Gå til innhold

Er 1,3 ghz prosessor for lite?

Anbefalte innlegg

Hallo lesere!

Har tenkt å slå til på denne lekkerbisken her: http://www.elkjop.no/product/data/barbar-p...oductTabcontent

Med 8 timer batteritid og lite og nett design er den perfekt, men det eg stusser litt på er prossesoren. Blir dette for lite, sån at det kommer til å bli en plage?

Har jo en mobiltelefon med nesten like mye i klokkefrekvens!

Eller er det noen andre som har noen lurere kjøp de vil tilbe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv 3810, og den kjører eclipse (programmering), adobe dreamweaver, winamp, spotify, firefox ,ftp og mail klient uten problemer med win 7 pro. Herlig tastatur har den også =). Altså skal du ikke spille er den ihvertfall helt grei. Du kan jo få mye bedre cpu og gpu til 6000 men det vil gå utover batteritid, som var en av hovedgrunnene jeg kjøpte min 3810.

//Dan

Endret av Danjaco
Lenke til kommentar

Du må aldri stirre blankt på klokkefrekvensen. Om du googler etter "Flops" eller MIPS så kan du sammenligne den egentlige ytelsen til prosessorene.

Etter det jeg ser så har den 16067.30 MFlops (1,606 GFlops), til sammenligning har en E8400 omtrent 25 GFlops og en Atom Z520 på 1,7Ghz har 0,6 GFlops.

Lenke til kommentar
Du må aldri stirre blankt på klokkefrekvensen. Om du googler etter "Flops" eller MIPS så kan du sammenligne den egentlige ytelsen til prosessorene.

Etter det jeg ser så har den 16067.30 MFlops (1,606 GFlops), til sammenligning har en E8400 omtrent 25 GFlops og en Atom Z520 på 1,7Ghz har 0,6 GFlops.

Flops? Så det vil si at den har egentlig en ganske lav ytelse?

Lenke til kommentar

Jeg henger meg på denne tråden her selv om spørsmålet allerede er besvart, for jeg har et oppfølgingsspørsmål.

Prosessorer med doble kjerner. Den klokkefrekvensen som er oppgitt der, er det pr. kjerne eller totalt? Eller tenker jeg feil..

Er det slik at de to delene kan gjøre hver sine oppgaver og begge er på f.eks 1,3GHz slik at jobben som blir gjort er 2x jobben til en prosesssor på 1.3GHz?

Eller er de mindre og jobber like mye til sammen som en kjerne på 1.3GHz?

Lenke til kommentar

Hver kjerne er på 1,3 GHz og kan jobbe uavhengig eller sammen. Men selv om hver kjerne er på 1,3 GHz betyr det ikke at CPU-en får en klokkehastighet på 2,6 GHz (2*1,3GHz) om det er snakk om dobbeltkjerne, eller 5,2GHz (4*1,3GHz) om det er en firekjerne. Som jeg sa, så arbeider hver kjerne for seg selv, eller kan samarbeide i tyngre programmer, der de da fordeler arbeidet på hver av kjernene. CPU-ens "totale" klokkehastighet er altså fortsatt på 1,3GHz.

Kan vel egentlig ta inn en sammenligning også da. Si at du har to taubåter og en oljetanker som må taues. Taubåtene har en topphastighet på 15 knop hver. Det betyr ikke at de vil kunne nå 30 knop bare fordi det er to taubåter på samme oppgave. De vil fortsatt nå max 15 knop, men likevel kan de to taubåtene sammen gjøre en tauejobb de ikke ville klart alene.

Endret av KongKake
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har no kjøpt, og må si meg veldig fornøyd med 8 timer batteritid. At den har lite prosessor har eg ikke merket noe særlig til. Når den ikke har lader, slår den på en sparefunksjon som gjør at den skrur ned ytelsen betraktlig, men går fint med film og skriving fordi! Tror eg kommer til å ha den pcen lenge!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...