Gå til innhold

Politikk og moral - bør de holdes atskilt?

Undersøkelse  

33 stemmer

1. 1. Er det riktig å blande politikk og moral?

• Ja
      21
    • Nei
      9
    • Ingen formening
      3
  2. 2. Er det riktig å blande politikk og religion?

• Ja
      5
    • Nei
      28
    • Ingen formening
      0
  3. 3. Er du moralsk realist eller relativist?

• Realist
      12
    • Relativist
      7
    • Huh?
      13
    • Ingen formening
      1
  4. 4. Har flertallet rett til å bestemme over livene til mindretallet?

• Ja
      13
    • Nei
      17
    • Ingen formening
      3

Anbefalte innlegg

Ja, men jeg ser ikke poenget ditt. Du eier kroppen din i Norge, og du kan dra når som helst. Dette er ikke Nord-Korea.

Bare den ene veien, Minitrotsky. Du kan dra fra Norge, men det er ikke uten videre sikkert at du får komme inn noe annet sted. Og du får ikke komme inn i Norge uten videre.

Jeg bestemmer over min egen kropp, og jeg synes det er helt fint at man må betale skatt. Det er ingenting som bryter med hverandre i dette resonnementet.

Hva hvis du ikke synes det er helt fint at man må betale skatt? Kan du bestemme at kroppen din bare skal jobbe for å forsørge deg og din familie, og ikke noen andre?

Geir :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Verden er ikke svart-hvit.

Et latterlig "argument" ala "verden er ikke rettferdig", som brukes for å legitimere all tenkelig ondskap.

Om ingen skulle betalt skatt, ingen skulle jobbe med veier (for hvem gidder å jobbe når ingen gidder å betale) slik at ingen kommer seg frem og tilbake fra arbeid.

Liberalister vil ha eiendomsrett, slik at de som bygger veiene kan tjene penger på det. Ellers ville de selvfølgelig ikke giddet å bygge veier.

Lenke til kommentar
Bare den ene veien, Minitrotsky. Du kan dra fra Norge, men det er ikke uten videre sikkert at du får komme inn noe annet sted. Og du får ikke komme inn i Norge uten videre.

Det er sant. Så man må selvsagt gjøre forberedelser. Poenget mitt var at det finnes land som er mye friere enn Norge, og hvis vedkommende syntes det var så grusomt finnes det alternativer.

Hva hvis du ikke synes det er helt fint at man må betale skatt? Kan du bestemme at kroppen din bare skal jobbe for å forsørge deg og din familie, og ikke noen andre?

Skatt er en av de viktigste faktorene som får samfunnet til å gå rundt. Har vi ikke skatt, og baserer oss på firvillig skatt eller frivillig arbeid mister vi mange viktige institusjoner og usikkerheten i samfunnet øker veldig. I Norge har flertallet sagt ja til skatt, og da kan man ikke ta hensyn til 200 liberalister av 4.5 millioner mennesker. Det er synd at de skal føle det sånn, men det må de bare finne seg i.

Selv om jeg bestemmer over kroppen min, betyr ikke det at jeg bare kan forsørge meg og mine. Personlig synes jeg det er uansvarlig å si at skatt er unødvendig. Mange tusen mennesker ville lidd hvis vi ikke hadde hatt den. Man kan selvsagt diskutere hvor mange prosent man skal betale i skatt, men det er en annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Hvordan kan man skille politikk og moral?

Gjennom pragmatisme.

det finnes land som er mye friere enn Norge, og hvis vedkommende syntes det var så grusomt finnes det alternativer.

Det er staten som skal komme seg bort fra min eiendom hvor den har urettmessig tatt seg tilrette. Hvis staten har et problem med at jeg ikke vil betale skatt, kan den flytte seg til et land hvor alle er enige i at skatt er bra. Ingen tvinger staten til å bli i Norge.

Har vi ikke skatt, og baserer oss på firvillig skatt eller frivillig arbeid mister vi mange viktige institusjoner og usikkerheten i samfunnet øker veldig.

Har du et fnugg av belegg for denne påstanden?

Hva skiller skatt (leve i landet) med tvungen betaling for bruk av vei?

Det burde være åpenbart.

Endret av Marxisten
Lenke til kommentar
Det er staten som skal komme seg bort fra min eiendom hvor den har urettmessig tatt seg tilrette. Hvis staten har et problem med at jeg ikke vil betale skatt, kan den flytte seg til et land hvor alle er enige i at skatt er bra. Ingen tvinger staten til å bli i Norge.

Men i Norge er nesten alle enige i at skatt er bra, og da kan ikke et bittelite mindretall herse med resten. Vi vil ha skatt og synes dette er positivt. Da må liberalistene nesten bare finne seg i det, eller så kan de vurdere å flytte til et friere land.

Har du et fnugg av belegg for denne påstanden?

Ja. Land som har lavere skatter har mindre sosiale institusjoner og usikkerheten er større. Det spørsmålet som jeg lurer på er om du har fnugg av belegg for å påstå at liberalisme er det eneste rette.

Lenke til kommentar
i Norge er nesten alle enige i at skatt er bra

Så hvorfor kan ikke dere "nesten alle" bare betale skatten deres, og la oss 100-200 liberalister leve i fred?

og da kan ikke et bittelite mindretall herse med resten.

Så hvis 99,999% mener voldtekt er bra, og 100-200 kvinner vil ha kroppen sin i fred, mener du at et voldtektsforbud vil være å la mindretallet herse med resten? Hvorfor kan ikke voldtektsfolket bare voldta hverandre, og la de nevnte kvinnene leve i fred?

Vi vil ha skatt og synes dette er positivt. Da må liberalistene nesten bare finne seg i det, eller så kan de vurdere å flytte til et friere land.

Hvorfor kan de ikke få lov til å bo som friborgere på sin egen eiendom?

Lenke til kommentar
Så hvorfor kan ikke dere "nesten alle" bare betale skatten deres, og la oss 100-200 liberalister leve i fred?

Nei, for i vårt samfunn skal alle bidra, og hvis en gruppe får særbehandling vil resten ha det samme. Skatt er det ingen som har tatt skade av, og det grenser til barnslig å si at skatt er voldtekt.

Så hvis 99,999% mener voldtekt er bra, og 100-200 kvinner vil ha kroppen sin i fred, mener du at et voldtektsforbud vil være å la mindretallet herse med resten? Hvorfor kan ikke voldtektsfolket bare voldta hverandre, og la de nevnte kvinnene leve i fred?

Det er enorm forskjell på voldtekt og skatt. Sammenligningene dine er håpløse. kom med noe seriøst. Skatt skader ingen, men det gjør voldtekt, ergo kan det ikke sammenlignes.

Hvorfor kan de ikke få lov til å bo som friborgere på sin egen eiendom?

Fordi den eiendommen tilhører Norge, og la oss nå si at du skal få beholde din eiendom og melde deg ut av samfunnet, da har du nok ingen rett på skole, sykehus eller noe som er sponset av staten. Ser med andre ord dårlig ut.

Lenke til kommentar
Du sier skatt er tyveri. Hva skiller skatt (leve i landet) med tvungen betaling for bruk av vei?

Valgfriheten. Kåre Willoch sa det en gang slik, når han ble spurt om forskjellen på en skatt og en avgift (etter hukommelsen): Tenk deg at du bygger en ny motorvei til Drammen. På den motorveien setter du opp en bomstasjon. Da er det en avgift du krever for å bruke motorveien. De som ikke vil betale den kan fortsatt ta gamleveien rundt. De har valget mllom å reise gratis eller å komme raskere fram mot litt betaling. Men så bestemmer veimyndighetene seg for at for å få mer inntekter på bomstasjonen så stenger de gamleveien, så alle må kjøre gjennom Lierbommen. Da er avgiften blitt en skatt, fordi folk ikke lenger har noe valg.

Dette skjer i vei/tog/fly-tilfellet. Flyet kan koste mer å reise med enn toget og bilen fordi folk kommer så mye fortere fram at de synes det er verd det. Men ikke for mye mer, for da vil det være lønnsomt for andre å starte et billigere flyselskap. Gitt at de får lov, selvsagt, i gamledager var det jo bare SAS og Braathens som hadde konsesjon på rutene, og de delte trafikken mellom seg og holdt de samme høye prisene. Når de ikke fikk lov til det lenger ramlet prisene.

Det samme vil skje i veitilfellet, i teorien. En eier av en vei vil bare kunne ta så mye betalt at folk ikke velger å reise med tog eller fly istedet, eller at noen finner det lønnsomt å lage en konkurrerende vei. Endog en gratis vei, finansiert gjennom donasjoner. Og før noen sier at det er helt utenkelig: Det skjer faktisk i Bergen nå. Ikea betaler for et nytt planfritt kryss i Åsane for å få bygge det nye varehuset sitt. De legger ut 170 millioner, hvorav staten bare har lovet dem 20 millioner tilbake. Altenativet var å vente i 10-15 år...

Skatt skader ingen, men det gjør voldtekt, ergo kan det ikke sammenlignes.

Si det til de bedriftene og enkeltpersonene som har gått konkurs på grunn av skattekrav de ikke klarer å betale...

Lenke til kommentar
i vårt samfunn skal alle bidra

Alle skal med; ingen slipper unna? Vet du hva dette kalles? Tvang.

hvis en gruppe får særbehandling vil resten ha det samme.

Liberalister vil ikke gi noen særbehandling. Du vrir og vender på ting for å få fascismen din til å virke moralsk, og individuell frihet til å virke særbehandlende og umoralsk.

Skatt er det ingen som har tatt skade av

Voldtekt er det ingen som har tatt skade av.

Det er enorm forskjell på voldtekt og skatt.

Det er en enorm forskjell på voldtekt og drap. Så da er voldtekt greit, eller?

eiendommen tilhører Norge

Hvorfor det? Fordi Kongen sier det?

la oss nå si at du skal få beholde din eiendom og melde deg ut av samfunnet, da har du nok ingen rett på skole, sykehus eller noe som er sponset av staten.

Da kan vi liberalister skape våre egne ordninger.

Si det til de bedriftene og enkeltpersonene som har gått konkurs på grunn av skattekrav de ikke klarer å betale...

For ikke å snakke om de som har dødd i sykehuskø fordi de ikke har hatt råd til privat behandling etter at staten har brukt 70% av pengene sine.

Endret av Marxisten
Lenke til kommentar
Skatt skader ingen, men det gjør voldtekt, ergo kan det ikke sammenlignes.

Men da snakker man om nivået på skatten, jeg mente skatt generelt sett. I Norge kan jeg være enige i at skattene er urimelige for små og mellomstore bedrifter. Det derimot jeg er uenig med Marxisten i er prinsippet skatt. Ingen har tatt skade av å betale skatt sammenlignet med hans eksempel, nemlig voldtekt. Det skal også sies at Norges skattenivå er overkommelig for de fleste:

http://www.hegnar.no/personlig_okonomi/ska...ticle306048.ece

Lenke til kommentar

Marxisten: Litt off topic, men hvorfor flytter du ikke til Hong Kong, ihvertfall for noen år. Du er ikke så gammel antar jeg og hvis du virkelig mener at skatt er tyveri burde Hong Kong være et flott sted for deg. De har ikke arbeidsledighetstrygd en gang.

Lenke til kommentar
Ingen har tatt skade av å betale skatt sammenlignet med hans eksempel, nemlig voldtekt.

Ingen har tatt skade voldtekt sammenlignet med drap.

Det skal også sies at Norges skattenivå er overkommelig for de fleste:

En voldtekt i ny og ne er overkommelig for de fleste.

Lenke til kommentar
Marxisten: Litt off topic, men hvorfor flytter du ikke til Hong Kong, ihvertfall for noen år.

Sett nå at det ikke var velferd som var spørsmålet i denne saken, men religion. La oss se hvordan svaret ditt DA hadde hørtes ut:

“Kunne ikke de av dere som ønsker å være muslimer flytta til f.eks Saudi-Arabia?”

Hva ville du, som er på den ytterste venstresiden, sagt om en person som sa noe slikt? Skitt au, vi sier attpåtil at han stemmer Frp for å gjøre det spennende. Ville du sagt at han var rasist? Led av fremmedfrykt? At det var helt uakseptabelt å landsforvise folk ene og alene på grunn av deres tro?

Endret av Marxisten
Lenke til kommentar
Alle skal med; ingen slipper unna? Vet du hva dette kalles? Tvang.

Ja, det er nok tvang, men så er det også den samfunnsformen som er best. Liberalisme har ingenting å vise til og er kun spekulasjoner og er høyst risikofylt, og dette har jeg forklart før.

Liberalister vil ikke gi noen særbehandling. Du vrir og vender på ting for å få fascismen din til å virke moralsk, og individuell frihet til å virke særbehandlende og umoralsk.

Jo, dere vil ha særbehandling hvis dere vil leve utenfor skatten. Dette er ikke å vri og vende på ting, tvert i mot. Du prøver å få skatt til å virke som drap eller voldtekt, det er å vri og vende på virkeligheten.

Voldtekt er det ingen som har tatt skade av.

Skatt og voldtekt er ikke sammenlignbart. Og det er mange som har tatt skade av voldtekt.

Det er en enorm forskjell på voldtekt og drap. Så da er voldtekt greit, eller?

Nei, fordi både drap og voldtekt skader en person for livet, eller kan. Det gjør ikke skatt.

Da kan vi liberalister skape våre egne ordninger.

Skal bli morsomt å se 100-200 personer skape sitt eget samfunn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...