Gå til innhold

Planlegging av guttetur til Australia og Asia

Anbefalte innlegg

Vi er tre gutter som planlegger en tur på ca 3 mnd rundt i asia og innom australia. Planen er å starte i india (starte i mumbay, og reise opp til området rundt Delhi), Nepal (Kathmandu), Kina (tenkt på Shanghai og Beijing, og må jo gå på muren et sted. Vet at Kina er meget stort, men inspill på steder som er et musst å dra til? Ønsker å oppleve både kultur, landsby- og storbyliv), Japan (Tokyo), noen behagelige "stillehavsøyer" (her har vi ikke fått noe konkret på papiret ennå, men er ute etter en "paradisøy" uten for mye turisme og deilige strender, dere skjønner sikkert hva jeg er ute etter), for så å avslutte reisen i Australia (her tenker vi på østkysten, hvor vi er interessert i både områdene nord ved Great Barrier Reef og sørover mot Sydney, og kanskje helt ned til Melbourne. Her ønsker vi kanskje litt mer surfe- og partykultur enn de andre landene. Hvor burde vi dra i dette området?). Vi regner med et budsjett på 50 000, håper dette skal holde for 3 mnd med backpacking.

Det vi er litt bekymret for nå, er klimaet når vi kommer til Australia. Vi skal dra rundt 1. mars og regner med å være hjemme i slutten av mai. Det betyr at hvis vi velger denne reiseruta, så vil vi være i australia i mai. Vi har prøvd å finne litt ut om været i den perioden, og slik vi har forstått så vil det være relativt kaldt i sør og varmere jo lenger nord vi kommer. Hvilke temperaturer kan vi forvente? Vi ønsker at det skal være varmt nok til å bade og surfe, og at det er nok liv, og ikke trist og "kald" høststemning. På bakgrunn av dette vurderer vi om det ikke er best å starte i Australia, og reise videre til india og resten av den opprinnelige ruta, og på denne måten få med oss litt av sommeren som fortsatt er der. Er det noen erfaringer/innspill på dette? Vi ønsker bare å unngå å bli skuffet med kaldt og kjedelig vær når vi kommer til Australia!

Håper det ellers også kommer noen innspill på reiserute, hva vi bør se (selv om vi ikke har så detaljerte planer om stedene i asia ennå. Blir jo backpacking, og valgfrihet og spontanitet er noe vi ønsker!) og ellers kommentarer om turen! Har forøvrig vaksinert oss idag, og gleder oss til tur!

## topic endret av ilpostino ##

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med hensyn til vær i Australia. Australia er et stor kontinent. Vær er avhengig av hvor dere er. Jeg har selv vært der en rekke ganger men aldri i perioden mars til mai. Husk at årstider er motsatt fra her. Jeg foretrekker oktober november (tidlig vår) for å unngå regntid. Har dere stedsnavn (som f.eks. Cairns etc.) kan dere sjekke historik værrytme via intenett.

Men. Min siste tur ned i november sist år varm varm. Veldig varm. Og veldig tørr. Ikke en dråpe regn. Tidligere turer har gitt temperaturer fra 6 grader til 45. Med liebil: unngå regntid i det området du er.

Endret av PerB
Lenke til kommentar

Japan ser ut til å være eneste sted hvor dere kommer til riktig sesong.

-India bør dere reise til når det er kaldest mulig og allerede i mars øker temperaturen raskt. Det er trykkende og med søppeldynger rett på gata øker lukten når det blir varmere. Var der nå i desember og det var riktig sesong.

http://www.bbc.co.uk/weather/world/city_gu...tml?tt=TT002240

-Har vært i Beijing i begynnelsen av mai og det virket som optimal timing. Tidligere er det kaldt om kvelden og til sommeren blir det for varmt og mye regn. Ellers er det ikke en kinesisk mur, men masse biter av flere murer som delvis er renovert.

http://www.bbc.co.uk/weather/world/city_gu...tml?tt=TT002100

-Opplevde i fjor 20 grader og kirsebærblomstring i Tokyo i februar, men senere på våren hadde sikkert vært enda bedre og sikrere.

http://www.bbc.co.uk/weather/world/city_gu...tml?tt=TT002500

-Var Cairns nordøst i Australia i April. Det var litt for mye regn da og mye denguefeber. Oktober/november er best.

http://www.zoover.com/australia/queensland/cairns/weather

-Sydney er mye lengere sør og man merker at det er vinter i juni. Melbourne er enda kaldere på vinteren. Tenkte å ta tog/buss til Sydney fra Cairns, men droppet det når jeg fant ut hvor langt det virkelig var og tok fly istedet.

http://www.zoover.com/australia/new-south-.../sydney/weather

Ellers fant jeg billige flybilletter for å reise til Uluru (Ayers Rock). Det er en spesiell opplevelse som man bør få med seg i Australia, men jeg syntes det holdt med en overnatting slik at man fikk med seg en solnedgang, soloppgang og formiddag der. Det er monopol på alt av infrastruktur der og vanskelig å gjøre selve oppholdet billig. En dag holder der, bruk heller tid på østkysten i Cairns og Sydney.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...