Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kjøpe eller bygge hus?

Anbefalte innlegg

Hei.

Bor i Bergensområdet.

Tenker å flytte til noe større snart, pga små barn.

Men det vi lurer på er om det kan lønne seg å bygge hus istedenfor å kjøpe brukt..

Vurderer å bygge enebolig med hvertfall 1 utleidel under..

Noen som har linker til lignende hus med ca pris?

Noen som har vært gjennom byggeprosessen og hvor lang tid det tok?

Anbefaler dere å bygge selv?

Takk for svar! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Jeg har desverre ikke svar på noen av spm. dine, men noen tips til spørsmål du kanskje også må ha svar på.

1. Finansiering av huset: Kjøper du et gammelt hus med utleiedel vil banken som gir deg lån ta med utleiedelen og gjerne basere inntekte på tidligere leieboere og at det er lett å leie ut/har vært leid ut. Jeg er usikker på når dere må betale for et slikt hus, men mye mulig må dere ha lånet før dere har klart for innflyttere og vet hvor mye dere får. Dette vet jeg ikke noe om, banken vil nok sikekrt kunne gi et raskt svar.

2. Byggetid: Avhenger nok svært av område og entreprenørens arbeidsbelastning. Avhenger nok også av huset. Jeg ville tippe 18mnd-24mnd ++, men det er bare et gjett.

3. Har dere tomt? Eller er den og med i regnestykket?

4. Det er mye å passe på når man bygger selv. Er det ferdighus eller tegnet hus dere tenker på?

5. Hvordan huset skal se ut innvendig leger jo og fort en god del penger på sluttprisen, alt fra det elektriske til baderom, fliser, vegge og gulv. Vi brukte oevr 200 000 ekstra på et ferdigbygget rekkehus på oppgraderinger. Mulighetene her er jo endeløse, man kan gå for billig billig eller dyrt.

6. Ved å kjøpe på denne måten avtales gjerne prisen på forhånd. Hvis den ikke reguleres i perioden frem til overtakelse vil dere, om 2 år+ hvis boligprisene stiger, betale mindre for dette huset enn for et tilsvarende på det åpne markedet. Bakdelen er jo at dere sitter bundet i 2 år, er ikke alle osm ahr muligheten til det.

Synes det så ut som det var lite tomter tilsalgs på finn nå, men dere har vel kanskje no i kikkerten. Mine foreldre kjøpte hus for 8 års tid siden, da nybygget fra nordbohus. Såvidt jeg vet da så hadde nordbohus tomten og huset klart, trengte bare kjøpere før de satt igang å bygge. Så fikk man velge modifikasjoner og løsniger selv+egeninnsats som kuttet litt på prisen. Dette var en grei måte å gjøre det på.

Lenke til kommentar

Vi har ikke noen tomt i kikkerten, men har følere ute, så vet om de fleste som er tilsalgs.

I utgangspunktet så får vi et lån på overkant 3 mill om man tar med utleieinntekt.

En tomt koster ca 1,5 mill, så da har vi 1,5-6 mill å bygge for.

Kunne gjerne tenke meg ferdig tegnet hus, men kanskje endre på noen småting..

Prøver liksom å finne ferdig hus på nett med ca priser, men det er ikke lett..viktig at de har utleiedel.

Takk for svar!

Synd det er blitt så dyrt nå til dags, for 10-15 år siden, så kunne du sikkert bygget villa for 2,5 mill inkl tomt!

Nei, huff huff.. :ermm:

Lenke til kommentar

Ja, det blir verre og verre :-)

Men lånet, hvordan vil det fungere. Dere eier vel med lån eller leier nå. Dere vil vel ha behov for litt kapital allerede fra begynnelsen av, dette er vel også noe som må avklares med banken at går greit.

Jeg ville tatt og ringt til utbyggerfirma og hørt hva de hadde av hustyper og evt tomer/fremtidige prosjekt.

Da vi skulle kjøpe var min mor veldig tidlig ute på denne måten og fikk satt oss på reservasjonslister før husene ble lagt ut, kan være lurt å vise interesse tidlig om man finne noe man liker.

Jeg regner med at neste gang jeg flytter vil det bli til enebolig, men da tror jeg jeg vil kjøpe brukt om ikke økonomien min skulle endre seg. Dette litt fordi jeg tror det er en tidkrevende prosess å følge opp utbygge + å skulle velge ut alt mulig og at man kan få mer for mindre dersom det ikke er helt nytt.

En annen ting er sselvsagt at man må vente på at huset bygges, mye kan skje i den perioden både med boligpriser og livssituasjon.

Et råd uansett er: Kommer du så langt at du skal bygge så ville jeg vært på byggeplassen 1-2 ganger i uken og sett på arbeidet. Det er utrolig hva håndverkere gjør og misforstår.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...