Gå til innhold

Kortbruk i utlandet


Ariane

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ring bankene å hør hva de sier, så sammenligner du de. Det enkle er ofte det beste.

 

Forsåvidt har jeg gebyrer/valutapåslag klart, men bør en tenke noe over selve kortbruken.

 

Eksempelvis si at jeg har gjort 3 kjøp for kr 500,- hver. Bør jeg betale med kredittkort hver gang eller bør jeg ta ut 1500 kr for så betale kontant?

 

Hva er billigst å bruke kort eller ta med seg kontanter å veksle de inn?

 

Har forstått det slik at man ikke bør betale kort i NOK når man er i utlandet

Lenke til kommentar
Jeg skal bo utenlands i 3 måneder, og lurer på hvordan jeg mest økonomisk bør bruke kortene mine.

 

Har VISA debet- og kredittkort hos Skandiabanken, samt VISA og MasterCard hos Postbanken. Bruker fortrinnsvis Skandiabanken.

 

Bare du unngår kontantuttak med kredittkortene utgjør det ingen forskjell rent økonomisk. Selv bruker jeg forttrinnsvis kredittkort til varekjøp bl.a fordi det er tryggere. I noen land er (f.eks. Danmark) tar butikkene gebyr hvis du betaler med kort, i så fall er det best å betale kontant.

Lenke til kommentar
Forsåvidt har jeg gebyrer/valutapåslag klart, men bør en tenke noe over selve kortbruken.

 

Eksempelvis si at jeg har gjort 3 kjøp for kr 500,- hver. Bør jeg betale med kredittkort hver gang eller bør jeg ta ut 1500 kr for så betale kontant?

 

Hva er billigst å bruke kort eller ta med seg kontanter å veksle de inn?

 

Har forstått det slik at man ikke bør betale kort i NOK når man er i utlandet

 

Skandiabanken har jo ingen gebyr for kortbruk og siden valuttapåslaget kun er et prosentvis tillegg så vil det ikke være noen forskjell på de to alternativene.

 

Dette gjelder da ikke hvis plassen du handler på legger til sitt eget gebyr som ikke er prosentbasert.

 

Som det har blitt nevnt tidligere er uansett det viktigste å ikke ta ut kontanter i minibanker med kredittkortet. Da løper rentene fra uttakstidspunktet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...