Gå til innhold

Ny bærbar til spilling, programering og skolearbeid. Under 7000kr

Anbefalte innlegg

Hei!

Trenger en ny bærbar nå, tenkte å holde meg under 7000kr. Maskina kommer til å brukes som "hovedmaskin", det vil si at den kommer til og brukes diverse programmering, enkelt skolearbeid og litt spilling. Jeg vil også at jeg skal kunne ha maskina en del fremover, kansje 4-5år

Setter en del krav

-Greit dedikert skjermkort

-2 kjerner CPU. 2ghz?

-Minst 2gb RAM, helst med plass til 4

-Vil ha Win7 som OS, i allefall hvis det er så bra som folk skal ha det til. Evuentuelt XP. Kommer antakeligvis til og kjøre Linux på den og.

-En del plass på HDD, kanskje 320gb.

-God kvalitet på maskina. Har sett en del eksempler på maskiner der f.eks skjermen ryker i kontaktene i hengslet og knapper som faller av tastaturet.

Har sett på en del maskiner, og har blant annet blitt anbefalt Thinkpad. Så på en del thinkpader, men etterhvert frem til denne Lenovoen. Maskina har stort sett det jeg trenger, men har en del spørsmål.

1. Holder 2.2ghz på CPUen hvis jeg skal ha den en stund fremover? Og ser en del maskiner har en databusshastighet på 800mhz som denne, og noen har på 1066mhz o.s.v. Har dette mye og si, og hva er det egentlig? Er det noe annet jeg bør være obs på?

2. Ser maskina er testet av HW.no, og den har fått god skryt, bland annet for god bygging. Er denne god, og holder den en stund før knapper faller av tastature, skjermen begynner å flimre o.s.v? Er det noen som har erfaringer med Lenovo?

3. Evuentuelt andre merker jeg burde vurdere? Har mye god erfaring med Dell, men synes de var ganske dyre.

4. Et litt mer Linux relatert spørsmål. Hvordan er det med drivere på trådløse nettverkskort og sjermkort? Hadde vært fint med 3D akselerasjon. Har ikke noe i mot lukkede drivere.

Takk for all hjelp, spør kanskje litt mye, men vil ha en god maskin ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

pOOf: Den var jo en god del billigere, men har vært borti noen laptopen av bland annet Acer hvor skjermen starter og flimre før den etter en tid blir helt svart. Regner med at disse maskinene var i samme prissjikte som den du foreslo. Er det noen som har erfaringer? Dessuten har den DDR2 minne og bare 1MB L2 cache på prosessoren. Noen som kan si litt om hvor mye det har og si? Leser litt på det nå.

Men hvor mye skjermminne bør man ha i dag? Er ikke helt inne i dette med spill, men spiller en del allikevell. Vurderer bland annet BC2 når det kommer. Blir det for mye for maskina jeg foreslo?

Endret av Rockie
Lenke til kommentar

Vet desverre ikke mye om den jeg linket til, men har en bekjent som er fornøyd med den iallefall. Virker som den gir mye for pengene iallefall. :)

Du nevner Dell, og jeg har selv en Dell XPS M1530 som snart er 2 år gammel. Holder fortsatt seg ganske bra med en Core 2 Duo prosessor på 2,4 Ghz. Veldig god byggekvalitet i Dell PC'ene! Mye aluminium i steden for bare plastikk, som man finner på en del bærbare idag.

Om den PC'en du linker til drar BC2 har jeg desverre ingen erfaring til å svare på.

Endret av pOOf
Lenke til kommentar

Tror den skulle klare det BC2 ;) Er som sagt ikke noen tung spiller, men er greit og ha mulighetet ;)

Snakka nettop med en venn som hadde en Acer PC i ca ett år før sjermen ble svart. Dette kan jo være et engangstilfelle, men har også sett en del andre PCer med liknende hendelser.

Angående DDR2 VS. DDR3 så leste jeg en test her på HW. Tror kansje det er greit og ha :)

Takk for svar i allefall :D

Edit: Tror jeg bør ha en litt sterkere CPU, og jeg tok også en kikk på Dell PCer, f. eks denne. Den har et sånt turbo boost opplegg. Er dette noe som faktisk fungerer eller er det bare tull?

Edit: Fant ut at pappa skyldte meg en god del penger for noe arbeid jeg har gjort, så jeg endte opp med en Dell Vostro 1720, blant annet 2.53ghz CPU, 4gb RAM, Nvidea 96000M GS 512MB skjermkort. Takk for hjelp :D

Endret av Rockie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...