub'en tar alt under (lavpass). Funker bra! Lenke til kommentar
toffaen Skrevet 26. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2010 Ah! Så det er slik det fungerer! Ble en del klokere nå ja! Takker for tipset! Så den forsterkeren jeg har her er ment for f. eks. en sub og et frontsett? Går det an å bruke den på frontsett og bak-høyttalere? Lenke til kommentar
transmedia.no Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Så den forsterkeren jeg har her er ment for f. eks. en sub og et frontsett?I utgangspunktet; ja.Går det an å bruke den på frontsett og bak-høyttalere?Joda... men da slår du antageligvis av LavPass-filteret og bruker Channel B på de største høyttalerne i bilen din, uavhengig av om dem står foran eller bak i bilen, siden den kanalen da ikke filterer bort noe bass som Channel A gjør. Lenke til kommentar
toffaen Skrevet 27. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2010 Ok! Takker for god hjelp folkens! Skal legge fetere kabel fra batteri og lage meg en fordelingsblokk baki nå, så får jeg prøve å se om det er noe liv i gamle-ampen! Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Ok! Takker for god hjelp folkens! Skal legge fetere kabel fra batteri og lage meg en fordelingsblokk baki nå, så får jeg prøve å se om det er noe liv i gamle-ampen! Husk sikring foran ved batteriet da Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Ok! Takker for god hjelp folkens! Skal legge fetere kabel fra batteri og lage meg en fordelingsblokk baki nå, så får jeg prøve å se om det er noe liv i gamle-ampen! Husk sikring foran ved batteriet da Det har jeg alltid lurt på, hvorfor bør man ha sikring foran ved batteriet når det allerede er sikring(er) på forsterkeren?? Jeg har en sikring foran batteriet til monoblokka mi, men ikke på 4/2-kanaleren (bare på amp'en)... Lenke til kommentar
transmedia.no Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 (endret) Sikringen ved batteriet er ikke der for forsterkerens skyld, men for strømkabelens skyld. Uten sikring ved batteri og en slurvete tredd strømkabel som ligger og gnikker mot en skarp metallkant, vil det bli kortslutning den dagen metallkanten (som jo er Jord) har gnikket seg gjennom kabelisolasjonen og får kontakt med Pluss-strøm. Voilá; bilbrann på gang! Egentlig holder det jo at Plusskabelen løsner fra strømtilkoblingen på forsterkeren og lander på forsterkerchassis eller bilens chassis, så er moroa igang. Var det ikke du som har den forsterkeren liggende løst nede i reservehjulsrommet? Minn meg på å ikke sitte med deg før du har ordnet en sikring. Endret 28. januar 2010 av transmedia.no Lenke til kommentar
toffaen Skrevet 28. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2010 Ok! Takker for god hjelp folkens! Skal legge fetere kabel fra batteri og lage meg en fordelingsblokk baki nå, så får jeg prøve å se om det er noe liv i gamle-ampen! Husk sikring foran ved batteriet da Selfølgelig! Såppas galen er jeg ikke! Safety`s first! Har en vanlig "bilsikring" sokkel framme nå men var på biltema og kjøpte en større sikringsholder til større ledning, men føler biltemasokkelen virker litt jalla.. Har fanga noen meter med 16kvadrat på jobben nå og lakt til et par fordelingsblokker som skulle monteres i helga, men så komm det plutselig en hyttetur i veien for det! Eneste problemet er at jeg har ingen anelse på hvor mye den gamle ampen trekker, så jeg får prøve meg framm med sikringsstørrelsen fremme.. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Hvor store sikringer har den ampen da? Lenke til kommentar
toffaen Skrevet 28. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2010 Den har 2x20A.. Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 (endret) Sikringen ved batteriet er ikke der for forsterkerens skyld, men for strømkabelens skyld. Uten sikring ved batteri og en slurvete tredd strømkabel som ligger og gnikker mot en skarp metallkant, vil det bli kortslutning den dagen metallkanten (som jo er Jord) har gnikket seg gjennom kabelisolasjonen og får kontakt med Pluss-strøm. Voilá; bilbrann på gang! Egentlig holder det jo at Plusskabelen løsner fra strømtilkoblingen på forsterkeren og lander på forsterkerchassis eller bilens chassis, så er moroa igang. Var det ikke du som har den forsterkeren liggende løst nede i reservehjulsrommet? Minn meg på å ikke sitte med deg før du har ordnet en sikring. Hehe ok det må ordnes Jo det stemmer at den ligger nedi der, men den ligger forholdsvis trygt og fast, med diverse beskyttelse og ting som gjør at den ikke sklir fram og tilbake + at strømkabelen som er koblet i terminalen er lodda og sitter veldig godt fast. Monoblokka mi har sikring ved batteriet, lik denne. Men sikringen til F200'en gikk her om dagen, hvorfor gikk bare den da? Er det ikke da det burde blitt bilbrann?? Endret 28. januar 2010 av Carisma'03 Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Den har 2x20A.. Da trekker ikke den ampen over 40A ihvertfall, så da legger du det sammen med sikringene på den andre forsterkeren, så vet du hva du minst må ha Lenke til kommentar
toffaen Skrevet 28. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2010 Fantastisk! Da er vel den ampen på 4-500W totalt hvist jeg ikke tar helt feil! Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Fantastisk! Da er vel den ampen på 4-500W totalt hvist jeg ikke tar helt feil! I "lure"-Watt ja, ut fra maksimalt trekk Husk at en audioforsterker normalt (unntak finnes for spesielle design) aldri oppnår bedre enn 50% virkningsgrad. Lenke til kommentar
toffaen Skrevet 28. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2010 Ja, sant nok det.. men uansett er det mer en jeg hadde forventet av gamle ampen! Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 4x75w rms er den forsterkeren Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå