Gjest Slettet+6132 Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 Jeg har erfaring med elektromigrasjon helt tilbake til 1998 med både Celeron 266, og Celeron 300A. Disse kjørte vi gjerne 40-60% overclock på 24/7 men etter en tid ble det stabilitetsproblemer. Dette var prosessorer på 250 nm og de opererte på 2volt. <snip> Jeg er veldig på linje med BadCat her. For testing/benching på jakt etter en eller annen "pers" kan jeg godt presse litt VCore. Men for 24/7 har også jeg erfart at det er enkelte CPU'er som ikke tåler stort og/eller viser tegn på "degradering" etter kort tids "bruk". Personlig ville jeg nok ikke holdt på slik som ett par gjør i denne tråden, dvs. forer svindyre CPU'er med langt over hva jeg vil anse som forsvarlig klokk. Billig hardware derimot kan godt tynes "litt". Kan ikke se noe poeng lenger i å drive med "stabilitetstesting" for å vise hvor "stabil" og høy klokk man kan klare. Uansett kjøling (luft/vann). Særlig når man må forholde seg til omgivelsestemps. Lenke til kommentar
OldMan Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 Vel, alle er forskjellige. Så lenge man klokker eget utstyr så bestemmer man heldigvis selv. Gleder meg til å se ytelsen på den nye 6 kjernern til amd, tror den kan bli ett meget godt kjøp. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 (endret) Jeg tror ikke temperatur påvirker den mekaniske styrken til isolasjonsmaterialene nevneverdig så jeg tviler på temperatur har noe nevneverdig påvirkning på elektromigrasjon. Temperatur har derimot stor påvirkning på stabilitet og andre ting som du nevner. Det fins en "formel for elektronmigrasjon" på wikipedia, og den viser klart og tydelig at den er temperaturavhengig. Det stemmer jo også med det vi nitroklokkere også erfarer, nemlig at ting degraderes ikke stort på nitro selv om du kjører langt over anbefalt "luftspenning". Endret 2. april 2010 av knopflerbruce Lenke til kommentar
Mydog Skrevet 2. april 2010 Forfatter Del Skrevet 2. april 2010 (endret) Slettet Endret 3. april 2010 av minhund Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 (endret) Jeg synes det er merkelig at en OVERKLOKKINGSTRÅD plutselig handler om degradering og trygg volt. DENNE tråden handler om hvor høy score man klarer i forskjellige benchmarks og ikke om trygg vcore, jeg klokker på min egen HW kjøpt og betalt av meg og om noe går i stykker så har jeg råd til det. Jeg anbefaler ingen å pushe CPUen eller annen HW på samme måte som meg. Jeg vil se benchmarks av 980x eller lignende 6 kjerners CPUer i denne tråden og kommentarer til de. Alle andre diskusjoner rundt degradering kan dere ta i denne tråden: Intel Core Gulftown /Westmere tråden @Simen fjern alle OT innlegg fra denne tråden. Oi. Det var mildt sagt en overreaksjon! Ingen her som nekter deg å bruke penger på hobbyen din etter det jeg kan se. Alle tråder har mer eller mindre OT/har en og annen "spinoff-subtråd". Jeg anbefaler deg å legge inn en link eller tre til de fora hvor det kun er lov å poste resultater om klokking av 980/58nn. Endret 2. april 2010 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
OldMan Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 (endret) Nevermind. Endret 2. april 2010 av OldMan Lenke til kommentar
**dp** Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 avsporing av tråder er vel noe av det meste vanlige på hw.no. migrasjon har skjedd meg EN gang, og da RMAer man cpuen. det er rett og slett helt ok. 4 x 5870 snart nå Morten, begynner å bli lei av å vente på nye scores fra deg! 980x @ 4.7Ghz 4 x 5870 @ 1100/1300 1.45v vannkjølt 6-12GB DDR3 @ 2000Mhz 7-7-7-18 2 x 80GB Intel SSD raid 0 Rampage 3 Extreme Alt vannkjølt med lavt støynivå seff.. drømmemaskinen til spill? ehhh... ja! Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 (endret) Beklager, det var ikke ment slik. Har aldri sett på som pressing av utstyr på >=vannkjøling som uforsvarlig. Mente at de (inkludert meg) som blir fristet til å prøve feks 4.7 GHz på luft med denne bør tenke seg om to ganger på forhånd og ikke etter 3 måneder når prosessoren eventuelt viser symptomer på degradering. Det er to grunner til at jeg ikke har kjøpt 980x allerede. -Venter på ny bios. -Spørsmålet om jeg må ha vannkjøling før det er forsvarlig med en ekstremprosessor. Jeg skal avstå fra å skrive noe mer før jeg eventuelt har kjøpt 980x og har noe konstruktivt å bidra med. Endret 2. april 2010 av BadCat Lenke til kommentar
Mydog Skrevet 2. april 2010 Forfatter Del Skrevet 2. april 2010 Jeg beklager hvis noen mener jeg overreagerte i forrige innlegg. **DP** resultater kommer i morgen holder på å innstallere en loop til i vannkjølingen men har en pumpe som ikke vil kjøre så jeg må ned til Digitalimpuls og hente en ny i morgen. Skiller 5970en fra CPU loopen slik at jeg får 3 looper. Har tatt helt livet av Q3FEen da men det var jo ikke så mye igjen av den heller da. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 Forståelig det dersom du følte det som kritisering av overklokkingen din, noe det ikke var. Bare en overnervøs bråkekatt som fikk dårlig magefølelse før investering av 980x. Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 (endret) Beklager, det var ikke ment slik. Har aldri sett på som pressing av utstyr på >=vannkjøling som uforsvarlig. Mente at de (inkludert meg) som blir fristet til å prøve feks 4.7 GHz på luft med denne bør tenke seg om to ganger på forhånd og ikke etter 3 måneder når prosessoren eventuelt viser symptomer på degradering. Det er to grunner til at jeg ikke har kjøpt 980x allerede. -Venter på ny bios. -Spørsmålet om jeg må ha vannkjøling før det er forsvarlig med en ekstremprosessor. Jeg skal avstå fra å skrive noe mer før jeg eventuelt har kjøpt 980x og har noe konstruktivt å bidra med. Du ffår kjølt de bra ned med luftkjølinng. På stock så er den kald og god, men blir for en annen tone når man begynner og klokke litt. Men slik som jeg har forståt deg så MÅ du ikke ha vannkjøling For og sitere Andre Yang om retail-chippene: B1 is pretty good overclocking and has noticeably stronger MC than A0 and B0. B1 is also very durable. Motherboard will die before you can kill it with vcore under controlled conditions beyond -100c. Endret 2. april 2010 av Amanita Muscaria Lenke til kommentar
**dp** Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 en 980X kan kjøres over lang tid med 1.3v, 4.2Ghz går da helt fint. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 Det høres oppmuntrende for meg. Jeg sitter her ganske deppet. Jeg skulle reboote fordi jeg skiftet påloggingsmetode og nå vil ikke os laste på 3.6 MHz her med 1.18 lenger (mener det greide på 1.16 for et halvår siden). Jeg setter opp til 1.2v. Dersom det om det i slutten av måneden ikke booter 3.6 på 1.2 så kasserer jeg hele prosessoren. Får satse på at jeg har vært uheldig og at det ikke er noe dere trenger å bekymre dere for. Hadde blitt strålende fornøyd om jeg greide 4-4.2 med en 980x og 1.3v, og det er dette jeg er sikter mot. Hadde sikkert vært mer fornøyd med den jeg har også om den ikke trøblet. Lenke til kommentar
Mydog Skrevet 2. april 2010 Forfatter Del Skrevet 2. april 2010 Min 24/7 klokk ligger på 4,2-4,4 med vcore fra 1,32 til 1,36 kjører da med minne på ca 1600 Mhz og uncore på 3200 med vtt på 1,25 til 1,3 Lenke til kommentar
_sindre_ Skrevet 9. april 2010 Del Skrevet 9. april 2010 Hva var trikset for å unngå med MP-drop? Lenke til kommentar
Mydog Skrevet 9. april 2010 Forfatter Del Skrevet 9. april 2010 Hva var trikset for å unngå med MP-drop? Var ikke noe triks, får fortsatt multidropp på P6T7 pr dags dato men det skal være en ny bios på vei som fikser problemet. Jeg kjører nå med Rampage II Extreme i påvente av ny bios eller Rampage III, får se hva som kommer først. Lenke til kommentar
_sindre_ Skrevet 9. april 2010 Del Skrevet 9. april 2010 Ah, okey. Hadde litt samme problemet her, men det viste seg bare at jeg hadde glemt å skru av CPU Power Limit i bios. Bruker også Rampage II Extreme her. Har dog litt problemer med å få prosessoren stabil over 4 GHz.. hvilke voltverdier kjører du på? Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 9. april 2010 Del Skrevet 9. april 2010 Hva skjer egentlig med i9 nå som i7 980x er presentert som gulftown som vi trodde skulle bli i9? Noen som har info av nyere dato? Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 9. april 2010 Del Skrevet 9. april 2010 (endret) Nå er 980X I9 da;) Slik jeg har forstått det ihverttfall. Men har sett noen sier at det er I9 og andre ikke...så litt forvirrende egentlig. Endret 9. april 2010 av Amanita Muscaria Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 9. april 2010 Del Skrevet 9. april 2010 Nå er 980X I9 da;) Slik jeg har forstått det ihverttfall. Nei? Intel Core i7-980X Extreme Edition Gulftown 3.33GHz LGA 1366 130W Six-Core Desktop Processor Model BX80613I7980X http://i.zdnet.com/blogs/intel-core-i7-980x-cpu.jpg "Intel Core i7 inside" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå