mihcaoj Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 vurderer å kjøpe min første bil i en alder av 22 år. Er student og trenger en bil som er billig i drift og grei å kjøre. Noen på forumet som har erfaringer med denne bilen, eventuelt kjenner noen som har? Er det noen deler som er spesielt skjøre på disse bilene og som fort ryker(foruten hele bilen i en kræsj:P)? ellers noe annet det er viktig å tenke på ved kjøp av en slik bil? MvH Joachim Lenke til kommentar
Eaan Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 *mine inlegg* Tror ikke den har så mye og stille opp med mot disse konebilene på to tonn. Lenke til kommentar
Salt kjeks Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 (endret) Det blir jo håpløst å krasjteste slikt, for i trafikken er det jo som regel to biler involvert, ihvertfall i byene. Man kan kaste en pappeske fra et tak og konkludere med at den er solid fordi den ikke ble ødelagt. Hvis safen sprakk fra samme høyde, er den derimot ikke så solid. Derimot hvis man slipper safen oppå en pappeske får vi vite reell styrke. En liten og lett bil er ikke sikker nærmest uansett dersom den møter en stor bil. Problemet med dagens krasjtester er at de tester bilene ved å krasje dem inn i en vegg. Det hadde vært mye bedre å testet dem ved å sende en stålklosse på 1,5 tonn rett mot den. Tror da at en Range Rover (4 stjerner, 2637 kg) hadde klart seg bedre enn en Yaris (5 stjerner, 1020 kg). Dersom en Range Rover og en Yaris kolliderer i trafikken er det jo ikke slik at Yarisen trekker det lengste strået bare fordi den har flere stjerner. Jeg synes testene skulle blitt endret for å finne ut hvor sikre bilene egentlig er, i reelle situasjoner i trafikken, og slik at man får en score hvor man kan sammenlikne direkte mellom en Yaris og en Range Rover. (Brukte bare Yaris som eksempel fordi den har høyere score enn Range Rover'en) Uansett, her er resultatene for Smart-biler i Euroncap: http://www.euroncap.com/tests/smart.aspx Særlig en Smart City Coupe, med 3 stjerner og 740 kg er ikke akurat noe man vil krasje med en stridsvogn i Endret 26. januar 2010 av grizzlyx Lenke til kommentar
detvarvondtdet Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 vurderer å kjøpe min første bil i en alder av 22 år. Er student og trenger en bil som er billig i drift og grei å kjøre. Noen på forumet som har erfaringer med denne bilen, eventuelt kjenner noen som har? Er det noen deler som er spesielt skjøre på disse bilene og som fort ryker(foruten hele bilen i en kræsj:P)? ellers noe annet det er viktig å tenke på ved kjøp av en slik bil? MvH Joachim OT: Så nylig en smart bil som ble squeeza og fillerista av en lastebil i en rundkjøring på Alnabru. smarten lå i innerste fila og skulle legge seg 1 fil til høyre... Det han ikke så var at det kom en lastebil opp på siden..Smarten havna så og si under lastebilen så delene fløy...... Lenke til kommentar
mihcaoj Skrevet 26. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2010 Så ingen har egne erfaringer eller venners erfaringer? forstår jo godt at en smart blir smadret mot en lastebil(som jeg skrev i 1.post) Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Har ingen erfaring med Smart personlig, men dette er hva honest john skriver om disse dødsfellene: 2 av 5 mulige stjerner Good: Handles better than original LHD version. Funky looks, perky enough in town and low running costs.Bad: Unsettled ride. Sluggish gearshift. Rearmost side windows leave the cabin vulnerable to theft. Some engines are short-lived. What's BadChoppy ride. Softip transmission takes a while to master, but better than Softouch programmed automatic. Gear changes are slow either way, but slowest in fully automatic mode, and still a bit slow even with the paddleshift. What to Watch Out ForParallel imports sold as UK market cars. Rearmost side windows can be prised off with bare fingers giving access to thieves. So never leave valuables in the car. Engines can have a short life and exhaust back boxes rust inside out. At least one instance of rear window shattering violently due to minor prior damage exposed to extreme temperature change. Replaced without demur under warranty. Exhaust manifolds can crack and cost £380 + labour of about £300 to replace. OK if still under warranty, but a lot of money if not. Check the CO2 certification of the car you are buying as could mean the difference between £35 and £115 annual tax. Coil spring failure increasingly common. Failure occurs at the tops of the springs. Smart initiated unofficial recall over this. Knocking from the front near-side suspension has been attributed to excessive end play in the steering rack and also near-side suspension strut. This noise uniquely is evident especially on smooth roads with ridges and seams, and is annoying. It can be heard and felt through the steering wheel, and floor. Smart Car Of America Forum has featured this issue also. If the rack is replaced ensure steering wheel is centered, Smart dealers have found this difficult to correct first time. On some cars with side airbags there is a faulty connection onto the SRS wiring loom under both front seats. This will cause the SRS warning light to illuminate and the airbag system will be disabled. Re-route and secure the airbag cables and connectors. Sometimes Smart Centres tell owners that the only cure is a new steering wheel, at considerable cost. Frequent oil changes essential for long engine life. From talking to Smart mechanics, a gentle warm up until the turbo spins freely is very important. Also, the oil level is difficult to check unless on level ground. People just forget to check the oil level and if they do, over fill it. It's the same engine as the Micra so it ought to last OK. Smarts have a persistent weakness and that is that the reluctor ings on the drive shafts rust and crack so that the ABS keeps cutting in. You can't get separate reluctor ings any more so Mercedes wants you to buy a complete drive shaft for £200 plus fitting. You can fix it yourself with Araldite and a jubilee clip!. Recalls June 2003: stickers sent out to Smart owners to put over the air intake on LHS of the car warning drivers and filling station attendants that it is not the fuel filler hole. VIN KMHEN41EPXA000380 to KM11WF35H82A526636: 2008: Unofficial recall over coil springs issue, springs being replaced FOC. Owners need to contact their officlal local Smart dealers. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 (endret) Kjøp sier jeg utrolig festlig bil, jeg og noen kompiser har Smart Roadstere, elsker bilen. smart har lite å stille opp mot når det gjelder lastebiler, men de er mer solide enn de ser ut som. man sitter inni ett tridion-bur som er relativt sikkert. men, det er ikke bare gull og grønne skoger med Smart heller, ett generellt problem er at de ikke er tette så vann kommer inn, baklyktene kan få kondens, motoren vil gjerne ha litt ekstra omsorg(ryker lite deler, men bør bli godt vedlikeholdt). samt litt treig giring, men det er en vane-sak. jeg tenker ikke over det lengre. og rørene til AC`n kan ryke, men man får kjøpt nye som ikke ryker like lett. Endret 27. januar 2010 av aklla Lenke til kommentar
mihcaoj Skrevet 27. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2010 Takk for informasjon hadde vært stilig med en smart roadster, men har sett mer på litt billigere biler, som f. eks: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=20610821 http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=19369668 hvor mye ligger roadsterene på? er du, aklla, bilteknisk? jeg er så og si blank, og tenkte kanskje at disse bilene var ganske simple, men har vel fått en annen oppfattelse etter å ha lest det sluquet skriver.. :S Lenke til kommentar
aklla Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 (endret) er du, aklla, bilteknisk? jeg er så og si blank, og tenkte kanskje at disse bilene var ganske simple, men har vel fått en annen oppfattelse etter å ha lest det sluquet skriver.. :S jeg er sånn passe bilteknisk, men har enda ikke gjort noe som helst teknisk med bilen min. det er ikke sånn alt for mye man får gjort selv, det er så sykt trangt over alt. uansett, jeg har snakket med en del folk som har Smart, hører skjeldent om folk som har noe særlig problemer. du ser lett hva roadstere ligger rundt på finn.no. alt fra ~100 000 til 329 000(som er latterlig dyrt) Endret 27. januar 2010 av aklla Lenke til kommentar
mihcaoj Skrevet 27. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2010 hvor lenge har du hatt bilen din, hvilken modell er den og hva du har måtte gjort selv av reperasjoner eventuelt hvilke andre reperasjoner har måtte blitt gjort som du har betalt for? også, hvor mange km har den kjørt? Lenke til kommentar
MrEspen Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 ajajaj, har litt erfaring med smart roadster og det er virkelig en vond bil å kjøre, morsomt at den er sprek, javel, men det forsvinner dessverre i en umulig girkasse. Og skal du ha med deg mer enn 1 handlepose hjem fra butikken så kan du glemme det, du har knapt plass til statoilkoppen. Personlig hadde jeg aldri kjøpt en slik bil, hvertfall ikke som eneste bil i husstanden Lenke til kommentar
aklla Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 (endret) hvor lenge har du hatt bilen din, hvilken modell er den og hva du har måtte gjort selv av reperasjoner eventuelt hvilke andre reperasjoner har måtte blitt gjort som du har betalt for? også, hvor mange km har den kjørt? jeg har hatt bilen min i ca 2,5 år. hittil har jeg kun byttet/oppgradert bremser(selv), rettet opp en felg og byttet ett baklys(verksted, kunne byttet lys selv, men hadde den på service, så de tok det) min er kjørt ~30 000 jeg har en 2006 Smart Roadster Brabus Exclusive. MrEspen: vond å kjøre? hvordan da? har kjørt min på en del lang-turer, aldri noe problem med at den ikke er behagelig. og nei, det er ingen stasjonsvogn, men man får plass til mer enn 1 handlepose, ihvertfall i ForTwo. jeg har vært på en ukes ferie med bilen, det funka bra med bagasjeplassen. det er en liten bil, og dermed lite bagasjeplass. Endret 27. januar 2010 av aklla Lenke til kommentar
mihcaoj Skrevet 27. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2010 Du har med andre ord en så og si ny bil er vanskelig å si om det er en problemfylt bil da de fleste nye biler pleier å funke greit i starten(opp til så og så mange km). Men absolutt, stilig bil! Lenke til kommentar
MrEspen Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Jeg snakka om smart roadster som jeg har erfaring med... Vond å kjøre: * Dårlig plass, føles veldig trangt å sitte (jeg er 180) * Vonde seter * Ubehagelig giring * Dårlig sikt, særlig bakover og i blindsoner (enda større problemer med brøytekanter) * MYE trafikkstøy Den dårlige sikten er nok spesifikt for roadster, men resten kan nok fint overføres til fourtwo også... Med tanke på den latterlige prisen disse bilene ligger på mener jeg du får så lite bil for pengene som omtrent mulig, men det er en personlig mening fra meg som har kjørt bilen endel og konkludert med at jeg aldri kommer til å eie den. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 (endret) MrEspen: det eneste jeg er enig i er dårlig sikt bakover og blindsone. delvis trafikkstøy, men jeg ser ikke på dette som noe stort problem. man får kjøpt støydemping av taket hvis man syntes det blir mye, dette koster ikke så mye. jeg har kjørt roadster i 7 timer i ett strekk på det meste, ingen problem. jeg er forresten 180cm og 95kg, ikke en alt for liten gutt altså men igjen, smaken er som baken, alle har en og den stinker anyway, jeg tipset mihcaoj om ett sted han kan gjøre opp sin egen mening på, det han som skal ha bilen og han må gjøre opp sin egen mening. Endret 27. januar 2010 av aklla Lenke til kommentar
mihcaoj Skrevet 27. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2010 Takk for innspill, skal inn å se på forumet(www.smartforum.no for de som er interesserte) og så får jeg heller spørre en forhandler om å prøvekjøre i tilfelle slik at jeg får gjort opp min egen mening. case closed Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå