Gå til innhold

Logge GPS-koordinater for bruk til geotagging av bilder

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har lest litt om geotagging av bilder, men det har stort sett gått ut på enten en manuell prosess, eller at man bruker mobilkameraet. Det jeg synes hadde vært mer interessant, hadde vært å bruke GPS-en i mobilen til å geotagge bilder tatt med et hvilket som helst kamera i etterkant.

Jeg ser for meg at det kan skje slik: si man er på ferie og reiser rundt omkring. Da kunne man ved hjelp av et program innstilt mobilen på å f.eks. aktivere GPS-en et par ganger per dag og logge koordinatene. Når man er hjemme igjen, kan man hente ut loggen som rett og slett er en tekstfil med GPS-koordinater, og lage et script e.l. som kobler disse mot dato og tid i EXIF-informasjonen på bildene, og deretter utfører geotaggingen basert på dette.

Ved å justere tidsintervallet for hvor ofte logging av koordinater skal skje, kan man påvirke kompromisset batterilevetid på mobilen vs. nøyaktighet av geotagging.

Jeg er sikker på at noen har tenkt på noe tilsvarende før meg, men er det noen som har noen tips til programmer/verktøy man kunne brukt? Jeg tenker spesifikt på en Nokia Symbian S60-telefon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om mobilGPS kan lagre sporingsinformasjon i GPX-format så kan du vel bruke dette programmet. Testet det engang (gratis 30dager), men da brukte jeg en vanlig tur-GPS fra Garmin.

http://www.br-software.com/norsk/pixgps-fo...-geotagger.html

Takk for tipset. Men jeg innbiller meg at den delen av jobben skal være overkommelig å få til vha. et egenutviklet script, altså skriving av geodata til EXIF basert på en liste med tidspunkter og koordinater. Det største spørsmålet blir da om noen vet om en applikasjon for Symbian som kan gjøre det jeg beskriver.

Lenke til kommentar

Dumt spørsmål, men har du prøvd å google etter en slik applikasjon?

For å gjøre ting enkelt for meg; så kjøpte jeg meg en Sony GPS-CS3. Den kan jeg ha på hele tiden. og det følger med enkel programvare som jeg kan bruke til å tagge bildene mine.

Ulempen er selvsagt den ekstra kostnaden som enheten er.

Lenke til kommentar
Dumt spørsmål, men har du prøvd å google etter en slik applikasjon?

...

Ikke dumt spørsmål, jeg har selvfølgelig googlet, men jeg har ikke funnet noe som ser ut til å gjøre det jeg vil.

Den store fordelen med å bruke mobilen, er jo, i tillegg til å slippe å kjøpe en ekstra dings, at den har man alltid med seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...