fleur Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Det gjelder en reklamasjon på en bil som nå er rett over 5 år. Bilen er førstegangsregistrert 07.12.2004 og vi ringte inn og reklamerte 21.12.2009, dvs. 14 dager over fristen (hvis førstegangsregdaoten er det samme som kjøpsdatoen da). Har ikke eksakt kjøpsdato fordi det er en bruktbil. Verkstedet avslo reklamasjonen grunnet det var over tida. Det er en 2005-modell så vi trodde at sålenge vi reklamerte før 01.01.2010 var vi safe. Kan de virkelig være så sleipe som dette? Jobber i lignende bransje selv og vi opererer da med litt slingringsmonn, ikke eksakt på dagen. En av tingene vi skal reklamere på reklamerte vi på ifjor vinter også (mars-09), men da fikk de ikke fram feilen. Feilen kom fram igjen nå før jul (skjer bare når det er kaldt). Kan vi iallefall reklamere på denne feilen da og begrunne det med at vi reklamerte for samme feilen året før? Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Har dere eid bilen i litt over 5 år? Om dere har klaget på en feil tidligere, og de ikke har funnet den, har dere en sak. Reklamerte dere da skriftlig? Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 De fleste har vel reklamasjonstider ala 3 år eller 100.000km.... ? Det første som dukker opp av disse to er da gjeldene, så hvis bilen er 3 år gammel FØR den når 100.000km. så er det de tre årene som gjelder. Jeg vil anta at garantien gjelder fra første gangs registrering i Norge. Hvis det feks. står en helt ubrukt 2008mod. hos Møller i dag, så gjelder garantien fra den dag den blir registrert på MEG som eier. (Så sant intet annet er nevnt) På den annen side kan jo evt. Møller registrere bilen på seg selv og betale det det evt. skulle koste.. og da begynner garantitiden og løpe, noe jeg tipper er lite gunstig for Møller og Kunde. Dette er bare ett eksempel dog. Juridisk, så er jo garantitiden ute. Så den saken er jo biff. Moralsk sett, så synes jeg dem er litt vanskelige. Vertfall med tanke på at samme feil har dukket opp før. Det er nok forhandleren som har "retten" på sin side her... Men om dem gjør klokt i å være vanskelige skal jeg ikke si... Lenke til kommentar
fleur Skrevet 26. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2010 Vi har kun eid bilen i 2 år, det er en bruktbil. Da feilen dukket opp ifjor reklamerte vi ikke skriftlig, men vi har likevel fått en kvittering fra dem hvor det står at det ikke ble funnet noen feil. Så jeg antar vi stiller sterkt med tanke på den feilen? Bjerknez, jeg snakker om reklamasjon, ikke garanti. Alle biler, enten de er bruktbiler eller nye har 5 års reklamasjon i Norge. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Vi har kun eid bilen i 2 år, det er en bruktbil. Da feilen dukket opp ifjor reklamerte vi ikke skriftlig, men vi har likevel fått en kvittering fra dem hvor det står at det ikke ble funnet noen feil. Så jeg antar vi stiller sterkt med tanke på den feilen? Bjerknez, jeg snakker om reklamasjon, ikke garanti. Alle biler, enten de er bruktbiler eller nye har 5 års reklamasjon i Norge. Ohh... my bad.. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Garantien fra forhandler/produsent gjelder fra bilen er ny. Reklamasjonsretten man har gjelder fra kjøpsdato for eier. Ved kjøp av nyere bruktbil (Nyere enn fem år) har kjøper fem års reklamasjonsrett, UAVHENGIG av garantien fra produsenten. Dere har allerede reklamert, og de fant ikke feilen da den var betinget, så dere har helt klart en sak. Hva er defekt? Lenke til kommentar
Hachon Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 I utgangspunktet får dere "fornyet" reklamasjonsrett når bilen blir solgt som bruktbil, siden forbrukerkjøpsloven skiller ikke på nybilkjøp kontra bruktbilkjøp. Men hadde dere eid bilen så er den absolutte reklamasjonsfristen 5 år etter registreringsdato. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 En av tingene vi skal reklamere på reklamerte vi på ifjor vinter også (mars-09), men da fikk de ikke fram feilen. Feilen kom fram igjen nå før jul (skjer bare når det er kaldt). Kan vi iallefall reklamere på denne feilen da og begrunne det med at vi reklamerte for samme feilen året før? Korrekt. Det er datoen feilen først ble meldt fra om som gjelder. Lenke til kommentar
fleur Skrevet 27. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2010 Takker for alle svar. Feilen er at låsesystemet slår seg vrang når det blir kaldt. Ifjor funka plutselig ikke venstre baklås og kjørecomputeren begynte å pipe med at døra sto åpen, enda jeg døra var lukket og låst igjen manuelt. Da begynte det i tillegg å blinke i taklyset pga. døra. Veldig irriterende. Den var altså inne til reparasjon (reklamasjon) i mars - 09 uten at de fikk fram feilen. Så funka bilen plutselig igjen (denne feilen va periodisk) fram til før jul hvor problemene startet igjen. Samme problemet med venstre baklås, men nå har også høyre baklås begynt å fuske. For øyeblikket går det ikke an å låse opp verken venstre- eller høyre baklås, det må gjøres manuelt. Det er fortsatt litt periodisk, noen dager funker det plutselig, men vi hadde som sagt bilen inne på rep. nå i januar hvor de konstaterte feilen og mente at det var en låsesensor i døra e.l. som måtte byttes. Det er altså denne de nekter å bytte på reklamasjon. En ting jeg blir litt forvirret av. Dere mener ikke at jeg har 5 års reklamasjonsrett fra jeg kjøpte bilen? Vi kjøpte bilen i mars-08, jeg har vel ikke reklamasjon fram til mars-2013? Bilen er jo en 2005-modell så isåfall blir jo det en total reklamasjonstid på 8 år. Og en ting til. Jeg aner ikke når forrige eier kjøpte bilen første gang, men er det å anta at det er førstegangsregistreringsdato som står i vognkortet som er kjøpsdato? Da er det vel strengt tatt 5 års reklamasjon fra den daoten eller? Som sagt driver jeg og krangler med dem om en annen sak også som vi reklamerte på 14 dager for seint, dvs. 21.12.2009. Er vi utafor eller innafor fristen her med tanke på at det er en 2005-modell som er registrert 07.12.2004? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Er litt forskjellige meninger og uttrykk som er ute og går her. Her er det snakk om to kjøpsforhold. Det ene er når dere kjøpte bilen og det andre er når den ble kjøpt første gang. De som kjøpte bilen første gang har 5 års reklamasjonsfrist ovenfor forhandleren. Når dere da kjøpte bilen så overtok dere denne reklamasjonsfristen. Dvs gjenværende tid på reklamasjonsfristen. Men så er spørsmålet, kjøpte dere bilen brukt av forhandler eller av en privatperson? Dersom dere kjøpte bilen av forhandler er det forbrukerkjøpsloven som gjelder og da har dere 5 års reklamasjonsfrist fra den datoen dere kjøpte bilen. Er det derimot en privatperson er det kjøpsloven som gjelder og da er det 2 års reklamasjonsfrist ovenfor privatpersonen, med mindre noe annet er avtalt. Så, teknisk sett så har forhandler rett til å avvise en reklamasjon som kommer 5 år og 2 dager etter kjøpsdato. Men, om bilen er kjøpt i fra forhandler så har dere fortsatt fem års reklamasjonsfrist i fra det kjøpet ble gjort. Eg ser noen blander reklamasjon og garanti. Garanti er noe ekstra selger kan gi deg som skal gi deg ekstra rettigheter ut over forbrukerkjøpsloven eller kjøpsloven. Nybilgaranti, bruktbilgaranti og 3 års garanti eller 130k km er typiske eksempler på garanti, men disse må gi forbrukeren flere rettigheter enn kun kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven alene. Litt referanser: - Forbrukerportalen FAQ om bruktbilkjøp. - Kjøpsloven. - Forbrukerkjøpsloven. Lenke til kommentar
fleur Skrevet 27. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2010 (endret) Hei. Bilen er kjøpt fra forhandler i mars 2008, vil det si at vi har reklamasjonsrett fram til mars 2013? Syns dette høres rart ut. Hva om vi selger den til en bilforhandler nå som videreselger den. Har neste kunde også 5 års reklamasjon da? Jeg trodde 5 års reklamasjon gjaldt fra bilen var ny, uavhengig hvor mange som har eid bilen imellom. Dette er en Saab og vi har hele tiden reklamert direkte til verkstedet uten problemer, har aldri blandet inn forhandler i det hele tatt. Hvordan blir dette nå da? Vil helst ikke blande inn forhandler da de har vært vrange siden dag 1, mens Saab verksted har vært mye mer imøtekommende. Hvis det er som du mener at vi har 5 års reklamasjon fra kjøp, kan jeg likevel fortsette å reklamere til Saab direkte eller må jeg blande inn forhandler her nå? Er redd det blir litt rotete i og med at Saab verksted har all historikken på tidligere reklamasjoner. Kan vi ikke bare oppgi til Saab at vi fortsatt har 3 års reklamasjon igjen ettersom den er kjøpt av forhandler? Til syvende og sist er det vel Saab som må betale uansett? Edit: Det ser ut som hvis man skal reklamere mot forhandler på en bruktbil så må det ha vært en skjult feil der fra begynnelsen og det er kundes ansvar å bevise det. Dette kan bli vanskelig. Tror det er enklere å reklamere om bilen totalt er under 5 år gammel Endret 27. januar 2010 av fleur Lenke til kommentar
nomore Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Se på linken eg la til i forrige post fra forbrukerportalen. Om det er en nyere bil så vil kunden få 5 års reklamasjonsfrist selv om bilen kjøpes brukt, forutsatt at det er fra forhandler. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Hva slags feil er det på bilen? Jeg skrev i mitt første innlegg at man kun har 2 år om det er en "eldre bruktbil" Lenke til kommentar
gxi Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Hva slags feil er det på bilen? Jeg skrev i mitt første innlegg at man kun har 2 år om det er en "eldre bruktbil" Det er bare tull. Ja, man har ny reklamasjonsrett på 5 år hver gang den blir kjøpt hos forhandler, men det er begrenset hva denne reklamasjonsretten faktisk dekker. Feil som selger ikke kan ha kjent til eller rene slitasjefeil skal normalt sett ikke dekkes av reklamasjon. Det er ikke sånn at reklamasjon fungerer som en evigvarende garanti så lenge bilen bytter eier hvert 5. år eller oftere. En bruktbil som er solgt som en bruktbil er å regne som en bruktbil, og en bruktbil er det å forvente å finne feil på, så små feil som oppstår er noe man skal ha "forventet" ved kjøp, og bør dermed ikke regnes som mangler. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Kilder? Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Hva slags feil er det på bilen? Jeg skrev i mitt første innlegg at man kun har 2 år om det er en "eldre bruktbil" Det er bare tull. På dette... Jeg kan finne sitat her: Reklamasjon på bil..... Forbrukerrådets ekspert på kjøpsloven/forbrukerkjøpsloven, jurist Arnt Olaf Stillerud svarer på 10 spørsmål om reklamasjon på bil. ...... 9) Gjelder reklamasjonsrettighetene også når vi kjøper bruktbil? - Ja. På nyere bruktbiler kjøpt fra forhandler er det som hovedregel fem års reklamasjonsfrist. På eldre bruktbiler kjøpt fra forhandler er det to år. På biler kjøpt fra privatperson er det alltid to år. Som hovedregel kan også du reklamere til tidligere omsetningsledd. http://forbrukerportalen.no/Artikler/forbr...3/1067534897.95 Jeg er klar over at jeg kun linker til et "Rådende organ" og ikke et med rettskraftig makt. NAF opererer forøverig med de samme definisjonene på sine sider. I FTUs sak http://innsyn.e-kommune.no/innsyn_ftu/wfin...0526&"" target="_blank" rel="nofollow">her, ser man at selv den 10 år gamle bilen, kjøpt privat, har reklamasjonsrett. De sier også i saken at ettersom bilen er såpass gammel, må man regne med noen feil, men at dette trolig var der ved kjøpstidspunktet. Man må ikke bevise at feilen var der ved kjøpstidspunkt, kun sansynliggjøre det... Lenke til kommentar
fleur Skrevet 28. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2010 Hm kompliserte greier dette. Jeg tror det blir lettere å reklamere direkte til Saab enn forhandler her. Da kommer vi mest sannsynlig innunder 5-årsfristen fra bilen var ny. Såvidt jeg vet trenger ikke feilen å ha vært der på kjøpstidspunktet sålenge bilen er under 5 år totalt. Det har iallefall ikke vært noen problemer med reklamasjoner mot Saab tidligere. Det blir vel annerledes som dere sier når bilen er over 5 år. Lenke til kommentar
Badjoker Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Jeg må bare skyte inn at selvom det faktisk er mulig å reklamere på bilen er det ikke dermed sagt at reklamasjonen blir godkjent. Det er ikke rent sjelden man leser "JA MEN, jeg har jo 5 års reklamasjon rett - FÅ NY - FIKS DEN". Ja, du kan reklamere, men om du får reklamasjonen godkjent er et helt annet spørsmål. Jeg ville reklamert uansett, det verste som kan skje er at reklamasjonen blir avvist. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Såvidt jeg vet trenger ikke feilen å ha vært der på kjøpstidspunktet sålenge bilen er under 5 år totalt. Jo, feilen må ha eksistert på tidspunktet for overtakelse. Men, den trenger ikke å ha vært synlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå