jvartdal Skrevet 27. januar 2002 Del Skrevet 27. januar 2002 Hei. Kan nokon hjelpe meg med nokre spørsmål anng. XP ?? XP skal vere meir stabilt og raskere, skrives det. Har nå innstalert XP. Maskinen er en P4 med DDR Og en 60 GB hd. Den blir brukt til både tekst behandling, grafikk og spill. C: er nå FAT 32, bør eg forandre heile stasjon C: til NTFS filformat ?? Er det fordelaktig for alle oprasjoner ?? Eller dele opp stasjonen og kjøre begge filformatene ?? Kom med hjelp. På forhånd takk. JV. Lenke til kommentar
abrrad Skrevet 27. januar 2002 Del Skrevet 27. januar 2002 Heisann du... Først må jeg få lov til å bøffe deg litt for å ha kjøpt XP !Home Edition! :wink: bøffbøffbøff Dernest til filformater Generellt gjelder vel at FAT32 har litt bedre ytelse i spill ihvertfall, vet ikke hvordan det er i grafikk, men det har vel neppe noe å si for tekstbehandling. Den store fordelen med ntfs (,synes jeg,) er at når maskinen krasjer (og ikke tro at den ikke kommer til å gjøre det :wink: ) så tar den ikke den der _jeg_sjekker_disken_din-greia ved omstart. Og hvis det skal være flere brukere så kan du med ntfs leke gud og gi hver bruker sitt strengt avgrensede område på disken. Dette ble mye tekst og lite brød, men jeg tror at moralen i det jeg vil si er: Hvis du ikke føler noe spesielt behov, så bare behold FAT32. Hvis du derimot har lyst på ntfs, ja, så sett igang. Forskjellen er ikke så slående... (bortsett fra det at ntfs gir deg ekte sikkerhet, hvis du skulle trenge det) Lenke til kommentar
GalFisk Skrevet 28. januar 2002 Del Skrevet 28. januar 2002 Hadde vært gøy å lage et skin (eller hva nå M$ kaller det[TM]) slik at XP så ut som win 3.11 eller.no. Virker som NTFS har mindre prob. med usnill avslutting (reset/pwroff), eneste gangen var på en jobbPC, da den sto i over en time og rensa ut IE-cachen, hver j*vla fil der var crosslinka :/ Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 29. januar 2002 Del Skrevet 29. januar 2002 Husk at dersom du velger annen partisjon i installeringen vil alt du har på den disken du forandrer partisjon på forsvinne. Win2k og winXp er best med ntfs eter min erfaring. Kjørte fat32 en stund på win2k, men den var ikke like stabil og solid som med win2k. Lenke til kommentar
PIIIpower Skrevet 29. januar 2002 Del Skrevet 29. januar 2002 husk at hvis disken fucker "litt" opp, eller at OSet bugger, kommer du ikke inn i filstrukturen å få hentet ut viktigr filer. Recovery funksjonen kan du drite en lang masj i. Nei behold FAT32 du. Det er i alle fall mitt råd! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå