TheUltimateChilloutFestival2003 Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Please backup your data. Venner! Slik lød beskjeden fra maskinen min da jeg startet den opp for en liten stund siden. I alle fall noe slikt. Jeg husker da ikke slike ting ordrett! Hva kommer dette av? Er det noe jeg bør ta seriøst? Går det an å lokalisere og/eller fikse problemet? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 (endret) Backup av allt viktig data, NÅ! Sannsynligvis holder harddisken din på å ta kvelden. Endret 26. januar 2010 av MrLee Lenke til kommentar
TheUltimateChilloutFestival2003 Skrevet 26. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2010 Nå har jeg begynt å lagre over oppgaver, arbeid og andre viktige ting. Fikk gjort det i tide. Hva er årsaken til slike feil? Jeg kjører virussjekk og alt slikt, men hva er det som forårsaker dette? Er det en fysisk feil (dvs. skade, feil i ledninger/sikringer osv), eller har det med selve maskinvaren å gjøre? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Maskinvare. http://en.wikipedia.org/wiki/S.M.A.R.T. Lenke til kommentar
TheUltimateChilloutFestival2003 Skrevet 26. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2010 Jaså. Og hvilke muligheter har jeg, her? Noe jeg kan gjøre som ikke innebærer å sende den til en reparatør? Lenke til kommentar
TheUltimateChilloutFestival2003 Skrevet 26. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2010 Kjedelig. Ikke noe som helst? Det går ikke an å laste ned noe som sjekker om faren i det minste er reell? Noe som mer spesifikt lokaliserer feilen? Alvorlighetsgraden? Dette er nemlig eksepsjonelt dårlig timing! Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Dette bør funke. http://www.google.no/search?q=disk+fitness...mp;aq=t&rls Lenke til kommentar
TheUltimateChilloutFestival2003 Skrevet 26. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2010 Hvilken av dem? Anbefal meg en, Benny! Eller en av dere andre! Ikkje ver blyge! Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 (endret) Okok, bare last ned, brenn til CD (som bootable) og boot fra CDen. http://www.hitachigst.com/hdd/support/down...32_v416_b00.iso Edit: Er forresten denne som brukes av Jæren Data blant annet. Endret 26. januar 2010 av Benny Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Hva heter harddisken din ? (ikke C: men fabrikk/modell navn) Produsenten av harddisken vil i de aller fleste tilfeller ha et eget program som kan teste diskene deres. Dersom du ikke finner det, kan UltimateBootCD kanskje hjelpe deg. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Saken er det at den får advarsler fra SMART systemet slik som linken til Hårek beskriver. Mest sannsynlig er det at alle programmer du forsøker vil gi samme resultat, altså at SMART rapporterer feil. Hovedsaklig kan enkelte leverandører fikse en ny disk til deg på garanti eller reklamasjon. Men du kan også måtte stå på egne bein. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Skru av SMART i BIOS, så kommer ikke feilmeldingen mer... Ta jevnlig backup, og nyt livet. Du kan, som 007CD påpeker, prøve å få ny på garantien, men jeg vet ikke om SMART-status er gyldig grunn. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Det er jo forsovidt bare å gjøre det, men sørge for hyppig backup. Hvis S.M.A.R.T. klager, så er det som oftest en grunn og da er disken i de fleste tilfeller på vei til de evige magnetplatemarker... Lenke til kommentar
TheUltimateChilloutFestival2003 Skrevet 27. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2010 Har forsøkt å bruke disse boot-greiene, men jeg klarer det ikke! Jeg tror jeg har klart å finne årsaken. Error found in: TheUltimateChilloutFestival2003. Jeg trykker F2 ved oppstart (Acer), og kommer inn i BIOS, men derfra har jeg ingen mulighet til å velge å starte opp via CD-plate. Jeg kan komme til en prioriteringsliste, hvor jeg kan dytte CD-ROM-boot til toppen, men det ser ikke ut til å hjelpe. Men. Hvor mye vil det koste meg å fikse dette? Jeg har hørt at laptoper har en forventet levetid på 3-5 år. Denne ble kjøpt i oktober 2006. På sikt vil det kanskje uansett lønne seg å bare kjøpe ny? Da slipper jeg alt mulig stress, og overfører bare hele harddisk-innholdet over til den nye, via en ekstern enhet. Er dette mer fornuftig om denne maskinen uansett trolig lever på lånt tid? Lenke til kommentar
007CD Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 MASKINEN lever IKKE på lånt tid. Harddisken gjør det, viktig å vite at man KAN bytte harddisker og man får disse ofte byttet på garanti / reklamasjon. Lenke til kommentar
TheUltimateChilloutFestival2003 Skrevet 27. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2010 Tja. Den lever på lånt tid i den forstand at den rent ytelsesmessig begynner å bli utdatert, så jeg kan nok uansett kjøpe en ny. Hvis det i tillegg lag seg gjøre å fikse denne vil det jo være utmerket. Problemet er at dem jeg kjøpte maskinen fra har gått konk, så jeg aner ikke hvem jeg i så fall skal henvende meg til. Jeg har kanskje ingen muligheter? Jaja. Dere vil nok snart få se meg inne på forumet for hjelp til kjøp av PC. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå