Gå til innhold

Tjenestegjøre i Utlandet

Spreeky

Anbefalte innlegg

Hei! Er en 16 år gammel gutt som går på VG1, og er veldig interessert i utenlandsk tjeneste. Har mange spørsmål omkring dette og håper dere kan svare på det.

1. Hva er den raskeste veien til utenlandsk tjeneste?

2. Hva burde jeg ta førstegangstjenesten?

3. Er det styrkekrav eller noe?

4. Gjør det noen om jeg har allergi? (Pollenallergi, pelsallergi)

6. Hva er det vi kan ta med? F.eks. Laptop, videokamera, osv..

5. Hvilket utstyr og våpen for man i Afghanistan?

6. Sender de folk individuelt, eller så sender de dem i grupper?

7. Etter utenlandsk tjenesten, kan man fortsatt prøve å være med igjen?

Endret av Spreeky
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Førstegangstjeneste i en av avdelingene som er mest etterspurt til denslags, dvs. det meste av hæren i nord-norge.

2. Noe som motiverer deg og får deg til å yte bra. Hvis du kjeder deg og gjør en dårlig innsats i en avdeling som er høyaktuell for utenlandstjeneste kan det være sjansene dine er dårligere enn om du trives og gjør en kjempeinnsats i en avdeling som er middels aktuell for førstegangstjeneste. I tillegg bør du unngå tjenestestillinger som ikke eksisterer i utlandet, uansett hvor mye du måtte trives med det. Hvis drømmen er å komme til Afghanistan bør du ikke bli sonaroperatør i sjøforsvaret.

3. Noen krav til form er det, men jeg har ikke detaljene. Jeg vil tro du har et greit utgangspunkt dersom du ved innrykk tilfredsstiller kravene for befalsskole, så har du et år med tjeneste på deg til å eventuelt bli enda bedre før du reiser ut.

4. Kommer nok an på hvor mye allergien plager deg, hva du er allergisk mot og hva slags stilling du har tenkt deg. En svak pollenallergi hvor du klarer deg med litt ubehag uten tabletter burde gå fint. Blir du michelinmann og dør innen 5 minutter av et vepsestikk vil du neppe få lov til å gjennomføre noen tjeneste.

5. Mye rart.

6. Ca det samme som prioriterte avdelinger her hjemme. HK416/MP7 har i stor grad erstattet eldre håndvåpen som finnes i andre deler av systemet.

7. Menige går stort sett gruppevis, sammen med folk de har hatt førstegangstjenesten med. Individuelt er stort sett for offiserer og spesialister av ulik type. Noen menige går individuelt, det er som oftest de som er flinke på noe skikkelig sært hvor det holder med veldig få personer. Dette kan for eksempel være en som skal være datasupport for pcene til ledelse/administrasjon.

8. Ja. Jeg har en kamerat som har vært ute 2-3 ganger som menig. Han er en helt vanlig geværsoldat uten spesialkompetanse, men dyktig og tilgjengelig på kort varsel. Sist han reiste tror jeg det var fordi en som egentlig skulle reist ble syk eller skadet, så da ringte de rundt til folk som hadde vært ute før og derfor kunne hoppe inn uten like lang opptrening som de som skal ut for første gang.

Lenke til kommentar
Hva er det du egentlig gjør i Aghanistan? Norske styrker er jo nesten aldri i frontlinjen.

Er nok oftere enn du tror. Av det jeg har hørt, er det MJK som tar seg av de operasjonene der det blir utvekslet mest skudd. Men ting skjer jo uansett.

Men utlandet, mener du da Afghanistan? Viss du vil være med på andre oppdrag i utlandet, så er det gode muligheter for å dra ut på nato-oppdrag som minerydder i sjøforsvaret. Kunne jeg faktisk tenkt meg, så fete som de MTBene er.

Men det er nok ikke slike oppdrag du tenkte på. Men jeg har et inntrykk av at de fleste som er i utlandet, har tjenestegjort i hæren. Stillinger som panzerbataljon og infanteri.

Fenriken min har vært på skarpe oppdrag i Jugoslavia via hæren. Da var det mye patrulje, massetjeneste der det var demonstrasjoner og støttetjenester.

Angående våpen så vil jeg tro HK416. vet ikke hvor vanlig det er å bruke MP7 som et langdistansevåpen..

En venn av pappa har tjenestegjort i Afghanistan i flere år, og han har et syn på minst -5 og bruker briller.

Endret av baBuShKa
Lenke til kommentar

Skal love deg at de konvensjonelle styrkene også får skutt fra seg nedi der, bare se alle artiklene som har kommet i det siste (før Claes Joachim døde).

MP7 brukes ikke som et langdistansevåpen..

Endret av xWeeNx
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

På sesjon får du mye informasjon om hva som kan lønne seg for din del dersom du ønsker utenlandstjeneste. Slik jeg har forstått det, så har Forsvaret svært lyst til å ha inn folk som kan tenke seg å tjenestegjøre i utlandet.

Siden du er 16 nå, så er det mulig at du kan ønske å komme inn i Jegerkompaniet. Eller så har du forskjellige avdelinger i Hæren som nok kan passe deg. For mer informasjon om de forskjellige avdelingene, så finner du dette på Forsvarets hjemmesider.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...