Gå til innhold

Hjelp til valg av realfag på VG2

Blakvist

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er veldig usikkert på hva jeg vil bli, og da veldig usikker på hvilke fag jeg vil ta.

Jeg er interesert i realfag, og vet at om jeg tar realfag så vil jeg ha mange muligheter videre.

Jeg har tenkt mye og slik det er nå så kan jeg se for meg, fysikk, kjemi og R1 i 2. klasse.

Virker dette som et fornuftig valg av fag, eller burde jeg ha biologi?

Takk for alle behjelpelige svar/råd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg valgte selv kjemi, fysikk og matte R1, som nok er de mest fornuftige fagene i forhold til inntak og nyttige forkunnskaper på studier etter VGS, med mindre du er veldig interessert i biologi, eller planlegger å studere biologi eller medisin (å ha hatt biologi på VGS er strengt tatt ikke opptakskrav på noen studier). Husk at siden du ikke skal ha den obligatoriske T/P-matten i VG2 fordi du har R-matte, kan du velge fire programfag. Hvis du ikke har noe imot å ha 32 timer i uken (i stedet for 30 timer), kan du velge biologi tillegg til kjemi, fysikk og matte R1, selv om du da vil måtte droppe det i VG3.

Endret av operg
Lenke til kommentar
Er R1 matte? En stund siden jeg gikk på videregående. Fysikk og matte er hvertfall kjekt, for det kan brukes til så mangt. Jeg angrer hvertfall på at jeg ikke tok mer matte og fysikk.

R1 er matte ja. Blir betraktet som den vanskelige matten på VGS :)

Det virker som et fornuftig valg ved å ta R1, Fy1 og Kj1. Biologi henger ikke sammen med de andre overhodet (hvis dt er dt du er redd for) Av egen erfaring ble jg i VG1 fortalt at jg hadde bruk for Kj1 viss jg skulle ta Biologi, men dt stemte overhodet ikke. Biologi er et ganske selvstendig fag. Det er interessant om du liker å holde på med menneskekroppen og økologi og planter. :thumbup:

Endret av SuperInd
Lenke til kommentar

Jeg går Vg2 akkurat nå. Ville velge som deg de fagene med flest muligheter til videre studier. Jeg endte opp med Fysikk 1, Kjemi 1, R1 og Psykologi. Psykologi valgte jeg fordi jeg ikke intresserte meg i biologi, geofag eller noen av de andre fagene. Til neste år må man velge vekk en av fagene. Da kommer jeg til å velge vekk psykologi. Enkle grunner: De fleste studier som har litt med realfag å gjør suser igjennom Fy2 på veldig kort tid. Det er av den grunn mye enklere å ha denne grunnkunnskapen fordelt over et helt år i Vg3 enn å få den i trynet når du kommer på universitetet.

Jeg er veldig fornøyd med de realfagene jeg valgte, og tror ikke jeg burde valgt annerledes. De jeg hører som har f.eks geofag synst det er dritkjedelig og vil droppe det til neste år (de som har muligheten).

Om du lurer på hvilke utdanninger som krever hvilke fag kan det vere lurt å ta seg en titt her:

http://www.lovdata.no/for/sf/kd/xd-20070131-0173.html

-Manzazuu

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...