Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Repeater til DIR-655, hva kan kjøpes?

Anbefalte innlegg

Jeg har en Dlink DIR-655 ruter som jeg gjerne skulle fått litt sterkere singal på. Det ene rommet blir signalene alt for dårlig.

Har prøvd med nettverk i strømkontakten men det funket ikke, så nå er jeg på jakt etter en repeater.

Det er ikke mulig å dra kabel feks 15m og sette ny ruter, så løsningen må repetere singalet trådløst.

Hvilken ruter kan jeg kjøpe og sette som repeater? Hadde vært bra hvis det ikke kostet over 500kr, men samtidig hadde det jo vært fint å fått N-fart :)

Noen som har erfaring med dette?

Edit:

Kan jeg kjøpe en DIR-655 til og sette denne som repeater? Den koster nå 745 på komplett og det er jo en OK pris. Jeg føler det er bedre å kjøpe en ruter enn et aksesspunkt for hvis man skal avvikle løsningen så har man jo 2 rutere..

Ser også at de har en DAP-1360til 795. Denne repeterer vel N-standarden? Da blir det kanskje en slik jeg må kjøpe da...?

Endret av ken8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil alltid foreslå en DD-WRT kompatibel ruter i en slik sammenheng, da jeg bare har gode erfaringer fra det. Da får du generellt sett mye bedre muligheter til å sette det opp akkurat som du vil ha det. Den andre fordelen er at DD-WRT kan repeate et helt vilkårlig nettverk ved å simulere at den er kient på modernettverket, og dermed har du en løsning som er 100% kompatibel uansett hva utstyr du har fra før. Vil du ha n-standard hastighet så er det bare å velge enn DD-WRT ruter som har det - du står med andre ord rimelig fritt til å velge hva slags hardware du skal ha i ruteren du kjøper da DD-WRT kompatible rutere kommer i mange forskjellige konfigurasjoner.

Alternativet er å enten kjøpe en ren repeater (som normalt vil kost mer enn en rimelig DD-WRT kompatibel ruter og har færre muligheter), eller se om din eksisterende ruter har funksjonalitet innebygget for forlenging av nettverket via andre rutere. Problemet med denne løsningen er at du da som regel vil være begrenset til å bruke en identisk ruter, eller ihvertfall en ruter fra samme produsent siden det skjeldent er god inter-kopatabilitet på dette mellom forsjellige modeller og produsenter i min erfaring.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Takker for svar, du kan ikke også foreslå god N-ruter som er DD-WRT kompatibel?

Det er en stund siden jeg selv gjorde research på dette. Det var før tiden da n-draft standarden ble godt tilgjengelig, derfor har jeg ikke så fryktelig god oversikt over gode ruter med 802.11n hardware.

Heldigvis er det en liste over alle DD-WRT kompatible rutere her som du kan sjekke med når du velger:

http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Supported_Devices

Det jeg kan si er generellt sett er det i min erfaring viktigst å se på spesifikasjonene til ruteren, altså hva hardware den har i seg når du velger. Det er fordi når du flasher den med DD-WRT så vil den unasett endre ruteren mye. En ruter som eksempelvis ikke akkurat er kjennt for å være særlig stabil kan bli en veldig god ruter med DD-WRT installert. Generellt sett er det mye den samme kvaliteten av hardware som brukes i de fleste rutere, så det beste du kan gjøre i mine øyne er å se hva hardware spesifikasjonene er (og prisen), finne en som møter dine behov og velge derfra. Eksempelvis har jeg brukt mye Buffalo rutere med DD-WRT. Buffalo ruterene (ihvertfall tilbake når 802.11g standard var eneste alternativ) var kjennt for å ha forferdelig dårlig firmware. Det var få muligheter for hva du kunne gjøre med ruteren, og dermed var den totalt sett et dårlig valg for en ruter, men den var billig. Med DD-WRT installert derimot så var den veldig bra - fordi DD-WRT overstyrte alle problemene som Buffalo ruterene hadde med dårlig firmware. Dermed fikk du en billig ruter som med DD-WRT ble fantastisk bra for prisen.

Kanskje noen andre her kan gi deg et konkret forslag, men det du ellers bør passe på - utenom at den har N-standard nettverk selfølgleig - er at den har nok minne til å kjøre den versjonen av DD-WRT som du ønsker. Mer minne lar deg kjøre større versjoner med flere features som du kan bruke. Det sagt så er de fleste nyere rutere installert med nok minne til å kjøre minst standardversjonen, som holder til det aller aller meste. Det andre som er viktig er CPUkraften i ruteren, men det spiller mest en rolle dersom du skal bruke QoS på ruteren, da det er det som virkelig sluker CPU-cycles. Ellers så er de fleste rutere i dag mer en sterke nok til å ta unna de fleste typer oppgaver som du måte ønske å sette den til.

Mitt råd er at om du skal bruke den bare til repeater uten noen andre store krav i tankene, så er det hovedsakelig N-standard nettverk + pris som bør lede valget ditt, da det er det som vil mest spille inn i dens rolle som repeater.

Håper dette gav noe mer innsikt selv om jeg ikke kunne foreslå noen spesifikk modell for deg å kjøpe :)

Her er en guide på hvordan du setter opp DD-WRT som repeater forresten:

http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Unive...reless_Repeater

Til sist vil jeg bare påmerke at det krever litt innsikt i datamaskiner og nettverk for å sette opp en DD-WRT ruter som du vil ha den. DD-WRT har et meget bra GUI og er egentlig relativt enkelt å sette opp, spesielt om du følger en guide slik som over, men om du ikke noen gang før har konfigurert noe i en ruter og er helt "null" på slikt så kan det evt. være en bedre løsning å kjøpe en ren repeater som kun gjør denne oppgaven. Jeg vil ikke fraråde deg å bruke en DD-WRT ruter, men siden jeg ikke kjenner deg og hva du kan fra før så vil jeg heller ikke en-sidig annbefale deg å bruke denne metoden dersom du ikke har et minimum av kunnskaper slik at du i stedet setter deg fast. Du må tross alt fl det ashe ruteren med DD-WRT og sette den opp i henhold til guide, og selv om det ikke er fryktelig vanskelig for de fleste så er kanskje for mye å sette seg inn i for en som evt. ikke har noe peil på data.

Rent basert på at du har nær 1000 posts på hw.no så vil jeg tro at du klarer deg fint ;)

Det kan kanskje være en god idè å sjekke DD-WRT forumet:

http://www.dd-wrt.com/phpBB2/

Der er det tross alt mange andre som spør om hjelp til å velge en optimal ruter for DD-WRT til sitt bruk. Kanskje du kan der finne noen råd til hva du bør velge, selv om ikke nødvendigvis alle ruterene de diskuterer der er tilgjengelig fra norske forhandlere.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...