lysbryter Skrevet 2. juni 2003 Del Skrevet 2. juni 2003 Jeg skal hugge opp noen gamle kjølere og lime på southbridgen og mosfetene på hovedkortet mitt. Men jeg har også lest at det kan lønne seg å kjøle ned "PLL'ene". Men hva er PLL og hvor på kortet kan jeg finne dem? Lenke til kommentar
formann Skrevet 2. juni 2003 Del Skrevet 2. juni 2003 PLL er klokkegeneratorer.. de er små IC´er.. det varierer hvor på hovedkortet du finner dem, men bare bruk fingern til å kjenne hvem som trenger kjøling Lenke til kommentar
lysbryter Skrevet 2. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2003 Du har jo (så å si) samme hovedkort som meg, formann... IC sier meg heller ingenting. (Har ikke SÅ peil på elektronikk...) Lenke til kommentar
formann Skrevet 2. juni 2003 Del Skrevet 2. juni 2003 Du har jo (så å si) samme hovedkort som meg, formann... IC sier meg heller ingenting. (Har ikke SÅ peil på elektronikk...) Har ikke stort peil på elektronikk jeg heller. hehe jeg skulle ofte ønske at jeg tok elektro isteden for den kjedelige almenn linja.. en IC ser feks sånn ut: Lenke til kommentar
lysbryter Skrevet 2. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2003 Aha... Da fant jeg fram vettu. Er det to av dem på kortet vi har, eller er det flere? Er så masse stæsj i veien, så jeg ser ikke så lett sjøl... Men de var eg. ikke særlig varme, bare såvidt lunkne. Southbridge derimot, DEN er varm, og mosfetene er "godt lunkne". Kjører forresten 10x211MHz nå. Chipset-vifta irriterer meg... Det som bråker mest i maskina nå... Har skrevet mer om det her. Lenke til kommentar
formann Skrevet 2. juni 2003 Del Skrevet 2. juni 2003 Aha... Da fant jeg fram vettu. Er det to av dem på kortet vi har, eller er det flere? Er så masse stæsj i veien, så jeg ser ikke så lett sjøl... Men de var eg. ikke særlig varme, bare såvidt lunkne. Southbridge derimot, DEN er varm, og mosfetene er "godt lunkne". Kjører forresten 10x211MHz nå. Chipset-vifta irriterer meg... Det som bråker mest i maskina nå... Har skrevet mer om det her. Har ikke kikket så nøye etter pll´s på kortet ennå.. har bare montert kjøling på mosfets og den IC´n helt intill (spenningsregulatorn). Har inntrykk av at kjøling av den slags ikke er like viktig på NF7 som det er på andre kort. De fleste chippene holder en akseptabel temp.. bortsett fra de små mosfetene som er til NB da.. de blir fort varme med VDD mod. Tror det er noen kort som kommer med dårlige NB vifter, for noen klager over bråk, mens andre (meg inkludert) ikke hører noe fra den. Den ligger på godt under 25db her ihvertfall. Tipper 20db. Får du ikke kjørt mer enn 211 FSB med kortet ditt? v2.0 pleier jo å være gode for 230+. Lenke til kommentar
lysbryter Skrevet 3. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2003 Hvilke av mosfetene er til NB? Har ikke kjent på alle jeg, så jeg aner ikke... Men jeg får vel klæsje på no greier der. Jeg har ikke prøvd ut hva max FSB er ennå. Brukte en god stund på å finne ut at minnebrikkene faktisk IKKE klarer helt ultimate innstillinger. Kjører dog stabilt på 7-3-3-2,5 nå. 10x211, 1,8 vcore, 2,7 vdimm. Skal selvsagt prøve å kjøre opp FSB mer etter hvert. Men så har jeg bare DUT3C da. Ang. støynivå, så har jeg ganske lydløs PC nå, med passiv GPU-kjøling og Enermax over hele fjøla. Kun Enermax PSU og -vifter, samt harddiskene som lager lyd nå - foruten NB-vifta. Ikke at den bråker VELDIG mye, men det høres godt, og dessuten er lyden bittelitt ujevn, noe som selvsagt irriterer. hehe. Nå er jeg kresen da - kunne gjerne tenkt meg max 20 dB... Lenke til kommentar
formann Skrevet 3. juni 2003 Del Skrevet 3. juni 2003 Hvilken av mosfetene er det som går på NB da? Jeg har ikke prøvd ut hva max FSB er ennå. Brukte en god stund på å finne ut at minnebrikkene faktisk IKKE klarer helt ultimate innstillinger. Kjører dog stabilt på 7-3-3-2,5 nå. 10x211, 1,8 vcore, 2,7 vdimm. Skal selvsagt prøve å kjøre opp FSB mer etter hvert. Men så har jeg bare DUT3C da. De små som du finner mellom agp og pci port er til NB. Lenke til kommentar
lysbryter Skrevet 3. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2003 De små som du finner mellom agp og pci port er til NB. Trodde det var alle jeg... Er det flere mosfets også? Edit: Her er forøvrig et kjekt oversiksbilde av kortet. Lenke til kommentar
formann Skrevet 3. juni 2003 Del Skrevet 3. juni 2003 De små som du finner mellom agp og pci port er til NB. Trodde det var alle jeg... Er det flere mosfets også? Edit: Her er forøvrig et kjekt oversiksbilde av kortet. Hva mener du ? trodde du de mellom AGP og PCI slot´ene var alle? Lenke til kommentar
lysbryter Skrevet 3. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2003 Hva mener du ? trodde du de mellom AGP og PCI slot´ene var alle? ...ja...? Når jeg knapt vet hva mosfets er, så aner jeg jo ikke hvor mange det er av dem heller..... men det er iallfall ingen flere som ser ut akkurat som de 6 "bak" parallellporten. Lenke til kommentar
formann Skrevet 3. juni 2003 Del Skrevet 3. juni 2003 Hva mener du ? trodde du de mellom AGP og PCI slot´ene var alle? ...ja...? Når jeg knapt vet hva mosfets er, så aner jeg jo ikke hvor mange det er av dem heller..... men det er iallfall ingen flere som ser ut akkurat som de 6 "bak" parallellporten. Nope.. kun 6 av de store. Resten er litt mindre... og er spredt litt rundt på kortet. Har ikke sjekket om de blir så veldig varme, men det er en smal sak å sjekke. Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 3. juni 2003 Del Skrevet 3. juni 2003 Vi har noe som heter Phase Lock Loop (PLL). PLL brukes til å synkronisere enheter ved sending av bits via f.eks. en kabel (BUS) Lenke til kommentar
Insomniac Skrevet 3. juni 2003 Del Skrevet 3. juni 2003 tror klokkefrekvensgeneratorene (ppl) er integrert i SB eller NB på nforce2 kortene. leste det et sted at de gikk utifra det. sjekk forøvrig her: http://homepage.ntlworld.com/bubo/index.html det er et epox 8rda kort, men gir en indikasjon på de andre merkene og ettersom det er nforce2kort Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 3. juni 2003 Del Skrevet 3. juni 2003 for de som virkelig er interesserte kan disse to linkene besøkes. Den siste er bruk av PLL til demodulasjon av FM signaler, en lab som vi hadde i Elektroniske Kretser ved NTNU. Dnne rapporten er skrevet av Aerocker fra dette forumet. skrevet på nynorsk, men mer utfyllende enn min rapport... http://www.utdallas.edu/~kamran/courses/EE...c14046brev4.pdf http://jonhelge.nistad.biz/div/PLL_lab.pdf Lenke til kommentar
Aerocker Skrevet 3. juni 2003 Del Skrevet 3. juni 2003 Tipper de fleste pll'ene er integrerte i diverse ic'er på hovedkortet. Det er også viktig å kjøle ned banene mellom komponentene, spesielt de mellom cpu og minne Synes kjølinga begynner å ta litt av her jeg , men i Overklokking så er vel alt lov Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå