Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Skjermbildet hopper og henger.

Anbefalte innlegg

Oppsett:

3R Systems Miditower, "R700B"

Intel Core i7 860 2,8Ghz Socket 1156

OCZ DDR3 8 GB Gold Low Voltage Quad Kit

MIST, 650W, avtagbare kabler, rev.4 - ATX 2.2, med kabel kit

Samsung 1 TB 7200RPM S-ATA2 32MB x2 (100GB satt av i egen partisjon til system)

Club3D HD4890 1024 MB GDDR5 PCIe 2.0 - ATI RV790 , Superclocked Edition

ASUS P7P55D PRO, Socket LGA 1156 - P55 DDR3 SATA2 FW 8-CH

AOpen Blu-Ray og DVD leser

Serial ATA kabel 45cm og 16 cm Strøm - S-ATA Datakabel + S-ATA Strøm

Stereo headset, med mic (husker ikke helt typen)

Logitech edge trådløst bluetooth tastatur.

Logitech trådløs IR mus.

Skjerm:

Panasonic TX-P42G10 42" Plasma - Full-HD - 1920x1080, 600Hz, 24p, DVB-T/DVB-C MPEG4

Operativsystem:

Windows 7 ultimate 64-bit

Nyeste NOD antivirus.

Problemer:

1)Uansett om jeg spiller eller om jeg ser film eller bare surfer så gjør av og til skjermbildet et lite hopp.

2)Når jeg spilte i går fikk jeg enda et nytt problem... Spillet hang seg, og etter et par sekunder mistet skjermen inngangssignalet fra PC. Så etter 4-5 sekunder kom skjermbildet tilbake, og jeg var på samme sted på mappet, men alle tastetrykk jeg hadde gjort og alle bevegelser jeg hadde gjort med musen kom samlet i en lang "lagg". Når laggen var over kunne jeg bevege meg fritt rundt igjen. Hvis det var en dårlig forklaring på det nye problemet så sammenlign med at en som løper 100m sprint sovner halvveis, men våkner igjen og hopper etter de andre i superfart. Dette skjedde flere ganger, men kun når jeg spilte (CoD4:MW2) og ikke ute i windows.

Jeg kjører ingen unødvendige programmer ved siden av når jeg spiller.

Har prøvd:

1)Å installere skjermdriver og ATI Catalyst Control Center på nytt.

2)Oppdatere BIOS.

3)Sjekke at kontakter sitter skikkelig i PC og skjerm.

4)Sjekket temp på skjermkort, opp mot 80celsius etter noen timer CoD:MW2

5)Google, uten å finne lignende problemer.

Lurer på om:

1)At skjerbildet hopper av og til kommer av kompatiblitetsproblemer, mellom PC og skjerm. Isåfall hvilke innstillinger i ATI Catalyst Control Center jeg må endre?

2)Hva faen kan forårsake at skjermsignalet bare forsvinner og alt henger seg for så å hente seg inn igjen som om ingenting har skjedd?

3)Om noen kloke hoder her har både 1,2 og 3 løsninger :).

På forhånd takk for alle gode svar.

mvh Mikkel

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

artig.

Ingen løsninger, men etpar spøsmål.

Bildet bruker ikke å forsvinne uten at kabler er løse, fint om du kan sjekke en gang til, gjerne passe på at ingen pins er bøyd eller lignende. Også greit å sjekke alle interne kontakter samt strømledning til skjerm.

Fint om du kan finne en film som fører til at det hopper og brenne den ut på cd/dvd. Spill av derifra, hopper det enda?

Hvordan er forbruket av cpu/ressurser mens du ser filmen?

Har det vært slik siden du bygget maskinen eller har det skjedd nettopp?

Har du en vanlig skjerm å teste på?

Lykke til

Lenke til kommentar

Alle kontakter er sjekket. Det som er rart er jo at det kommer og går. I dag har jeg ikke hatt problemer med hopping, men det hang seg 1 gang, skjermen mistet inngangsignal og så hentet den seg inn igjen, mens jeg spilte (CoD:MW2).

Før jeg satt på TV/PC i går endret jeg forresten HDMI-inngang på TV. Dette kan jo ha løst hoppingen...

Prosessorbruk mens jeg ser en fullHD film som er 16GB ligger mellom 1 og 4. Minneforbruk er totalt 1,8GB.

Kan godt være at en del av det minnet går til skjermkort. Vet ikke hvorfor, men PC har selv valgt å dele 3GB av RAM med skjermkortet så total grafikkminne er 4GB.

På ressursåvervåkning står det 89% av maximumsfrekvens og 1-4% prosessorbruk.. vet ikke helt hva maximumsfrekvens har å si.

Har ikke Blueray-brenner så kan ikke få filmene på en plate..

Har heller ingen annen skjerm å teste på, men det kan skaffes. Isåfall blir det ikke en HD skjerm..

Husker ikke om det har vært sånn fra starten av, men jeg tror ikke det.

EDIT: Etter en del mer spilling nå så hopper det igjen.

EDIT2: Fant ut at jeg kun hadde koblet til 20 av 24 pins på EATX kontakten på hovedkortet. Har også koblet til en ny vifte som blåser mot skjermkort for å se om den ikke takler temp ved spilling..

Kommer tilbake om problemet ikke gir seg.

Endret av MikkelNJ
Lenke til kommentar

Så er vi igang igjen. 4 timer med spill så hopper skjermen ofte. Men først mye når jeg har avsluttet spillet. Ca hvert 30 sekund og ofte flere ganger hver gang. Tok film av det nå som jeg kan prøve å legge ut senere.

Hopping gir seg om jeg bytter til GET digital TV, men ikke om jeg endrer HDMI input på TV..

Komtiblitetsproblemer eller PC problemer? :)

Lenke til kommentar

Hmm, Kanskje du har eller kan låne en bluray film til å spille av?

Regner med at det ikke skjer ved spilling av vanlige dvd/avi filmer?

Dette er for å sjekke at det ikke er hdd trøbbel, det er tvilsomt, men rask og grei test.

Ellers er det vel mest sansynilg skjermkort eller psu, typisk at det skjer hvis skjermkortet ikke får nok strøm.

Bildet kan også forsvinne om gpu blir for varm, men det skal du kunne se bla via siw og det skal da tåle 80, men kan være en ide å kjøre en stresstest mens du holder kontroll på temp, for å se om du klarer å fremprovosere feilen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...