Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Brusktraspantasjon - erfaringer og tips

Jimstar

Anbefalte innlegg

Heihei!

Jeg falt på rullebrett en gang i november og skadet meg i kneet. Grunnet dårlig legevurdering og dårlig helsevesen ble jeg ikke vurdert av en ortoped før den 17 desember. Vurderingen ble gjort på grunnlag av en MRundersøkelse (som jeg fikk fordi jeg maste om avbestilte timer) og det ble fastslått at jeg hadde slått kneskål ut av ledd og skadet noe brusk. Jeg ble satt opp til operasjon den 22.12, men operasjonen gikk ikke som forventet. De fant (som forventet) og fjernet 15x5 mm med brusk på mediale facett av patella (vet ikke helt hvor det er), men fant også skadet brusk tilsvarende 3cm i diameter på det største på femucondylen, som da er lårbenet tror jeg. All skadet brusk ble fjernet og microfraktur ble forsøkt.

Jeg fikk streng beskjed om å holde meg av benet i ytterlige 6 uker, noe jeg har gjort. Noen uker siden begynte jeg med styrkeøvelser, og har gått noen ganger til fysioterapi. Dette har gått tålelig bra, men jeg merker fremdeles etter 5 uker avlasting at beinet ikke er i nærheten av bra. Når jeg strekker og løfter, føler jeg smerter som fysioterapauten mener kommer av det skadde område v. lårbenet.

Jeg har dermed begynt å lese en god del på internett om brusktrasplantasjon. Da mener jeg den som innvolverer kunstig fremvekst av bruskceller hentet fra kneet via artoscopi (kikkehulloperasjon). Det har tydeligvis blitt oppnådd veldig gode resultater av denne typen løsning, b.la hevdes det at brusken som vokser frem etter denne typen inngrep ofte kan bli like bra som den man hadde før skaden. Fiberbrusk/erstatningsbrusk som jeg forhåpentligvis klarer å vokse frem, fungerer på sikt dårlig. Erfaringer forteller meg at den er svak og at pasienter ofte opplever store kneplager og begrensninger etterhvert.

Jeg vil gjerne høre om noen på forumet har noe å si, eller har noen erfaringer med den ene eller den andre typen inngrep, eller generelt om noen har noe å dele med meg når det gjelder denne typen skade. Rullebrett er absolutt min store lidenskap, og det å bli fortalt av fysioterapauten at erstatningsbrusken ikke vil kunne klare seg om jeg gjør det, er noe av det verste jeg har hørt.. Jeg er for ung til å oppleve så store begrensninger!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...