Gå til innhold

Hjelp til kjøp av bærbar, mye skjerm for pengene

Khaffner

Anbefalte innlegg

Hei og hopp

Er på jakt etter en bærbar datamaskin og har følgende krav:

- Maks 10.000,- inkl. frakt etc.

- Stor skjerm, minst 15 tommer

- Høy oppløsning, gjerne Full HD. Tenk pikseltetthet

- HDMI

- Må fungere feilfritt ut av boksen med Ubuntu 10.04, vil ikke måtte knote med sære drivere eller andre problemer.

- Bør komme uten operativsystem, evt Linux-distro. Hvis Windows 7 el. følger med ønsker jeg muligheten til å fjerne det helt og kanskje installere det på nytt senere.

- Skal brukes til internett/media/skole. Spillytelse er ikke viktig.

- Gjerne BD-leser, SSD og annet snacks, men tenk på prisen og de andre punktene.

- Design og farge er forholdsvis irrelevant

Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg erfarer selv nye problemer med omtrent hver Ubuntu-versjon.

Jeg bryr meg ikke om HVORFOR, men jeg opplever det slik. Enten er det at det ikke finnes støttede grafikkdrivere lenger, at lyden er en katastrofe, eller at enkelte ting rett og slett ikke fungerer som det skal. Så må du tweake masse for å få det til. Hver eneste PC jeg har prøvd har hatt forskjellige problemer med de forskjellige versjonene. Så det er vel litt vanskelig å si om 10,4, som ikke har kommet ennå, vil fungere feilfritt. Du kan nok FÅ det til å gjøre det, ettersom de fleste problemer lar seg løse, men hver versjon har barnesykdommer. 8.04 LTS er den jeg har hatt mest hell med.

Anyways, det var svært mye om svært lite...

Jeg har ingen tips egentlig, for jeg følger ikke så godt med for tiden. Men er enig i at Dell serverer en god del PC-er med bra oppløsning. HATER sånne møkkamaskiner med 1280 x 800...

Forresten, full HD = 1680 x 1050... eller?

Edit: Oh, og den PC-en du linket til så jo bra ut. Du kan til og med velge den uten operativsystem.

Endret av Skoony
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...