Gå til innhold

Blu-ray-spillere tar igjen DVD


Anbefalte innlegg

Nå er det vel grunn til å tro at man sitter med helt andre lagringsmedier enn HDD og SSD i 2020, på samme måte som Bluray har fått sin etterfølger også innen den tiden - eller ihvertfall en etterfølgende teknologi.

 

Som regel har man vel alltid bommet når man spår 10 år frem i tiden - og gjerne med ganske mye. Tviler ihvertfall på at jeg sitter med en 5TB SSD-disk i PCn min i 2020.

 

Har selv kuttet ut DVD/Bluray på PCn da jeg uansett aldri bruker den. Har istedet montert den i et ekstern kabinett så jeg enkelt KAN få tilgang til den. Dessuten støyer det mye mindre og gir også mindre ventetid på f.eks Explorer.

 

... men nå gjaldt jo denne tråden DVD/Bluray, da og ikke PC/SSD/HDD...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs vel hvor stort overskudd/underskudd Sony til slutt ender opp med. Blu-ray har på ingen måte tatt av slik DVD gjorde, filmer koster fremdeles mye og det har kostet Sony å ha Blu-ray-spiller i PlayStation3. Det som blir avgjørende for om Sony tjener dette inn igjen er hvor fort veldig gode tjenester for digital distribusjon dukker opp. Når dette skjer kommer salget av Blu-ray til å gå ned.

Lenke til kommentar

efikkan: En nøkkelfaktor til er når de fleste TVer får innebygget støtte for direkte nett-tilgang og brukervennlige nett-tjenester som filmleie. Noen TVer har det allerede, men det er stort sett de som koster mye og selger i lavt antall.

 

Zeph: Man kan jo godt si at VHS holdt seg til ~2005. Jeg tipper det var omtrent det året antallet DVD-spillere hjemme hos folk passerte antallet VHS-spillere hjemme hos folk. Hvis man skal se på salgs-statistikkene så var det omtrent i 2000 at antallet solgte DVD-spillere passerte antallet solgte VHS-spillere. Tilsvarende vendepunkt for overgangen DVD-Bluray estimeres altså å komme i 2014. Nåværende tidspunkt kan altså sammenlignes med VHS/DVD-situasjonen i 1997.

 

Det jeg prøver å si er at DVD har ennå mange gode år foran seg. Kampen mellom HD DVD og Bluray ble som kjent avgjort for 2 år siden, men Bluray får en ny utfordrer, Internett, før salget angivelig skal passere salget av DVD-spillere. Denne kampen tror jeg Bluray kommer til å tape, med mindre alle de nettbaserte løsningene blir veldig dårlige.

 

Hvis man tenker litt etter så er egentlig Bluray ikke annet enn en oppgradert DVD. Overgangen VHS-DVD var i større grad et teknologiskifte fra analog til digital og fra tape til optisk plate og fra komplisert mekanikk til enkel mekanikk og digital elektronikk. Overgangen optisk spiller - Internett kommer til å bli et stort teknologiskifte a la VHS-DVD.

Lenke til kommentar

Har vel egentlig ubevisst satt meg et personlig mål: Bluray skal ikke inn i mitt hus!

 

Aner ikke hvorfor, men samtidig så ser jeg ikke noen grunn til å ha det. Når GET kommer med oppgradert nett til min vegg om et par måneder så vil jeg høyst sannsynlig også hive ut DVD-spilleren.

 

Slik sett så er både DVD og Blueray allerede i dag utdøende teknologier. Skal ikke forundre meg om jeg allerede nå har kjøpt min siste DVD - og som nevnt over tviler jeg på at Blueray kommer i hus overhodet.

 

Tiden da man tok backup på CD-R og DVD-R er for lengst forbi - Vanskelig å ta backup av flere TB med data på optiske disker.

Nettet og SSD vil i løpet av året ihvertfall i 100% av tilfellene være mine lagringsmedier.

 

... og da var jeg plutselig tilbake i HW-verdenen og ikke Lyd & Bilde...

Endret av oslo72
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Storhetstiden målt i markedsandeler kommer sikkert til å bli ganske kort. Men det var så vidt jeg husker anslått at BD ville konkurere side om side med ikke-fysiske medier allerede før BD ble lansert, og at disse ville ta over for BD. Det morsomme synes jeg er at teknisk overlegne produkter finner altid sitt nisjemarked. Ta SACD - tilgangen og salget av SACD øker stadig innenfor visse sjangere, som innen klassisk musikk. Kommer BD til å bli evigu unværlig for operaelskere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...