Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvordan stå opp om morgenen

Anbefalte innlegg

Jeg kommer for sent på skolen hver eneste dag nå. Jeg slipper halvveis unna siden jeg har en kontaktlærer som tolker forsovning som gyldig fravær fra timer, men jeg går glipp av ganske mye etter hvert, og fraværet blir umenneskelig stort. Jeg har problemer med å komme meg i seng om natten, kan nok være en del av problemet.. men finnes det noen fikse triks folk bruker for å komme seg opp, tross søvnmangel? Noen andre som opplever at de "blir immun" mot vekkerklokkene sine?

Når alt annet ikke funket byttet jeg til en fysisk vekkerklokke med en hammer mellom to bjeller, søsteren min som sover to vegger unna meg våkner.. men jeg har sluttet å høre den også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror det å klare å stå opp tidlig nok går en del på innstilling. Slik er det i hvert fall med meg. Jeg får får faktisk noe alà dårlig samvittighet dersom jeg sover 5 minutter etter jeg burde stått opp. Det er selvsagt ikke noe gøy å stå opp når du heller vil sove, men det bør være fult mulig for alle å kunne stå opp om morgenen.

Virker for meg som om du ønsker å stå opp, men klarer det bare ikke. Da må du se litt nøyere på leggetider. Er det kanskje en PC / TV på rommet ditt som kan forstyrre deg slik at du ikke kommer deg tidsnok i seng? Legger du deg myye seinere i helger enn ukedager slik at du får døgnet snudd på hodet?

Lenke til kommentar

Den beste måten å stå opp, er å legge seg tidlig, samt tvinge seg til å stå opp tidlig. Fortsett med dette i helga, og det vil gå i boks.

Jeg foretok meg et eksperiment i fjor sommer. Jeg bestemte meg for å stå opp 06:00 isteden for 07:15. Jeg satte vekkerklokka dagen før. Jeg gjorde meg mentalt klar for det. Og vips, stod jeg opp klokken 6.

Vips stod jeg opp klokken 6 dagen etter. Og dagen etter der igjen. Og uka etter. Og måneden etter.

Det er mye mentalt bak det, men også noe med søvnmønsteret. Prøv å kutt ut PC-bruk en time før du legger deg (9 timer før du står opp), så legg deg i senga og les en bok f.eks. Ta en titt på klokka, og legg deg til å sove, mens du minner deg selv på at "det skal bli digg å stå opp tidlig for en gangs skyld".

Når jeg gikk på ungdomsskolen, brukte jeg vanligvis å sove forbi vekkerklokka mi (skrudde den av i sovne), men jeg våknet gang på gang av bussens "trykkutslipp" når den slapp ombord skoleelever. Hvor jeg egentlig skulle vært med.

Lenke til kommentar
Hvordan reagerer du på lys ? Jeg tror det er Phillips som har en lampe som gradvis øker styrken på morgenen slik at det skal virke som en realistisk sol oppgang. Skal vist fungere som ett skudd.

En stykk Phillips wake-up-light og to katter som liker å jakte i skumringen == Våken før alarmen har gått.

Funker som et skudd ja :p

Ellers er det bare å gjenta det de andre i tråden har sagt.

Sørg for at rommet passer din sovestil: Skal du ha det lyst? Mørkt? Støyet? Stille?

Greier du å sove den dosen du trenger i komfort, så er det ikke noe problem å stå opp.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke kople opp en vanlig digital vekkerklokke til en øredøvende alarm, samt sterkt lys opp i trynet.

Tenker en alarm som er kraftigere enn brannalarm.

Lyset bør være en blitz fra engangskamera som blitzer deg i øyet hvert 3 sekund.

Våkner du ikke av det bør du sjekke hørselen din.

Endret av Bangfish
Lenke til kommentar
Hvorfor ikke kople opp en vanlig digital vekkerklokke til en øredøvende alarm, samt sterkt lys opp i trynet.

Tenker en alarm som er kraftigere enn brannalarm.

Lyset bør være en blitz fra engangskamera som blitzer deg i øyet hvert 3 sekund.

Våkner du ikke av det bør du sjekke hørselen din.

Nå er jo det ikke mangelen av hørsel som er problemet, men heller at kroppen venner seg til lyden og skrur den av. Øredøvende alarmer er bare i veien, da de vekker alle andre i huset og forårsaker irritasjon.

Personlig har jeg alarmen min på et... "behagelig" volum, 3 meter ifra senga. Da må jeg opp for å skru den av, og siden jeg allerede er oppe, kan jeg løpe til dusjen. Rommet mitt er samme temperatur som utenfor huset. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...