Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Male soverommet i bruntone(cafelatte,mocca)?

Anbefalte innlegg

Jeg skal male rommet mitt og har planer om og male det i cafelatte, og skapene(har sånn innebygd skap på en måte) i en litt mørkere brunfarge(muligens mocca) noen som vet fargekodene på disse og noen som har erfaring? Og vet dere hva prisene ligger på?

Har også tenkt at den ene veggen skal jeg ha sånn fototapet på, men kaffebønner, hadde bare hvert så utrolig kult! Viss ikke så måtte det blitt med en sånn mønstertapet, en eller annen kul en, i bruntone.

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvor dyrt det er avhenger av hvor stor flate som skal mles og hva slags maling du skal bruke. siden det ikke er trevirke du skal male kan du enten bruke latex-maling (som er den med dårligst kvalitet) eller akryl/akrylat-maling (som er den beste). latex-maling får du i glansgraden 07 mens akryl finnes i 10 og 15. (det finnes andre glansgrader men det er disse er mest vanlig til å male soveromsvegg med).

en liter maling dekker rundt regnet 10 m2. en treliter latex koster i underkant av 200 mens akryl/akrylat koster cirka 350-400 for en treliter.

for å finne ut arealet på veggflaten tar du kvadratroten av gulvflaten og ganger med 9,6.

Lenke til kommentar
for å finne ut arealet på veggflaten tar du kvadratroten av gulvflaten og ganger med 9,6.
Jeg regner med at dette forutsetter en eller annen form for standard vegghøyde? Kan være verdt å oppgi dette også sånnat folk kan få mulighet til å avgjøre om formelen er korrekt, eller hvor stort avvik de kan forvente i en retning :)
Lenke til kommentar

Stemmer i allefall toppers med 240 cm høyde, så då passer den nok ikke med andre høyder.

Tipper det finnes en annen faktor for andre høyder.

For å begi meg ut på litt tynn is, så vil jeg tru at den passer på en faktor som er (4x"ant. meter")

4*2,4=9,6

Eks 3 meters vegg:

9kvm = 3m*3m

kvadratrota av 9 = 3

3*(4*3)=36

eller omkrets av rom ganger høyde:

A vegg= O*H

(3*4)*3=36

HEHE! Der fannt jeg ut at faktor pr. m = 4

Lenke til kommentar
Jeg regner med at dette forutsetter en eller annen form for standard vegghøyde? Kan være verdt å oppgi dette også sånnat folk kan få mulighet til å avgjøre om formelen er korrekt, eller hvor stort avvik de kan forvente i en retning :)

det er tatt høyde for at det er 2,40 under taket slik som er standard i Norge. alternativt kan en ta kvadratroten av gulvflaten * 4 (antall vegger) * takhøyden (som vanligvis er 2.40 meter). 4*2.4=9.6

Lenke til kommentar

Dette stemmer jo bare for kvadratiske rom. For rom som ikke er kvadratiske vil veggflaten være større (unntatt helt eller delvis sirkelformede rom, noe som mildt sagt er uvanlig) enn denne formelen tilsier.

For eksempel vil et rom på 8x3m (24 kvadratmeter gulvflate) ha 10% større veggflate enn et rom på 5x5 meter (25 kvadratmeter gulvflate).

Lenke til kommentar

jeg brukte den formelen kun som en som veiledning i de 2 jernvarebutikkene jeg jobbet i. iløpet av de 7 årene jeg jobbet der fikk jeg svært sjelden tilbakemelding på at jeg hadde beregnet feil. det kan godt hende det finnes bedre formler for ikke-kvadratiske rom men den/de kjenner jeg ikke til.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...