Zlatan92 Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Får ikke helt til å faktorisere og forkorte denne oppgaven: 6x2 - 5x + 1 --------------- 2x2 - x Det jeg prøvde å gjøre var å faktorisere telleren, men det kom desimaler. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 telleren blir (3x-1)*(2x-1) Lenke til kommentar
Mephistopheles Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 (endret) Du må løyse likningane, for så å setje X1 og X2 inn i ax2+bx+c=a(x-X1)(x-X2) Då får du enklare faktorar å jobbe med... Edit: Curses! Endret 26. januar 2010 av Mephistopheles Lenke til kommentar
Zlatan92 Skrevet 26. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2010 telleren blir (3x-1)*(2x-1) Hvordan fikk du det til da? Du må løyse likningane, for så å setje X1 og X2 inn i ax2+bx+c=a(x-X1)(x-X2) Då får du enklare faktorar å jobbe med... Edit: Curses! Ja, det er vel det jeg trenger hjelp til? Lenke til kommentar
Mephistopheles Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Thorsen sitt svar, pluss fyrste setninga mi er svaret du etterlyser. Eg rekner med du har lært å løyse 2.gradslikningar? Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 (endret) Har garantert gjort det helt feil, men jeg setter svaret jeg fikk i en spoiler for å understreke at jeg har sikkert feil. enten blir det 3X-6/X eller så tror jeg det blir -3 Endret 26. januar 2010 av ole_marius Lenke til kommentar
Mephistopheles Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Legg mitt svar og i spoiler, då eg fekk noko litt annleis... 3-1/x Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 (endret) Fyrste steg er ABC-formelen: For ei andregradslikning på forma , er dei to løysingane (røttene) gitt ved Vidare har du, at om og er røttene, kan uttrykket skrivast om på måten Mephistopheles nemner over: . Prøv å gjer dette, då får du den faktoriseringa Thorsen posta. Legg ved utrekninga i spoiler under, so du kan sjå på etterpå. Du vil faktorisere uttrykket . Set inn i ABC-formelen: Dermed kan du skrive om teljaren din slik: Det følgjer då at det opprinnelege uttrykket ditt kan skrivast om slik: Endret 26. januar 2010 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Legg mitt svar og i spoiler, då eg fekk noko litt annleis... 3-1/x Korrekt. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Du kan enten faktorisere andregradsuttrykket på to måter. 1. Løse andregradslikning, altså finne nullpunktene vha andregradsformelen og sette inn i uttrykket vist ovenfor. 2. Se på uttrykket til svaret kommer opp, en løsningsmetode som ofte er undervurdert og som virkelig pirrer din matematiske sans. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå