Gå til innhold

Ny stasjonær, kjøpe eller bygge?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal kjøpe ny stasjonær, har vurdert å bygge selv, men har ikke noe særlig av erfaring på området. Skal ikke ha noen supermaskin, bare en som er rimelig rask til vanlige oppgaver...mer eller mindre en bra bruksmaskin. Men det jeg lurer på, er det virkelig så mye billigere å bygge selv? Er jo rimelig bra priser i butikkene. En annen ting, er det lett for meg å gjøre feil og ødelegge komponenter siden jeg ikke har noen erfaring? Eller er det en overkommelig oggpave? Prisen på hele pcen uten skjerm bør ikke være over 5000

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å bygge selv er helt klart et bedre valg.

 

Du får mye mer for pengene.

Da får du skreddersydd delene som passer deg optimalt, istede for å kjøpe pc i butikk som er litt universal for folk flest.

Enten så fungerer maskinen, eller så fungerer den ikke. Alle delene er forskjellige, så det å plassere de feil er ingen sak. Det eneste som du bør passe deg for er statisk elektrisitet. Det kan drepe komponenetene dine. Vil anbefale deg å se på youtube. Der har de masse tips og "step-by-step"-filmer. Gjore det selv i jula. Da jeg skulle bygge min første pc.

Endret av Magronmhr
Lenke til kommentar

Men det er jo så sykt mange forskjellige produsenter av hver komponent, og da å velge det som passer meg er jo ikke lett, men får vel lete etter noen guider på nettet og bruke youtube som du sa..vet du om det følger med de kablene man trenger inne i kabinettet når man kjøper komponenter eller må man kjøpe dette selv?

Lenke til kommentar

Det som er den største fordelen med å bygge selv er at du kan skreddersy maskinen til din bruk. Ferdigmaskiner er laget for å passe mange og vil ikke yte like godt til samme pris. Kjøper du komponentene hos netshop.no kan de sette maskinen sammen for deg, men det koster 370 kr. Velge komponenter kan du jo bruke oss til! :) Men da er du nødt til å spesifisere bruken din, og evt andre ønsker, svært godt.

 

Alle kabler følger forøvrig med komponentene om du føler for å bygge selv (noe jeg absolutt anbefaler. Du trenger ikke ha noe kunnskap om PC, men du lærer veldig mye - og oppgradering går senere som en drøm). Du trenger ikke kjøpe kabler i tillegg.

Lenke til kommentar

Det som er viktig for meg er bra med RAM, ganske bra prosessor som takler multitasking, grafikk er ikke så farlig, så lenge den kjører trackmania:)

 

Har sett meg ut noen komponenter, noen som kan si om de er bra eller dårlige?

 

Hovedkort:

ASUS M4A78, Socket-AM2+/AM3

AMD 770+SB700, DDR2, GbLAN, ATX, PCI-Ex(2.0)x16

 

Prosessor:

AMD Athlon II X2 250

65W, 3,0 Ghz, 2MB, 45nm, Boxed, AM2+/AM3

 

Grafikkort:

ASUS GeForce 9500GT 512MB PhysX CUDA

PCI-Express 2.0, DDR2, DVI, native-HDMI

 

Minne:

Mushkin DDR2 4GB extreme Performance

XP2-8500 2x2048MB 1066MHz. (5.5.5.15)

Er det hastigheten i mhz som sier hvor bra minne det er? Er det viktigere enn antall GB?

 

Harddisk:

Hitachi Deskstar T7K500 500GB S-ATA II

16MB cache 7200RPM 3.0 GB/s

 

Når det gjelder kabinett er det vel ikke så farlig hvilket jeg velger, så lenge det passer med hovedkortet? Hva med strømforsyning, kan jeg velge det billigste der? Når det er usb og lyd utganger på kabinettet, betyr det at jeg ike trenger å kjøpe meg lydkort?

 

Takker for hjelp:)

Lenke til kommentar

Kan desverre ikke si deg hvor bra de komponenetene. har ikke peiling på AMD. Kan si deg det at hastigheten på minne ikke er viktigere enn antall GB. Kabinettvalget er helt opp til deg. Som du sier; så lenge hovedkortet passer. Spørs litt hva du er ute etter. om det er gaming er det bra med mye luftgjennomstrømming. Hvis du er en som hater støy fra pc kan du kjøpe et lyddempet. Kan anbefale deg å kjøpe et greit kabinett fra starten hvis du planlegger å oppgradere senere. Det samme gjelder strømforsyningen. Anbefaler deg å ikke kjøpe den billigste. De gir som oftest ujevne spenningsverdier og vare ikke like lenge som dyrere utgaver. Kjøp strømforsyning med mer effekt enn det maskinen må ha. Det gjør at du slipper støy (mindre belastning) og gjør at forsynigen varer lenger. Anbefaler Corsair (har det selv).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...